FAA mener Boeing har det for travelt med Max-retur

Den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA er lei av at Boeing signaliserer en snarlig retur for ulykkesflyet 737 Max. Analytiker mener flyprodusenten forvirrer markedet.

RAMMER FLYSELSKAPENE: En rekke selskaper har måttet parkere sine 737 Max, og tapt milliarder.

Gary He / Reuters
Publisert:,

Luftfartsmyndigheter verden over beordret at alle Boeing 737 Max settes på bakken i mars i år, etter to ulykker som kostet 346 mennesker livet.

Siden den gang har Boeing gitt uttrykk for at flyet kan komme tilbake til tjeneste om kort tid. Men det har drøyd.

Torsdag denne uken sa sjefen for den amerikanske luftfartsmyndigheten Federal Aviation Administration (FAA), Stephen Dickson, at flyet ikke vil bli godkjent i år.

Andre ting tyder på at flyene kan stå parkert et stykke inn i neste år også. Torsdag besluttet American Airlines å ta Max-flyene ut av ruteprogrammet frem til april.

Boeing-aksjen falt 1,41 prosent på Wall Street fredag.

Les mer: (+) Historien om Boeing 737 Max forklart i 11 punkter

Føler seg presset

Siden september har Boeing sagt at de venter en godkjenning av ny programvare i fjerde kvartal.

FAA-sjef Dickson møtte Boeings toppsjef, Dennis Muilenburg, ved myndighetens hovedkontor i Washington denne uken. Der ba han flyprodusenten om å være forsiktig med å signalisere at flyet kommer raskt tilbake i tjeneste, skriver Seattle Times.

Dickson ba om møtet delvis fordi Boeings offentlige uttalelser fremsto som de var ment å presse FAA til å gi grønt lys så fort som mulig.

I en epost FAA sendte til Kongressens luftfartskomité på torsdag kommer det tydelig frem at Dickson ønsker en slutt på det.

– Administratoren (Dickson journ.anm.) er bekymret for at Boeing fortsetter å etterstrebe en tidsplan for retur til tjeneste som ikke er realistisk, heter det i eposten, ifølge NPR.

Les mer: Deler milliarder med ansatte etter Max-erstatning

– Forvirrer markedet

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair mener det har vært mye uryddig kommunikasjon fra Boeing i forbindelse med at Max-flyene er satt på bakken.

– Selskapet bør ta en gjennomgang av hvordan strategisk kommunikasjon i en slik alvorlig sak skal gjøres, sier Elnæs.

Han mener Boeing gjør det vanskelig for flyselskaper og passasjerer å vite hva de skal forholde seg til.

– Boeing setter seg selv i en dårlig situasjon og forvirrer markedet.

Boeing ser ut til å ha tatt til seg noe av kritikken, og hevder de hadde et «produktivt» møte med myndigheten.

– Vi vil samarbeide med FAA for å støtte deres krav og deres tidsplan i arbeidet med å få Max trygt tilbake i tjeneste i 2020, skriver selskapet i en epost til NPR.

Mange venter nå at 737 Max-returen kommer tidligst i februarFAA-sjefen sier han måtte minne Boeing-sjefen om at FAA styrer prosessen

Les mer:

Tui frykter Max-parkeringen kan gi ny milliardsmell