Han bygger seg opp i det som omtales som en «lovløs versting»-bransje
Her står Bjarne Ruyter og polerer en av fem Lamborghinier som han har inne til behandling. 29-åringen bygger seg opp i det som omtales som en «lovløs versting» innenfor bilbransjen.
– Det er mye svart ute og går. Og vi er på ingen måte bedre her i regionen enn resten av landet. Dessverre er det mange uprofesjonelle aktører som ødelegger helhetsbildet for oss profesjonelle, sier Bjarne Ruyter til Aftenbladet.
En ny rapport fra samfunnsøkonomisk analyse viser at svart omsetning innen bilvask kan beregnes til mellom 114 og 267 millioner kroner i året, mens svart omsetning for verkstedtjenester beregnes til mellom 250 millioner og 1,3 milliarder kroner i året.
Det betyr en samlet omsetning på opptil 1,5 milliarder i året i bilpleiebransjen.
– Det er et tall som gjør meg bekymret. Jeg visste at det var ille, men ikke så ille, sier statssekretær i Arbeids- og sosialdepartementet, Vegard Einan (H), til Aftenbladet.
Venter tidenes Porsche-salg
– Tapte penger
A-krimsenteret har også utarbeidet en rapport om bilpleiebransjen. Den inneholder blant annet følgende funn:
- I halvparten av virksomhetene fant kontrollørene personer som ikke har vært registrert som ansatte eller fått innberettet lønn.
- I 65 prosent av virksomhetene har man informasjon om at det kan være utbetalt svart lønn.
- 68 prosent av virksomhetene har minst én aksjonær eller rollehavere som tidligere straffedømt i hovedsak for arbeidslivskriminalitet.
- Uten unntak ble det funnet brudd på arbeidsmiljøloven.
– Dette er tapte penger som kunne blitt investert i norske arbeidstakere, men som i stedet går til kriminelle. Du kan godt kalle det for frontlinjen i kampen mot arbeidskriminaliteten, sier Einan.
Pusser på dyre biler
I Koppholen på Forus står Madla-karen Bjarne Ruyter i sitt nye verksted. Akkurat nå har han fem Lamborghinier inne til en totalverdi på rundt 20 millioner kroner. Disse skal bones, pusses og styles over flere uker.
– Jeg har hatt mange spesielle og dyre biler inne til behandling opp gjennom årene. Den dyreste koster nok 10 millioner kroner. Men jeg har aldri hatt fem Lamborghinier inne samtidig før. Klart det er ekstra gjevt, sier Ruyter.
– Og bra for businessen, vil jeg tro?
– Jo da, absolutt. Men det er også en omfattende jobb. Jeg tipper at vi kommer til å bruke mellom 40 og 80 timer på hver bil.
– Og da blir den totale fakturaen på?
– Et sted mellom 70.000 og 100.000 kroner, svarer Ruyter, som har kunder i alle priskategorier – og fra flere steder i landet.
– Jeg har faktisk kunder som kjører fra Oslo for å levere bilen til meg. Mens jeg behandler den, så tar de inn på hotell et par dager.
Omsetningen øker
Ruyter har et klart inntrykk av at bilpleiebransjen er i vekst.
– Det er travle dager. Spesielt etter koronautbruddet har vi merket stor pågang. Det er tydelig at folk bruker mer penger på bil, båt, hus og hytte. Og her i regionen er det fortsatt mange som bruker mye penger på luksusbiler.
– Så du mener at vi fortsatt kan omtale Stavanger som «Porsche-byen» slik det ble gjort for åtte-ni år siden?
– Definitivt.
Bjarne Ruyter vet hva han snakker om. Allerede som 8-åring vasket han naboene sine biler av ren interesse – uten å ta betalt. Men det var først i 2015 at Ruyter kunne jobbe profesjonelt med hobbyen sin gjennom stillingen som bilklargjører i Porsche Center Stavanger. Etter bare ett år ble imidlertid stillingen lagt ned, og Ruyter valgte å starte opp for seg selv gjennom selskapet Ruyters Premium Car Care. Nå øker omsetningen for hvert år.
Vil ha kontroll selv
Ruyters Premium Car Care er et enkeltpersonforetak. Aftenbladet får dermed ikke tilgang til regnskapene, men ifølge Ruyter selv hadde selskapet en omsetning i fjor på rundt 1,5 millioner kroner mot 1,3 millioner kroner i 2018.
– Resultatet før skatt i fjor var på rundt 500.000 kroner. I år blir det litt mindre. Forklaringen ligger i at jeg har investert i nytt lokale og ansatt flere folk, noe som er helt nødvendig for å vokse, sier Ruyter, som kommer til å registrere selskapet som et AS fra 1. januar 2021.
– Noen av kundene mine har spurt om jeg kan være interessert i å ha de med som eiere. Det er selvsagt veldig hyggelig og smigrende, men foreløpig vil jeg ha 100 prosent kontroll selv.
– Uprofesjonelle ødelegger
Bjarne Ruyter er også opptatt av at bilpleiebransjen skal bli kvitt sitt frynsete rykte om å være den «lovløse verstingen» innenfor bilbransjen. For som han selv sier:
– Jeg tror mye kan løse seg med at det innføres at man må ha fagbrev. Myndighetene har jobbet med det i et par år allerede, og nå sies det at det kan bli realisert fra høsten 2022.
Også arbeidsminister Torbjørn Røe Isaksen er klar på at det må settes inn tøffere tiltak.
– Vi vurderer blant annet å innføre obligatoriske HMS-kort, godkjenningsordning, sanksjonere lønnstyveri og å skjerpe straffansvaret, sier Isaksen.