Stor sportskjede etablerer seg i Norge

Samtidig som G-sport forsvinner fra markedet, kommer en ny svensk kjede inn, og etablerer seg i to norske byer.

Publisert:,

Det svenske sportskjeden Stadium etablerer seg i Norge med sitt outlet-konsept.

I lang tid har Stadium sett etter ansatte i Norge i både Moss og Kristiansand, og bekrefter nå at de åpner den første butikken i Kristiansand den 25. oktober.

– Stadium Outlet har vokst raskt i det svenske og finske markedet, og vi har derfor sett etter et nytt marked å vokse i, skriver sjef for Stadium Outlet, Anders Bejsy i en mail til E24.

Han sier det norske markedet på mange måter er likt som det svenske og det finske.

– Norge har lenge kjentes som et neste steg for oss, og beliggenhetene i Kristiansand og Moss er gode ut ifra flere aspekter, sier leder for Bejsy.

Starter netthandel i 2020

De siste årene har outlet-konseptet slått rot i det norske markedet, og spesielt kjeden Sport Outlet har vokst i rekordfart, og har nå 68 butikker i Norge.

Bransjeorganisasjonen Norsk Sportsbransjeforening skrev i sin rapport at outlet-konseptene er en av årsakene til at de tradisjonelle kjedene gjør det svakere. Både Sport 1s Anton Sport har startet Outlet-utsalg. I tillegg har også Gresvig startet konseptet Sportshuset Outlet, så det blir kamp om outlet-kundene.

Bejsy i Stadium Outlet vil ikke kommentere konkurransen i bransjen, eller hva han tenker om de andre outlet-aktørene.

For få uker siden annonserte Gresvig at man legger ned G-sport og G-Max til fordel for satsing på Intersport-kjeden.

Les på E24+ (for abonnenter)

Michael Burry fra The Big Short: Derfor ligner indeksfond på finanskriseboblen

– Vi har selvsagt gjort research av det norske markedet, og vi vet at det er mange gode og sterke aktører, men vi tror vi har et sterkt og tydelig tilbud til kundene, som vil bli verdsatt av mange, skriver han.

Til nå er det bare konkrete planer om to butikker, og at man vil lære om markedet før man eventuelt åpner flere.

Konsernet vil også starte opp netthandel fra og med 2020.

Sjef i Stadium Outlet, Anders Bejsy.

Foto Jonas Bilberg

Tror på flere butikker eller større nettsatsing

Partner og handelsekspert i EY, Arne Matre, synes det er spennende at et så kjent sportskonsern som Stadium entrer det norske markedet.

– Stadium er jo en klar nummer én i Sverige.

Matre tror det fort kan bli langt flere enn to butikker på landsbasis.

– Det er ingen som går inn i et marked med to butikker og stopper der, det kan man ikke tjene penger på. Dette kan være en test, en netthandel-satsing med færre butikker eller at man planlegger å øke antall butikker fremover, sier Matre.

Han sier at man fort må opp i 15–20 butikker for å se noen form for lønnsomhet.

Samtidig tror EY-partneren at det er en grense for hvor mange Outlet-butikker som kan åpnes i Norge.

– At outlet-butikkene har funnet sin plass i markedet, det er helt utvilsomt, men på et tidspunkt når man nok et metningspunkt. Nordmenn er prisbevisste, men er også kjent for å sette pris kvalitet og bruker mye penger på dyre sportsprodukter.

Milliardbutikk

Den første butikken åpner i Sørlandsparken utenfor Kristiansand, et område hvor det allerede finnes butikker som Sport Outlet, G-Max og XXL inne på Sørlandssenteret. Begge butikkene skal være på rundt 1.500 kvadratmeter. Butikken i Moss skal ligger utenfor Rygge Storsenter og åpner i november.

Kjeden har 173 butikker i Sverige, Tyskland og Finland og har en omsetning på 5,6 milliarder svenske kroner.

Outlet-kjeden er bare en del av konsernet som også har en rekke tradisjonelle sportsutstyrsbutikker, men Bejsy sier det kun er outlet-konseptet som vil lanseres i Norge.

Av konsernets 173 utsalgssteder er 50 outlet-butikker

Stadiums bunnlinje endte på 105 millioner kroner i fjor.

Sportskjedene taper terreng til netthandel og outletG-sport legges ned – Gresvig satser på Intersport