– Lite sannsynlig at de vil bruke slotsene

Norwegian fikk tilslag på seks såkalte slots på Heathrow, en av verdens travleste flyplasser. Men analytiker mener det er usikkert om flyselskapet faktisk vil komme til å bruke dem.

Her, ved London Heathrow, har Norwegian fått tildelt seks ukentlige «slots» sommeren 2020.

AFP PHOTO / Heathrow Airport
Publisert:,

Denne helgen ble det kjent at Norwegian har fått tildelt seks såkalte «slots» på Heathrow neste sommer.

Det viser en fersk koordineringsrapport fra Heathrow Airport, som omtales av bransjenettstedet Simple Flying. Det var Finansavisen som først omtalte saken i Norge.

Mandag bekrefter informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian overfor E24 at de har fått de seks plassene, men tilbyr foreløpig ikke mer informasjon om dem.

Slotsene gir flyselskapet adgang til å lande og ta av fra flyplassen, og inkluderer også bakketjenester under «oppholdet».

De seks innslippene gir altså muligheten til å lande og ta av tre ganger i uken.

Tidspunktene for Norwegians tildelte slots er ikke offentlig kjent, men etter det E24 kjenner til har selskapet ikke fått de tidspunktene de selv søkte om.

Les på E24+ (for abonnenter)

Slik treffer du nåløyet i Norwegians reparasjonsemisjon

ikke brukes

Norwegian er det eneste flyselskapet som har fått tilslag på nye slot-tider ved flyplassen i programmet for 2020, viser oversikten.

Men om de faktisk kommer til å benytte seg av innslippet, er mer usikkert, mener flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs.

– Det er interessant at Norwegian har fått tildelt slots på Heathrow, men om de skal bruke dem stiller jeg meg litt åpen til, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs.

Han forklarer at flyselskapene gjerne kan ha en strategi om å søke slike slots på en rekke flyplasser, og så heller ta stilling til dem dersom de blir tildelt.

– Heathrow er en dyr flyplass, og tre par er veldig lite til å få noe særlig business ut av det, sier Elnæs.

Alternativt kan flyselskapet velge å trade plassene med et annet selskap, for eksempel mot andre slots som passer bedre. Hvis de ikke brukes blir de levert tilbake til den såkalte «slot pool».

At det kan være aktuelt å selge plassene for noen betydelig sum, stiller Elnæs seg tvilende til, ettersom flyselskapet først trenger en viss historikk ved Heathrow.

Les på E24+ (for abonnenter)

Så store er kredittkortproblemene til Norwegian

– For få

Rapporten viser også at Norwegian forsøkte å få 14 avgangstider ved flyplassen, og har altså blitt tildelt seks. Til sammenligning har SAS hele 216 adgangstillatelser fra Heathrow, men fikk ingen av de 16 nye de ba om i denne runden.

– Norwegian søkte om 14 slots, som vil si at de kunne hatt en daglig rotasjon. De fikk kun tre par, som etter min vurdering er for få til at Norwegian ville benyttet seg av dem.

– Det er lite attraktivt for markedet å benytte ett flyselskap med tre ukentlige rotasjoner på en flyplass som Heathrow. Derfor tror jeg det er lite sannsynlig at Norwegian vil benytte seg av disse slotsene, sier Elnæs.

Jetblue-samarbeid

Norwegian er fra tidligere blant de største flyselskapene på flyplassen Gatwick utenfor London.

I oktober ble det klart at Norwegian har inngått en intensjonsavtale om rutesamarbeid med amerikanske Jetblue.

Det betyr at Norwegian- og Jetblue-passasjerer snart vil kunne bestille billetter hos det ene selskapet og fly med det andre, og at man kan bestille reiser der man først flyr et rutestrekk med det ene selskapet og siste del med det andre.

Jetblue har heller ingen nåværende tilstedeværelse ved Heathrow, men av den samme koordineringsrapporten fra Heathrow Airport kommer det frem at Jetblue søkte om 70 slots denne runden. De fikk imidlertid ingen.