Dagligvarekjeden Iceland åpnet sin første butikk i Norge: – Tror de andre kjedene kan dra nytte av at vi etablerer oss her

Dagligvarekjeden Iceland har åpnet sin første butikk i Asker sentrum, midt mellom Rema 1000, Kiwi og Meny. Det kan komme både konkurrentene og dem selv til nytte, tror kjedesjefen.

GRAND OPENING: Kjedesjef Geir Olav Opheim i Iceland var tydelig stolt da han åpnet Icelands første butikk i Skandinavia.

Foto: Sigrid Moe
  • Ingvild Sagmoen
  • Sigrid Moe
Publisert:

Onsdag åpnet den britiske dagligvarekjeden Iceland sin første testbutikk i Norge, midt i Asker sentrum.

Fra før er det kjent at Iceland planlegger å åpne flere butikker i Norge i løpet av den nærmeste tiden. Om kort tid står Larvik for tur. Deretter er ekspansjonsplanene foreløpig ikke helt bestemt, men kjedesjef Geir Olav Opheim i Iceland sier de vurderer flere ulike områder og lokasjoner.

Først blir det viktig å se hvordan det går i testbutikkene, sier han.

– Det blir mye læring å ta med seg herfra. Blant annet handler det om hva som slår an av sortiment. Det blir ganske viktig for veien videre hvordan det går i Asker og Larvik, sier Opheim.

Det var flere grunner til at Asker ble valgt som første lokasjon.

– Det er et stort marked med kjøpesterke og gjerne høyt utdannede kunder, som er interessert i å prøve nye ting, sier Opheim.

– Dessuten ligger butikken sentralt til, legger han til.

Like ved den nye Iceland-butikken ligger både Rema 1000, Kiwi og Meny. Det ser ikke Opheim på som noen ulempe, tvert imot.

– Vi synes det er ypperlig å ligge nære de andre kjedene. Vi tilbyr noe annet enn dem, og det tror jeg de andre kjedene vil dra nytte av også, sier han.

KONKURRENT: Iceland har inntatt lokalene rett ved siden av Rema 100.

Foto: Sigrid Moe

Konkurrenten ønsker velkommen

Les på E24+

To grunner til at Iceland kan klare det Lidl ikke maktet

Daglig leder Kjell Fossland i Rema 1000 Asker sentrum synes det er flott at de har fått en ny konkurrent i nabobygget.

– Det vil forhåpentligvis bety nye kunder for oss også, sier Fossland.

Han frykter ikke at Iceland vil ta kunder fra dem.

– Nei, de har et helt annet varesortiment enn oss. De satser på frysevarer, mens våre typiske lunsjkunder vil nok fortsette å handle hos oss.

Fossland påpeker at konkurransen i Asker sentrum er tøff:

– Det er veldig mye kunder i området, så beliggenheten er bra. Men det er allerede tett mellom dagligvarebutikkene i området, sier han.

– Selvfølgelig måtte jeg komme. Dette ser veldig bra ut, det er vår første butikk i Skandinavia, sier Malcom Walker, administrerende direktør i Iceland, til E24 under åpningen av butikken.

Foto: Sigrid Moe

Tror ikke Iceland vil lykkes i Norge

Flere dagligvareeksperter har tidligere uttalt at de tror det blir vanskelig for nykommeren, som i stor grad baserer seg på frossenmat, å lykkes på det norske markedet.

– Iceland har ingen sjans hvis de ikke får mange etableringer i Oslo. Det vil dessuten være vanskelig å få tak i gode drivere av butikkene deres. De beste er allerede hos Rema, Kiwi og Extra, har Odd Gisholt, dagligvareekspert ved Handelshøyskolen BI tidligere sagt til Nettavisen.

Dårlige innkjøpsbetingelser, sammenlignet med Rema, Coop og Norgesgruppens butikker, er en av hovedgrunnene til at få nye dagligvareaktører har lyktes i Norge de siste årene.

Les også

Dagligvareeksperter tror ikke Iceland vil lykkes i Norge

Les også

Regjeringen må utrede forbud mot prisdiskriminering

Les også

Skroter omstridt tjeneste for prissammenligning

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarebransjen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Dagligvareeksperter tror ikke Iceland vil lykkes i Norge

  2. Betalt innhold

    To grunner til at Iceland kan klare det Lidl ikke maktet

  3. Flere butikker ble rammet av betalingsproblemer

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Dette er utfordringene Rema 1000 må håndtere fremover

  6. Ica-suksess ga Coop-løft