Kilder: Coca-Cola vurderer cannabis-drikke

I oktober blir cannabis lovlig i Canada. Nå forteller kilder at Coca-Cola også vurderer å kaste seg inn i bransjen.

Foto: Regis Duvignau Reuters
  • André Haugen
  • Sigrid Moe
Publisert: Publisert:

Coca-Cola er i «seriøse» samtaler med kanadiske Aurora Cannabis om å utvikle en drikke med cannabis-ekstrakt. Det sier flere kilder med kjennskap til saken til BNN Bloomberg.

Kildene sier at verdens største drikkeprodusent er interessert i å utvikle en nye drikke som inneholder cannabidiol (CBD), et kjemisk stoff i cannabis uten psykoaktive virkninger.

Les på E24+

Derfor retter verden blikket mot Canadas legalisering av cannabis

Tredje største

Der produsenter av alkoholholdige drikker har samarbeidet med cannabisprodusenter om å utvikle drikker som vil gi en form for rus, er det ventet at Aurora og Coca-Cola vil lage en drikke som reduserer betennelser, smerter og kramper, ifølge BNN Bloomberg.

132 år gamle Coca-Cola har lett etter alternativer til sukkerholdige drikker den siste tiden, etter at inntektene falt 15,5 prosent fra 2016 til 2017.

Aurora er Canadas tredje største cannabis-selskap, med en markedsverdi på 8,7 milliarder kanadiske dollar. Det tilsvarer 54,7 milliarder norske kroner.

Avkriminalisering

I USA alene er cannabis-markedet forventet å vokse til salg på 23,4 milliarder dollar innen 2022, opp for 11 milliarder i 2018, ifølge Troy Dayton, sjef for Arcview, som investerer i cannabis og driver markedsanalyse, til LA Times. Noen analytikere spår at markedet i USA vil ha et salg på hele 75 milliarder dollar i 2030.

Den 17. oktober blir åpent salg av cannabis lovlig i Canada, og det er debatt i flere land, om å avkriminalisere bruken av stoffet. I USA er det ulovlig med cannabis i dag, men enkelte stater har avkriminalisert det likevel.

Les også

Cannabis-produsent går på børs i New York

Flere store

Hittil i år har det vært spesielt mange nyheter om store selskaper som kaster seg inn i det kanadiske cannabis-markedet. I slutten av august kom meldinger om at Sminoff- og Guinness-produsenten Diageo også vurderer samarbeid, enten som partnerskap eller investor, med tre forskjellige cannabisselskaper.

En av de andre store aktørene innen drikke som har kastet seg inn i cannabis-markedet, er Constellation Brand, som blant annet produserer ølen Corona.

I august ble det kjent at de investerte 5 nye milliarder kanadiske dollar i cannabisselskapet Canophy Growth. Med det eier ølprodusenten 38 prosent av selskapet.

Canopy produserer cannabis til medisinsk bruk og er både notert i USA og Toronto.

Les også

Norge sjette billigste land på alkohol, sigaretter og narkotika

Publisert:

Flere artikler

  1. – Dette er som bitcoin-nivåer

  2. Betalt innhold

    Derfor retter verden blikket mot Canadas legalisering av cannabis

  3. Betalt innhold

    Bloomberg: Skyhøy etterspørsel etter CBD gjør hamp til en pengeplante

  4. Betalt innhold

    Bloomberg-kommentar: Cannabismarkedet tar seg opp, selv om cannabisaksjene ikke gjør det

  5. Betalt innhold

    Tjener penger som gress: Disse har blitt milliardærer på marihuana