Starbucks sliter med å finne lokaler
Starbucks har forløpig bare rukket å etablere åtte filialer i Norge siden 2012. Konkurrenten Espressohouse har allerede rukket å åpne tre butikker det siste halvåret, og har 11 under bygging.
Starbucks er kjent for en aggressiv etableringsstrategi, men har hittil ført en langt mer beskjeden strategi i Norden.
Kaffekjeden opplever vanskeligheter med å finne egnede lokaler i Norge, skriver Finansavisen.
- Vi vil vokse forsvarlig, og så raskt det lar seg gjøre. Vi vil åpne så mange butikker som mulig, men det er vanskelig å finne gode lokaler. Beliggenhet er veldig viktig, sier Starbucks Norges-sjef Joannis Vendrig til Finansavisen.
Høsten 2012 sikret Ulltveit-Moe rettighetene til å drive kaffekjeden Starbucks i Skandinavia gjennom datterselskapet Umeo Restaurant Group. Den gang fortalte han at målet var å bli markedsledende innen tre år, og så for seg omsetning «i størrelsesorden flere hundre millioner kroner.»
- Skal ha 32-36 butikker i Norge
Rett etter kaffeinnrykket, lanserte den svenskeide konkurrenten Espressohouse sine planer for Norge. I løpet av fjor sommer og høst har kaffekjeden rukket å etablere tre butikker i Oslo. Kaffe-gründer Adriano Capoferro forteller at 11 filialer er i en byggeprosess.
- Vi åpner i Galleriet, Byporten, Continental og i Bogstadveien. Innen 2017 skal vi ha 32-36 butikker i Norge. Vi satser primært på de største byene i Norge, forteller han til Finansavisen.
Espressohouse er på utkikk etter langt større lokaler enn konkurrenten. Mens Starbucks etablerer seg på mellom 80 og 100 kvadratmeter, ønsker den svenske kjeden fra 160 til 200 kvadratmeter. Den nyåpnede butikken på St. Hanshaugen har hele 300 kvadratmeter.
- Våre butikker har en høyere gjennomsnittsomsetning enn våre konkurrenter, sier norgessjef Torodd Gøystedal til avisen.
Nordmenn er noen av verdens største forbrukere av kaffe, sett i forhold til innbyggertall. Hele 80 prosent av den voksne befolkningen drikker kaffe daglig. Nest etter vann, er det kaffe som det drikkes mest av i Norge, ifølge Norsk Kaffeinformasjon.
Les også: