Forsikringsmeglere mener konkurransen er for dårlig: – Kundene betaler for mye

Konkurransen er for dårlig og prisene for høye i norsk skadeforsikring, noe kundene taper på, mener organisasjonen Forsikringsmeglerne. Kritikken møtes med hoderisting fra bransjen.

SKADER: Mildt vær og mye regn har utløst flom denne høsten.
  • Asgeir Aga Nilsen
Publisert: Publisert:

Nylig fikk DNB og Sparebank1-gruppens avtale om å slå sammen forsikringstjenestene sine grønt lys fra konkurransemyndighetene, hvilket skaper Norges tredje største forsikringsselskap.

Det vil svekke konkurransen i markedet, frykter organisasjonen Forsikringsmeglerne, som organiserer rundt halvparten av forsikringsmeglerne med virksomhet i Norge.

Organisasjonen har gjort en gjennomgang av resultatene i norsk skadeforsikringsbransje. Styreleder Jørn Gisvold mener at høy fortjeneste over flere år tyder på at konkurransen er for dårlig.

– Vi har sett i mange år at resultatene har vært fantastisk bra, sett fra selskapenes side. Konsekvensen er at kundene betaler for mye. Ikke alle, men i snitt betales det for mye, sier han til E24.

Styreleder Jørn Gisvold i Forsikringsmeglerne

Ifølge Gisvold er skadeutbetalingene og driftskostnadenes andel av selskapenes inntekt lavere i Norge enn i andre land.

Nøkkeltallet er kjent som combined ratio, og jo lavere tall, jo mer tjener selskapene.

Ifølge statistikk fra Finans Norge har nøkkeltallet falt fra over 90 for ti år siden, ned mot 84–85 de siste årene, før det gikk opp til nærmere 88 i fjor. Internasjonalt er tallet på 95-96, ifølge Gisvold.

– De som betaler for mye er spesielt privatkundene og de mindre bedriftene i næringslivet. De har stort sett ikke noen til å hjelpe seg med å skape konkurranse, og må forhandle direkte med selskapene, sier han.

Les også: – Bilforsikringer er sterkt overpriset

– Konkurransen er knallhard

Påstanden om dårlig konkurranse møtes med hoderisting fra bransjen selv.

– Hvor mange aktører mener de skal til før konkurransen blir tilstrekkelig. Nå er det rundt 30 aktører. Den type kritikk preller av på oss, fordi konkurransen er knallhard, sier kommunikasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige.

Kommunikasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige.

Han sier at situasjonen var annerledes for en del år siden, da det var noen få dominerende aktører.

– Da var det også i perioder kritikk fra myndighetene om at konkurransen i skadeforsikring var for dårlig. Det er ikke et pip fra myndighetene om dårlig konkurranse om dagen, sier Thoresen.

– Antallet konkurrenter i skadeforsikring taler for seg. Derfor faller den påstanden som en stein, sier han.

Les også: Ekstremværet gir Gjensidige ny kalddusj

Ifølge tallene fra Finans Norge hadde de fire største selskapene – If, Gjensidige, Tryg og Sparebank1-gruppen – en markedsandel på 70 prosent i 2017.

Men andre aktører har spist markedsandeler. Tilbake i 2007 hadde de samme fire store 89 prosent av markedet.

– De små har tatt markedsandeler

– De som før var store, er ikke fullt så store, og det er de små selskapene som har tatt størst markedsandeler, sier Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet.

Han mener konkurransen har blitt skarpere i bransjen, og at det er relativt enkelt å bytte leverandør.

Fagdirektør i Jorge Jensen i Forbrukerrådet.

– Hvis du ser på markedet, og undersøkelser blant kundene, så har forsikringsmarkedet kommet bedre ut enn for eksempel investering og pensjon. Det å bytte i markedet er enklere enn det er i mange andre finansielle markeder, sier han.

Jensen har likevel bitt seg merke i at forsikringsselskapene har høy fortjeneste.

– Vi registrerer også den store lønnsomheten i markedet. Det er et tegn på at konkurransen ikke er slik den skal være.

– Verdikjeden et ledd kortere

Fagdirektøren trekker frem at det norske markedet skiller seg ut. Her kjøper forbrukere forsikring direkte fra leverandør, mens det i en del andre land, for eksempel England, er vanlig å bruke megler, ifølge Jensen.

– Når vi snakker om skadeforsikring til andre europeiske forbrukerorganisasjoner så er de veldig forbauset over at vi alle sammen kjøper direkte av leverandør, sier han.

Les også

Forsikringsselskap vil selge tingene dine på Finn.no

Hvilken praksis som er best for forbruker er ikke sikkert, ifølge Jensen. Han peker likevel på at det å kutte ut et mellomledd kan være til forbrukers fordel.

– Verdikjeden er et ledd kortere. Det er til forbrukers gunst om det gjør forsikringen billigere, sier han.

Gisvold mener meglerne bidrar til å skape konkurranse.

– Vi bruker hele markedet, også internasjonale forsikringsselskaper. Der hvor man evner å skape tilstrekkelig konkurranse blir prisene bra. Det evner ikke privatpersoner og små bedrifter som må forhandle direkte med forsikringsselskapene.

Les også

Skadedyr koster forsikringsselskap 146 millioner

Les også

Gjensidige Forsikring stenger filialer og nedbemanner

Les også

Sparebank 1-sjefen skal lede ny forsikringsgigant

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Forsikring
  2. Gjensidige Forsikring

Flere artikler

  1. Ny undersøkelse om markedet for skadeforsikring: – Urovekkende lav priskonkurranse

  2. Pensjonskunder er fortsatt innelåst i kronglete systemer

  3. Store forskjeller i forsikringsselskapenes cannabis-dekning

  4. Gjensidige vil dele ut 4,9 milliarder kroner til aksjonærene

  5. Forbrukerrådet anklager flere banker for fondsjuks