Brannvesenet rykket ut etter nødanrop fra Tesla-bil: Samme bil ringte nødnummeret 126 ganger på én natt

Den samme Tesla-bilen ringte nødnummeret 126 ganger i løpet av en natt i oktober. Da så Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap seg grundig lei.

Tesla Model 3 er utstyrt med en SOS-knapp som lar bilen ringe nødnummeret dersom den aktiveres. Det gjør den imidlertid også av seg selv. (Bildet er tatt i forbindelse med en biltest av Model 3).

Hanne Hattrem / VG
  • David Bach
Publisert:,

DSB bønnfalte Tesla om å fikse problemet med at bilene ringer nødnummeret ved en feil, etter tre hendelser i slutten av oktober som satte kapasiteten ved 110-sentralen i Bergen under sterkt press.

Det viser e-post-korrepsondanse mellom DSB og Tesla, som E24 har fått innsyn i.

Tjenesten kalles eCall, og er påbudt i alle typegodkjente personbiler i Norge fra og med 31. mars 2018. Også Tesla Model 3 kommer med en slik SOS-knapp, som automatisk ringer opp nødnummeret hvis eieren trykker på knappen, eller bilen er involvert i en ulykke.

Aftenposten omtalte problemet i mars, da et storinnrykk av Teslas ferske bil kom på det norske markedet, og mange eiere ville teste knappen.

Men i løpet av året har DSB oppdaget at nødanropene fortsatt kommer fra biler og eiere som overhodet ikke er i nød.

Les på E24+ (for abonnenter)

Bloomberg: Metallet som skaper hodebry for Tesla og leverandører av elbilbatterier

126 ganger på én natt

I slutten av oktober blusset problemet opp igjen, viser korrespondansen mellom DSB og Tesla.

Den 29. oktober sendte DSB en e-post til Tesla om store problemer med tjenesten eCall, hvor tre tilbakemeldinger fra Bergens 110-sentral inkluderes:

  • Ved ett tilfelle hadde et barn utløst eCall, men eieren av bilen klarte ikke å «avstille» nødanropet. «Hver gang 110 la på, ringte bilen opp igjen. Dette skjedde seks ganger før det ga seg», skriver DSB.
  • Uken før hadde en bil ringt 25–30 ganger i løpet av 12 minutter. 110-sentralen fikk ikke kontakt med bilen, og saken ble aldri avklart.
  • Natten før e-posten til Tesla ble sendt, hadde en og samme bil ringt nødanropet i Bergen hele 126 ganger.

«110-sentralen forsøkte å ringe eier, men fikk ikke kontakt. De sendte brannvesenet ut kl 02, ringte og banket på døren, men fikk ikke kontakt. Bilen sto utenfor huset, og de kunne se at eCall var aktivert», heter det i e-posten fra DSB, som understreker alvoret i situasjonen like etter.

«Dette er en uholdbar situasjon! Det er svært ressurskrevende for 110-sentralene/brannvesen og en fare for å forstyrre håndteringen av reelle nødsituasjone[r]».

Les også

Tesla tilbake på «anbefalt»-listen i forbrukerrapport

– Vi må ta dette på alvor umiddelbart

DSB ber deretter Tesla om å ta «skikkelig grep» for å løse alle feil, samt om snarlig tilbakemelding.

Dagen etter tar en seksjonssjef i DSB også kontakt, og skriver «dette noe som må gripes fatt i umiddelbart», før han ber om tilbakemelding innen utgangen av dagen.

«Utfordringene løsningen gir for alle landets 110-sentraler er av en slik art at vi må ta dette på alvor umiddelbart», skriver han.

En av Teslas kontaktpersoner svarer at de skal sette seg inn i problemet så snart de kan, og flytter også på avtaler for å få det gjort.

Les også

Dette systemet blir påbudt i alle norske biler

Software-oppdatering

Deretter går det raskere. De tre tilfellene i Bergen undersøkes, og en av bilene sendes til service for software-oppdatering. For den andre av de tre bilene kan problemet løses med en trådløs oppdatering, mens den tredje altså antas å skyldes et barn som trykket på knappen.

Avdelingsdirektør Sigurd Heier i DSB bekrefter at det har vært problemer med Tesla-biler som unødig ringer 110-sentralen. Han understreker at problemet til slutt ble løst, og at Tesla tok problemet på alvor.

– Ut fra en beredskapssituasjon er det ekstremt utfordrende. Feilmeldinger uten at noen er i nød er ikke bra, det er noe vi må unngå. Vi bruker mye ressurser på det for å bli kvitt disse utfordringene som har vært, sier Heier.

– Det er noe med å rope ulv, og at man kan miste respekten for varselet. Derfor tar også Tesla dette på største alvor, sier Heier.

Avdelingsdirektør Sigurd Heier i DSB.

Foto: Anita Andersen, DSB

– Må reagere som om det er skarpt

Totalt har eCall-systemet blitt aktivert 3.084 ganger i løpet av årets 10 første måneder, opplyser DSB. Det inkluderer alt, også testing og reelle situasjoner, men antallet gikk betydelig ned etter storinnrykket av Model 3 i mars i år.

– Vi er opptatt av å ta tak i de utfordringene som kommer med én gang, og derfor er den tette dialogen vi har med 110-sentralene, som får disse meldingene, svært viktig. Jo færre feilmeldinger de får, jo bedre. Det er krevende å motta så mange feilmeldinger fordi du må agere på hver av dem som om det var en skarp situasjon.

– På den andre siden ser vi at når man da innfører nye tjenester med ny teknologi, så er det noen utfordringer med det, og derfor er den tette dialogen vi har med Tesla i dette tilfellet, også veldig viktig. Det er i alles interesse å få ordnet opp i sånne ting så fort som overhodet mulig, sier Heier.

Avdelingsdirektøren sier DSB nå er fornøyd med måten Tesla har håndtert problemet på.

– Vi er godt fornøyd med samarbeidet, og er også helt nødt til å samarbeide tett fremover for å få dette til å fungere med færrest mulig feilmeldinger.

Les også

Sikkerhetsekspert bekymret for norske kommuner: – Skremmende dårlige på IT-sikkerhet

Tesla: Høyeste prioritet

– Vi har stor forståelse for at nødetatenes tid er dyrebar. Vi har gitt henvendelser fra myndighetene om eCall og Model 3 største prioritet, og den konstruktive dialogen vi har med myndigheter og nødetatene har latt oss finne løsninger fortløpende, sier Teslas kommunikasjonssjef i Norge, Even Sandvold Roland.

Han understreker viktigheten av at bileiere ikke trykker på SOS-knappen med mindre det er en nødsituasjon.

– Det er umulig å utelukke at feil kan oppstå, men dette er en problemstilling vi har stor bevissthet på og som vi, takket være den dialogen vi har med myndighetene i Norge, har gjennomført flere risikoreduserende tiltak mot.

Alle Tesla-biler har nettforbindelse, som i flere tilfeller gir Tesla muligheten til å sende programvareoppdateringer direkte til bilen.

– Vi ønsker selvfølgelig å unngå at slike saker skjer i det hele tatt, og vi gjør alt vi kan for å få ned risikoen for slike hendelser så vi ikke misbruker nødetatenes tid på denne typen saker, sier Roland.

Han poengterer at det er omtrent 14.500 Model 3 på veien i Norge.

– I etterkant av leveringsbølgen vi hadde i mars, hvor det dessverre var problemer med eCall på flere biler i den første perioden, er jeg kjent med én annen bil hvor feil kan ha ført til at bilen selv har utløst eCall-funksjonen, sier Roland.

– Systemet skal etter den europeiske eCall-spesifikasjonen ringe opp hvis samtalen blir avbrutt, og vi har gjennomført flere tester av denne mekanismen. Vi har undersøkt omlag ti tilfeller hvor eCall-systemet kan ha ringt nødetaten opp igjen selv om en av partene har lagt på og ønsket å avslutte samtalen.

Her kan du lese mer om

  1. Tesla
  2. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
  3. Tesla Model 3
  4. Bil
  5. Model 3
  6. Samfunnssikkerhet

Flere artikler

  1. Tysk Tesla-tabbe – mann kjøpte 28 biler ved et uhell

  2. Betalt innhold

    Teslas autopilot kan redde millioner av liv, men den kommer først til å drepe noen

  3. Norwegian-sjefen fra karantene: – Vi trenger likviditetstiltak umiddelbart

  4. Annonsørinnhold

  5. Ny razzia mot Volkswagen i Tyskland

  6. Volkswagen går forbi Tesla som norsk salgsvinner