Barnas hus etter «tidenes resultat»: Tror flere barnefødsler vil løfte salget

Pandemiåret har ført til flere barnefødsler i Norge det siste halvåret. Det ser Barnas hus og Jollyroom på salgstallene.

Babyutstyrskjedene merker at flere trenger barnevogner.
Netthandel i Norge
  • Maiken Svendsen
Publisert:

Fødselstallet i Norge stiger etter pandemiåret. Det ble født 1.157 flere barn i første halvår i år sammenlignet med samme tid i fjor, ifølge tall NTB hentet ut fra helseforetakene i Norge.

Det overrasket demograf Astrid Syse i Statistisk sentralbyrå, fordi folk ofte utsetter å få barn i usikre tider, sa hun til NTB.

I Barnas hus har de merket at det har vært flere barnefødsler det siste halvåret, sier administrerende direktør Lasse Erik Moen.

– I første halvår har vi omtrent fem prosent vekst siden i fjor, forteller han.

– Så er det noe som ødelegger tallet vårt, og det er fire måneder med stengte butikker, legger han til.

Les også

«Nå må du komme i gang, ellers tar jeg ideen»

Barnas hus har 28 butikker samt nettbutikk i Norge, ifølge nettsiden.

Butikkene selger klær og babyutstyr fra nyfødt til ti år, skriver selskapet. Den siste tiden har de solgt mest klær, forteller Moen. Han legger til at salget av barnevogner og bilseter også øker, men ikke like mye.

– Tror barnefødsler vil gi mer salg

Da strenge smitteverntiltak stengte butikker på Østlandet tidligere i år var 13 av butikkene til kjeden stengt, forteller Moen.

– Spesielt i april var det en salgsnedgang på grunn av det, sier han.

I årsrapporten for 2020 skriver selskapet at de 15 ukene butikkene var stengt ga tap på 20 prosent i omsetningen i april. Likevel forventes et positivt resultat for 2021, ifølge rapporten.

– Vi tror at barnefødsler vil gi litt mer salg i år enn i fjor, men med en litt dårligere juli i år, sier Moen.

Administrerende direktør i Barnas hus, Lasse Erik Moen tror at barnefødsler vil gi litt mer salg i år enn i fjor.

Regnskapet for fjoråret viser at Barnas hus hadde inntekter på 616,47 millioner i 2020, og årsresultatet det endte på 23,33 millioner kroner.

Det er en solid oppgang fra 2019 da resultat endte på 845.563 kroner, som også var første år med overskudd for kjeden.

– Vi er svært fornøyd med resultatet. De ansatte har gjort en kjempeinnsats. Vi er der vi skal være med tidenes resultat for selskapet, mener Moen.

Han legger til at de åpnet to nye butikker i 2020, og to nye i 2021. Selskapet har også investert i nytt sentrallager med egen robotplukker, opplyser han.

Les også

Bli Vakker-gründer vil selge sjampo til frisørkunder: – Kan bli et nytt bein å stå på

Den svenske nettbutikken Jollyroom melder også at de har sett en «enorm tilvekst i Norge», i en pressemelding.

– Det norske markedet skiller seg spesielt ut og leverer den høyeste tilveksten blant alle markeder, skriver selskapet.

Salgstallene indiker at det «må fødes» flere barn

I årets første halvår så økte veksten i det norske markedet med 50 prosent, opplyser selskapet.

– Ser vi på tilveksten i «must have»-kategorien, som duovogn så ser vi økningstall som indikerer at det må fødes flere barn. Vi har, relativt sett, en betydelig andel i babysegmentet og markedet er begrenset av antall barn som fødes, skriver administrerende direktør Mattias Jacobsson i en e-post til E24.

Jacobsson opplyser at Jollyroom-konsernet har et driftsresultat (EBITDEA) på 30 millioner svenske kroner i første halvår. I 2020 var omsetningen på omtrent 1,7 milliarder svenske kroner, ifølge meldingen.

Jollyroom har nettbutikk i både Sverige, Norge, Finland og Danmark, i tillegg til to butikker i Sverige. De har tidligere at de også ønsker å åpne en fysisk butikk i Oslo-området. Selskapet selger barn- og babyutstyr.

Jacobsson skriver at det er vanskelig å gi en prognose av salget slik situasjonen er nå, med tanke på corona.

– Min beste gjetning at vi kommer til å fortsette med en høy tilvekst og plukke markedsandeler fremover, skriver han.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Netthandel i Norge
  2. Nettbutikk
  3. Barnas Hus
  4. Jollyroom

Flere artikler

  1. Makeup Mekka vil vokse utenlands etter rekordår

  2. Pascal mottok over 200.000 i krisestøtte: – Pandemiåret var som en drøm

  3. Betalt innhold

    Knalltall for Sandnes sentrum i pandemiåret – banket Oslo og Bergen

  4. Systembolaget har tapt milliarder på fall i norske kunder

  5. H&M-salget svakere enn ventet