Weclean-gründeren vil utkonkurrere svart arbeid

Gründer Kim Haagensen bak «hjemmerenhold på forespørsel»-selskapet Weclean mener renholdsbransjen sover i timen - og sikter seg nå inn mot bedriftsmarkedet.

STÅR BAK: Gründer Kim Haagensen, Emil Sebastian Pete og Daniel Monroe Harris i Weclean på oppstartsbedriftens kontorer i gründerkollektivet Mesh i Oslo.

Ingvild Sagmoen E24
  • Ingvild Sagmoen
Publisert:,

– Vi trenger Weclean for å bryte opp en renholdsbransje som ikke tar vare på renholderne sine, sier gründer Kim Haagensen om bedriften han startet for halvannet år siden.

«Hjemmerenhold on demand» er det Weclean driver med.

Selskapet formidler renhold gjennom en app som kobler kunder og renholdsarbeidere direkte.

E24 treffer Haagensen i gründerkollektivet Mesh, hvor Weclean har eget kontor med fire personer som jobber fulltid for å optimalisere selskapet og appen. De har kommet langt.

– Vi har blitt en liten gigant i renholdsbransjen, sier Haagensen.

Per nå har de 19 renholdere ansatt på tilkallingskontrakter og deltidskontrakter, med nye ti renholdere på vei inn.

– Vi ser at det blir mer drift i desember, sier gründeren.

Gir ti prosent tilbake til de ansatte

Weclean tar 369 kroner i timen for vask. Renholderne tjener 175 kroner timen med tariffbestemt lønn. Etter at skatter og sosiale avgifter er betalt, sitter selskapet igjen med rundt 14 prosent av timeprisen.

– Vi er opptatt av tydelig å kommunisere hva som er vår «cut». Vi har veldig tro på det med transparens, sier Haagensen.

– Vi er også opptatt av å ha kunder som bryr seg om det.

Ti prosent av selskapets overskudd går dessuten tilbake til renholderne.

– Vi tror at ved å gjøre det får vi de beste renholderne, de som er mest motiverte. Og så ønsker vi å bygge noe sammen med alle som vil være med å bygge. Vi har noen kjerneverdier i selskapet, «peace, love and goodtimes», som vi er nødt til å forsvare og hele tiden balansere opp mot å drive bærekraftig bedrift. Så de ti prosentene, kjerneverdiene, alt henger sammen – det handler om at vi ser et samfunnsansvar som vi tar.

Et stort marked

Haagensen mener det etablerte hjemmerenholdsmarkedet, som er et stabilt og stort marked, er en god forutsetning for at Weclean skal lykkes som en startup.

– Vi trenger ikke skape vårt eget marked slik som mange andre gründerselskaper har vært nødt til å gjøre. Vi tar en posisjon i et hjemmerenholdsmarked på 3,2 milliarder kroner, hvor 40 til 60 prosent av det er svart arbeid. Jeg ser to ting i dette: For det første, en fantastisk fin mulighet for oss til å gjøre business, og for det andre, en mulighet til å ta samfunnsansvar, sier han.

Les også

Gründere om å gå på trynet: Var ikke millionær da han fylte 30 år – kuttet av seg lillefingeren

Haagensen mener det å få en tilkallingskontrakt i hans bedrift, hvor det er ordnede forhold og man betaler skatt, bør ses på som en god mulighet for dem som ikke har fast jobb.

– Vi tilbyr dem som ønsker eller trenger en ekstra inntekt eller som aldri har fått tilbud om fast jobb på grunn av utenlandsk navn eller bakgrunn en skikkelig løsning, og får folk inn i velferdssystemet, sier han.

– Ukultur i Norge

Når renholderne har skrevet kontrakt velger de selv når de vil jobbe. De bygger selv sin egen portefølje, og har på den måten muligheten til å få eierskap til faste kunder.

– Når vi ansvarliggjør dem på denne måten, knyttes det en stolthet til jobben, sier Haagensen.

Blant renholderne som jobber for Weclean nå, er en stor andel unge nordmenn som typisk har det som deltidsjobb.

VIL FORANDRE BRANSJEN: Weclean-teamet jobber nå med å optimalisere bedriften og appen. Fra venstre: Kim Haagensen, Emil Sebastian Pete og Daniel Monroe Harris.

Ingvild Sagmoen

– Vi har også, i likhet med tradisjonelle rengjøringsbyrå, en del utlendinger blant de ansatte. Det er generelt en ukultur i Norge at man er for stolt til å ta en renholdsjobb. Hvorfor kan ikke for eksempel arbeidsledige ingeniører vaske mens de venter på å komme i jobb igjen?

– Dem som bryter med den ukulturen nå, det er en ung generasjon som ikke er redd for å vaske. Og jeg tror kjerneverdiene våre er det som trekker folk til oss, sier Haagensen.

Sjokkert over bransjen

Weclean-gründeren ser ingen direkte konkurrenter til selskapet sitt.

– Bransjen sover i timen. Noen få er våkne, men ellers er det først og fremst utlandet jeg frykter, og eventuelt nye oppstartere i Norge. Samtidig, hvis det kommer noen flere på banen med like verdier som oss, vil jeg ikke gjøre noe annet enn å heie på dem. Det er det svarte markedet og ukulturen blant mange av de etablerte vi vil konkurrere mot, sier Haagensen.

Han viser igjen til at markedet er enormt stort.

– Det er en stor kundegruppe der som er villig til å betale. De vil ha noen som de enkelt kan kontakte og som de kan stole på. Det fikser vi lett gjennom teknologi og en moderne tilnærming vi har hentet fra den nye samhandlingsøkonomien.

Den etablerte kundegruppen består av foreldregenerasjonen. Det er de som kjøper renhold i dag, forteller Haagensen. Så er det den yngre generasjonen, de unge voksne og de som er på vei inn i voksenlivet.

– Disse har aldri vurdert renhold seriøst, men de vil vurdere det om det finnes en enkel måte å bestille det på, sier han.

Det er disse to kundegruppene som vil ha vaskehjelp «on demand» – på forespørsel. Samtidig har Haagensen og co. begynt å se mot bedriftsmarkedet.

– Det spesielle der er at alle bedrifter har kontraktfestet renhold for flere år av gangen. Vi vil inn i den konkurransen, men uten å kontraktfeste noe. Klarer vi å tilby et bedre produkt, ser vi det er muligheter, sier Haagensen.

Ifølge ham er grunnen til at tradisjonelle byråer i dag i stor grad holder seg unna hjemmerenholdsmarkedet at det krever mye logistikk og driftsressurser for å operere der.

– Teknologien er vår løsning.

– Det sjokkerer meg at tradisjonelle bedrifter ikke forstår at de om ti år ikke kan levere på den måten de gjør i dag. Spørsmålet er ikke om markedet endrer seg, men når det gjør det, sier Haagensen.

NHO Service: – Positivt

Weclean vurderte tidlig å søke om medlemskap i NHO Service.

Alt var imidlertid ikke på plass for at de kunne bli tatt opp da, forteller NHO Services administrerende direktør Anne-Cecile Kaltenborn til E24.

– Det gikk både på vår innstilling til samhandlingsøkonomien, og på noen mangler hos Weclean. Vi krever blant annet at bedriften må være godkjent som renholdsbedrift før de kan bli medlem, sier Kaltenborn.

– Men ting endrer seg veldig fort, legger hun til.

– Bare på den korte tiden som Weclean har vært i omløp, så har også vi reorientert oss og forstått mer av hva slags bedrift de er. Samtidig er Weclean nå midt oppe i løpet med å få på plass alt og ordne godkjenninger, og når de har det på plass, håper jeg de søker om medlemskap hos oss på nytt.

Kaltenborn synes Weclean sender et positivt signal ved å søke om medlemskap tidlig.

– De uttrykker med det et ønske om ryddig drift, sier hun.

POSITIV: Administrerende direktør Anne-Cecilie Kaltenborn i NHO Service.

Foto: Torstein Bøe NTB scanpix

Kaltenborn påpeker at mange seriøse renholdsbedrifter har holdt seg unna hjemmerenholdsmarkedet.

– 16 prosent av norske husholdninger oppgir at de har renhold i hjemmet, og vi vet at det er en stor andel svart arbeid der. En av grunnene til det er at folk opplever det som vanskelig å skaffe seg renhold hvitt, for det er en del arbeid i det.

– Når en aktør som Weclean da kommer på banen med en app som gjør det enkelt, og som i tillegg er så transparent at du ser hva som går til lønn og hva som går til sosiale avgifter, da går transaksjonskostnadene, med andre ord hindringene for å skaffe seg tjenesten, ned, og det blir enkelt å skaffe seg hvitt arbeid.

Les også

Mener Orkla-selskap lanserte konkurrent etter startup-samarbeid: – Dårlig forretningsskikk

NHO Service-sjefen tror dermed at Weclean kan være med å endre bransjen.

– Jeg tror vi vil få flere aktører på banen, og vi ser det allerede. Det vil alltid være ubehagelig for arbeidsgiver- og arbeidstagerorganisasjoner når det kommer nye type aktører inn, men NHO har i utgangspunktet sagt at dette er initiativ som vi ønsker velkommen. Vi skal være veldig glad for alle initiativ som retter seg inn mot arbeidslivet og som gir nye grupper innpass, og så skal vi være med å legge gode rammer for dem.

Weclean er per i dag medlem av NHO gjennom Abelia.

Har vunnet flere konkurranser

I vår vant Weclean 1,3 millioner kroner i startup-konkurransen Angel Challenge. I juni vant selskapet 100.000 kroner i førstepremie i gründerkonkurransen Telenor Mobile Challenge. Weclean satte nylig i gang med markedsføring ved hjelp av Bring og Telenor. Samtidig øker antallet nedlastinger av appen, forteller Haagensen.

– Fortsetter tallene slik de har gjort denne uken, er vi Norges nye store startup, sier han.

For kort tid siden omtalte nettstedet Shifter.no Wecleans samarbeid med Orkla-eide Lilleborg. Etter å ha samarbeidet med Lilleborg siden årsskiftet, lanserte Orkla nylig sitt eget hjemmerenholds-konsept, Teepi, uten at Haagensen og Weclean ble orientert om at produktet var under utvikling. Haagensen kalte det «dårlig forretningsskikk».

Les også

Mener Orkla-selskap lanserte konkurrent etter startup-samarbeid: – Dårlig forretningsskikk

Les også

Mesh + Founders House = sant: Blir nordisk gründergigant på 12700 kvadratmeter

Les også

Norske helseapp henter 45 millioner: Leverer medisin på døren

Her kan du lese mer om

  1. Gründere
  2. Arbeidsliv
  3. Svart arbeid
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Mener Orkla-selskap lanserte konkurrent etter startup-samarbeid: – Dårlig forretningsskikk

  2. Finsk-norske Freska henter millioner

  3. Gründer langer ut mot Innovasjon Norge: – De har f*** ikke peiling på hva de snakker om

  4. Annonsørinnhold

  5. Candy Crush-ansatte må oppgi seksuell legning

  6. Nå skal havnestriden avgjøres i Høyesterett