Rekordinntekter for Møller Mobility Group etter elbil-boom

Møller-konsernet bikket milliarden i overskudd etter rekordhøy omsetning i fjor. I år vil seks av ti solgte nybiler være elektriske, tror konsernsjefen.

REKORDINNTEKTER: Veksten i salget av elbilmodeller som Audi e-tron (bildet) og Volkswagen e-Golf bidrar til Møllers gode inntekter i 2019.

Audi
  • Asgeir Aga Nilsen
Publisert:

– Vi er godt fornøyd med fjoråret, sier konsernsjef Petter Hellman til E24.

Han presenterer et regnskap som viser at driftsinntektene landet på rekordhøye 30,6 milliarder i 2019, en oppgang på 17 prosent fra året før.

Samtidig økte resultatet før skatt til 1,03 milliarder kroner, opp fra 880 millioner kroner året før, mye på grunn av salgsveksten.

Veksten kommer blant annet fra salget av elbilmodeller som Audi e-tron og Volkswagen e-Golf i Norge. Møller-konsernet trekker også frem sterk vekst i virksomheten i Baltikum og en god avslutning på året i Sverige.

– Audi e-tron var en vellykket lansering. Det var viktig for bilimport i 2019, sier finansdirektør Anna Nord Bjercke.

Les også

Over 290.000 elbiler solgt i EU i fjor

Venter elbilandel på 60 prosent

Elbilandelen i nybilsalget klatret i løpet av året fra 31 til 42 prosent, og er ventet å stige videre.

«Vridningen i salg fra fossile til ladbare biler ventes fortsette med full kraft i Norge, og Møller Mobility Group anslår at 60 prosent av nybilmarkedet vil bli elektrisk i 2020», skriver konsernet i regnskapsrapporten.

Bedre infrastruktur for lading og nye modeller som er på vei, både mindre biler og familiebiler med lengre rekkevidde, vil bidra til å øke elbilandelen, tror Hellmann.

TJENTE MER: Konsernsjef Petter Hellmann og finansdirektør Anna Nord Bjercke legger frem et milliardoverskudd for Møller Mobility Group i 2019.

Asgeir Aga Nilsen/E24

Salgstallene viser at bilmerkene til Møllerkonsernet møter tøff konkurranse fra Tesla.

I fjor var forskjellen mellom antall solgte Tesla- og Volkswagenbiler kun 151 i favør av sistnevnte, som så vidt beholdt posisjonen som Norges mest kjøpte personbil.

– Volkswagen har klart å holde stand i et marked preget av Tesla Model 3. I tillegg har både Audi og Skoda prestert bra i et krevende marked. Summen av prestasjonene gjør at vi øker vår andel på personbiler, sier Hellman.

Les også

Elbillading kan bli dyrere – om ettermiddagen

Tok andeler i fallende marked

Som konsernsjefen er inne på var totalmarkedet for personbiler fallende i fjor. Ifølge et DNB Markets-notat bremset nybilsalget til det svakeste siden 2013.

Bilkonsernet melder også om press på lønnsomheten både for nye og brukte biler.

– Hadde vi ikke hatt Audi e-tron og Volkswagen e-Golf hadde det vært krevende, sier Hellmann.

Han får følge av kommunikasjonsdirektør Paul Hegna.

– Det har aldri vært viktigere med enkeltmodeller enn nå. Har du en enkeltmodell som biter godt får du stort volum.

Les også

Elbiler sto for over 40 prosent av nyregistreringene i januar

Bilimporten trekker opp

Regnskapet viser at det først og fremst var virksomheten innen bilimport som trakk opp overskuddet. Her steg resultatet før skatt til 963 millioner kroner fra 658 millioner i 2018.

Konsernets bilforhandlere og den delen som driver med bilfinansiering hadde mer stabile resultater.

Forhandlerne økte overskuddet med 16 millioner til 265 millioner kroner, mens finansieringsdelen endte på 310 millioner, ned fem millioner.

Her kan du lese mer om

  1. Møller Mobility Group
  2. Regnskap og resultater
  3. Bil

Flere artikler

  1. Bilsalget falt med 3,8 prosent i 2019: Tesla Model 3 ble toppselgeren

  2. Tok ti år – nå girer de opp til en elektrisk tidsalder

  3. 200 millioner til Veen-familien

  4. Annonsørinnhold

  5. Kutt i Equinors oljeprognose gir kjempetap: Skriver ned verdier for 25 milliarder

  6. Resultatfall for Equinor etter lavere priser