Sammenlignes med «kryptokatter»: Norsk spillselskap solgte virtuelt kryptoromskip til 94.000 kroner

Norske Artplant gjennomførte over helgen sin kryptoemisjon (ICO) i forbindelse med utviklingen av et dataspill bygget på blokkjedeteknologi.

KJØPTE ROMSKIP: Dette romskipet ble kjøpt av en spiller for rundt 11.700 dollar, tilsvarende 94.212 kroner. Romskipet kan brukes i spillet Parsec Frontiers som er under utvikling av det norske selskapet Artplant.

KJØPTE ROMSKIP: Dette romskipet ble kjøpt av en spiller for rundt 11.700 dollar, tilsvarende 94.212 kroner. Romskipet kan brukes i spillet Parsec Frontiers som er under utvikling av det norske selskapet Artplant.

Foto: Artplant
Publisert:,

– Skipssalget har gått veldig bra, og det første skipet solgte vi til en verdi av 11.700 dollar, det vil si 94.212 kroner, sier daglig leder i Artplant Jack Wulff om salg av virtuelle romskip i spillet Parsec Frontiers som utvikles i disse dager.

Den 15. mai klokken fire åpnet Artplant for kjøp av deres egen kryptovaluta kalt Parsecs. Denne skal fremtidige spillere kunne bruke for å kjøpe virtuelle romskip, gjøre andre kjøp i spillet eller selge for andre kryptovalutaer på det åpne markedet.

I tillegg til kryptoemisjonen gjennomfører også selskapet et dedikert skipssalg for virtuelle romskip.

Da E24 troppet opp på kontoret like før kryptoemisjonen (ICO) startet, var Wulff en smule nervøs, men følte seg samtidig sikker på at de hadde forberedt seg på gjennomføringen.

– Vi har alle sagt ifra til konene våre at dagen vi utfører emisjonen ikke eksisterer, og om vi ikke svarer på telefonen, så er vi ikke døde, ler Wulff.

Over helgen har selskapet hentet 100.000 dollar i verdier, og skal fortsette å hente penger ut juni måned. Målet er å hente minimum 1,7 millioner dollar i Ethereum-verdier, så det er en lang vei å gå.

Les også

Norske spillveteraner med Funcom-bakgrunn lager kryptospill

– Vi fikk en litt tregere start enn først antatt, men vi håper at salget tar seg opp utover sommeren, forklarer Wulff.

Kryptokatter

Selv om kryptoemisjonen fikk en litt dårligere start enn hva man håpet, har salget av virtuelle skip gått veldig bra.

Annonsørinnhold

I tillegg til det første skipet som ble solgt for 94.212 kroner, ble de andre skipene ifølge Wulff solgt for rundt 15.000 kroner.

Funcom-veteran Morten Larssen som er publiseringssjef for spillet, forventet at salget av skipene ville gå bra.

– Mange av dem som vi vet er interessert i disse romskipene, er folk som har tjent gode penger på kryptokatter, sier Larssen.

Kryptokattene er et blokkjede-basert spill som går ut på å kjøpe digitale katter, og som i fjor ble solgt for utrolige summer.

Den dyreste «katten» skal ha blitt solgt for 246,93 ether, noe som tilsvarer 116.758 dollar, altså rett i underkant av 1 million norske kroner, ifølge TechCrunsh.

På lik linje med kryptokattene kan også romskipene Artplant utvikler selges og kjøpes av spillerne.

Selskapet foretok også i slutten av januar et forhåndssalg av Parsec Credits til en verdi av 699,89 ETH (ethereum), noe som i januar tilsvarte mellom 5,3 og 5,8 millioner kroner.

Saken fortsetter under bildet.

SPILLSJEF: Artplants daglige leder Jack Wulff forklarer at selskapet har toppledelsen og designere i Oslo, og rundt 30 utviklere sittende i Russland. På skjermen bak ham er romskipet som ble solgt for 94.212 kroner.

Foto: Sindre Hopland

Svindelforsøk og tekniske problemer

Det er mye som kan gå galt under en kryptoemisjon og det gikk ikke helt smertefritt for Artplant heller.

– Vi hadde noen tekniske problemer med kundeidentifikasjonen, men det har blitt fikset nå, forklarer Wulff.

I forkant av pengeinnhentingen forklarte Artplant at det også var nok av svindlere som etterlignet profilen deres på Twitter for å lure følgerne.

Nå jobber selskapet med å hente større summer fra grupper med kryptoinvestorer rundt omkring i verden.

– Hvor viktig er det å få på plass slike typer investorer?

– Vi trenger noen av disse større fiskene for å realisere dette spillet, sier Wulff.

Mange nordiske spillstudioer gikk på børs for ti år siden og fikk slik kapital til å utvikle mange store spillserier. Artplant og Wulff vil gjøre det samme, men mener en kryptoplattform for kapitalinnhenting har mange fordeler sammenlignet med en børsnotering.

Ifølge Coindesk har det blitt utført 202 kryptoemisjoner så langt i år, og det har blitt hentet 6,3 milliarder dollar. Det er mer enn den totale summen for hele 2017 som var på 5,3 milliarder dollar.

Les også

Iota vil utvikle teknologi sammen med bilgiganter

Skeptiske til identifisering

Artplant har tidligere hatt stor suksess med spillet Battlestar Galactia, og ønsket å være forsiktige når det kom til kryptoemisjonen.

– Det å utvikle et slikt spill er ikke så veldig annerledes enn fra å drive et vanlig spillstudio bortsett fra at man bruker en annen teknologi, og at volatiliteten i kryptomarkedet er veldig høy, sier Larssen.

Wulff tror enkelte er skeptiske til at selskapet har satt opp krav til at investorer må identifisere seg for å delta i kryptoemisjonen.

– Det er mange som ikke liker at vi har en identifisering av spillerne våre. Det var en diskusjon vi hadde i forkant, det var ikke noe vi måtte ha, men vi ønsket å gjøre dette på en ordentlig måte nå så vi ikke får problemer senere.

Hvis selskapet ikke klarer å hente 1,6 millioner dollar i løpet av de neste fem ukene, vil alle investorene fra denne runden få pengene sine tilbake.

– Vi har en plan B og C, men fokuset er selvsagt å få dette i boks.

Les også

Doblet pris på kontrakter og slo av maskinene til kunder

Les også

Schibsteds første kryptoprosjekt: Ethereum-basert leveringstjeneste

Les også

Vipps inntar restaurant-Norge: Tar over servitør-oppgaver

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold