Konkurrenter misliker NSB-satsingen: – Spesielt at skattefinansierte NSB konkurrerer med gründerne

NSB toger inn i det lille, men hurtigvoksende bildelingsmarkedet. Bransjen reagerer på at skattepengene brukes til å konkurrere med privat næring.

NY BYBIL: NSBs nye konsept kalt Bybil skal gi folk mulighet til å komme seg fra dør til dør kun ved å bruke NSBs tjenester. Bransjen reagerer på at det statsfinansierte selskapet utfordrer en allerede pressede bildelingsselskaper.

Foto: NSB
Publisert:

Torsdag startet statlige NSB driften av sin bildelingstjeneste Bybil, som ifølge selskapet er et ledd i NSBs mål om å bli et «dør til dør» mobilitetsselskap.

Men NSB er langt ifra det første selskapet som tror på bildeling for fremtiden, det er en hel rekke selskaper som tror på denne omstillingen av selskapet.

Bransjen reagerer på at NSB som finanseieres av staten, bruker penger på å konkurrere mot mindre gründere og de etablerte bilforhandlerne som har lansert lignende tilbud.

Les også

NSB lanserer bybilen i Oslo innen nyttår

– Bildeling og mobilitet er nye områder som flere investerer i, så hvis du ser resultatene fra selskapene som driver med bildeling er det stort sett rødt over hele linjen. Vi synes derfor det er spesielt at en statlig eid virksomhet går inn og tar opp konkurransen med de private aktørene ved hjelp av skattebetalernes penger. Vi liker det ikke, sier leder i Norges Bilbransjeforbund, Stig Morten Nilsen, som organiserer flere av bilforhandlerne som har startet bildelingstjenester.

NSB har startet tilbudet med 222 elbiler som er parkert på offentlige parkeringsplasser i Oslo.

– Burde ikke eie biler

Også selskapene reagerer på NSBs inntog i det trafikkerte markedet.

– Hvorfor pøse inn offentlige midler og markedsmakt i et marked som allerede er godt betjent av private aktører, spør Morten Munch-Olsen, leder for Bilkollektivet.

Nilsen i Bilbransjeforbundet mener NSB ikke burde eie biler, men heller samarbeide med de private aktørene.

– Dersom NSB ønsker å endre sin forretningsmodell kunne man med sitt statlige eierskap heller inngått avtaler med de etablerte aktørene, i stedet for å ta opp konkurransen med dem. Risikoen nå er jo at alle bildelingsselskapene går enda dårligere inntil markedet for disse tjenestene er stort nok og bærekraftig, sier Nilsen.

Han mener det kan bli spesielt skadelig at NSB kommer inn i markedet tidlig, mange år før noen av selskapene vil tjene penger på tjenesten, ifølge Nilsen.

Konkurrenten Hyre som har bilkonsernet Møller Mobility Group i ryggen, mener det ikke er deres rolle å mene noe om NSBs satsing.

Les også

Nullutslippsbiler sto for en tredjedel av nybilsalget: – Vi er på god vei til å nå 2025-målet

– Jeg har forståelse for at noen kan mene at dette gjør det vanskelig for etablerte aktører, men det er ikke vår bekymring, vi har mer etterspørsel enn vi kan håndtere, sier Nils Petter Nordbø, gründer og daglig leder i Hyre.

Nordbø håper NSB gjør det lille markedet for bildeling større.

NSB vil samarbeide med aktørene

Daglig leder i NSB Bybil, Espen Dyb Løvold, mener de har feilet om tilbudet deres gjør at aktører som Hyre og Bilkollektivet får det vanskeligere.

– Det er vår oppfatning at vi er med å gjøre markedet større, og dermed blir den delen vi spiser av markedet mindre enn hva aktørene taper i markedsandel, sier Løvold.

Han sier at NSB allerede har samarbeidet med Bysykkel og Nabobil, tjenesten som lar vanlige folk leie ut sin privatbil på en åpen markedsplass.

BYBIL-SJEF: Espen Dyb Løvold leder NSBs bildelingstjeneste Bybil, og tror tjenesten vil klare å være et supplement til dagens aktører, og at man vil gjøre markedet større, noe alle vil tjene på.

Foto: NSB

– Vi ser for oss å samarbeide med flere i fremtiden, det er ikke slik at NSB på død og liv skal eie alle fremkomstmidlene, sier Løvold.

Samtidig understreker NSBs ferske bilsjef at han mener selskapet dekker et tilbud som i dag ikke dekkes.

Der andre selskaper satser på kunder som skal levere barna i barnehagen eller bil til hytta i helgen, så vil NSB sørge for den tilfeldige turen iblant.

– Vi skal tilby turen til Ikea når du trenger det, eller en tur på butikken. Når det kommer til transport til og fra togstasjonene vil jeg si vår største konkurrent er taxibransjen, ikke bildeling eller tradisjonell bilutleie.

Løvold forstår at de andre selskapene kan bli skremt av at lokomotivet NSB turer inn i markedet med sin sterke merkevare og dype lommer hvis man ikke vurderer markedet slik han selv gjør det – at et større marked til tjene alle.

Taper penger i København

NSB ønsker å ha rundt 10.000 aktive brukere i løpet av 2019. Det er mer enn hva konkurrenten Bilkollektivet har klart å samle i løpet av en tidsperiode på over 20 år, som i begynnelsen av 2019 har 7.394 brukere.

– Vi ønsker å være utelukkende positive for markedet, og dekke en nisje som i dag ikke dekkes av noen andre. Hvis folk bruker bybil i stedet for offentlig transport, sykkel eller egne bein har vi feilet.

NSB har en franchiseavtale med det danske selskapet GreenMobility, som allerede har 400 biler kjørende rundt i København.

Selskapet ble notert på børsen i København sommeren 2017, og er ned 26,17 prosent siden noteringen.

Frem til nå har ikke satsingen i Danmark vært lønnsom, men har som plan å tjene penger innen utgangen av 2019, når selskapet sikter på å nå en brukerbase på 55.000 personer. I løpet av 2018 kjørte det danske selskapet 492.835 turer ifølge en ferske rapport fra selskapet.

Her kan du lese mer om