SAS om bonuser til toppledelsen: – Helt uaktuelt

SAS trengte fersk kapital fra sine statlige eiere i Danmark og Sverige for å overleve pandemien, og har nå strenge begrensninger for utbetalinger til toppledelsen – i motsetning til bonusglade Norwegian.

LØNNSFRYS: SAS har ikke betalt ut bonuser til toppledelsen siden 2019, og har også innført lønnsfrys «i flere år fremover.»
Turbulensen i Norwegian
  • Joachim Birger Nilsen
Publisert: Publisert:

– Det er ikke aktuelt med bonus til toppledelsen med tanke på den situasjonen SAS er i, sier pressesjef i SAS, John Eckhoff, til E24.

Toppsjefene i Norwegian Jacob Schram og Geir Karlsen fikk 11 millioner kroner hver da det kriserammede selskapet vedtok nye bonuser i mai, mens resten av ledergruppen fikk utbetalt ni måneders lønn.

Dermed skal Norwegian-topplederne ha fått bonuser på rundt 30,3 millioner kroner til sammen, dersom lønnen var den samme i mai som den var i fjor.

Les også

Næringsministeren krever full bonus-redegjørelse fra Norwegian

SAS har fått kapitaltilførsel fra sine statlige eiere i Danmark og Sverige i form av hybridlån og aksjekjøp. Aksjene må selges i markedet av staten, mens hybridlånet skal tilbakebetales av SAS.

– Vi har ikke utbetalt bonus til toppledelsen siden 2019, og kan som følge av kapitaltilførselen fra eierne ikke foreta utbetalinger før lånene i hovedsak er tilbakebetalt, sier Eckhoff.

UAKTUELT: Pressesjef i SAS, John Eckhoff, sier at toppledelsen i SAS ikke mottok bonus i fjor.

For at SAS skal kunne bevilge bonuser til toppledelsen må staten motta minst 75 prosent av tilskuddet, enten i form av aksjesalg i markedet eller tilbakebetaling av hybridlånet, bekrefter Eckhoff.

Eckhoff kjenner ikke til om styret i SAS har diskutert mulighetene for bonusutbetalinger i løpet av pandemien, uavhengig av vilkårene for statlige låneordninger.

– Dette må styret svare på, forteller han.

E24 har ikke lykkes i å komme i kontakt med Carsten Dilling, styreleder i SAS.

– Usmakelig

Da staten stilte opp med lånegarantien til Norwegian i fjor vår, ble det lagt inn et vilkår om pengene ikke skulle brukes til bonusbetalinger. Bonuskravet var ikke med da Norwegian i år fikk 1,5 milliarder i hybridkapital og et obligasjonslån på 3,0 milliarder.

Arbeiderpartiets Terje Aasland reagerer på millionbonusene, og mener det «klinger veldig dårlig» med tanke på den økonomiske situasjonen selskapet og de ansatte har vært gjennom.

– Hele bonusprogrammet, slik det er fremstilt, er helt usmakelig, mener han.

Arild Hermstad, nestleder i Miljøpartiet De Grønne, utelukker ikke at partiet vil stille et skriftlig spørsmål til næringsminister Iselin Nybø angående bonusbetalingene i Norwegian.

– Det er slett arbeid fra regjeringen å kaste så mye penger etter Norwegian uten å stille tydelige krav tilbake, uttaler han til E24, og utdyper:

– Regjeringen har vært slepphendte og lite kritiske i sin iver etter å støtte en børsyndling med en helt annen historie enn SAS, mener han.

Les også

Ber Iselin Nybø svare om Norwegian-bonus: – Grovt tillitsbrudd

– Holder ikke mål

Næringsminister Iselin Nybø kjente ikke til Norwegian-bonusene, før E24 skrev om dem tirsdag kveld.

Onsdag hadde hun følgende svar på spørsmål om hvorfor Norwegians låneordning ikke inkluderte bonusbegrensninger:

– Det er to forskjellige ting. Man kan stille slike vilkår i mer kortsiktige disposisjoner. I et hybridlån er tidshorisonten mye lengre og da er det andre vurderinger, uttalte Nybø.

Hun la også til at mens regjeringen sto bak lånegarantien i fjor, er det irsk og norsk rett som har satt vilkårene i restruktureringen.

Forklaringen får Hermstad til å reagere, og mener regjeringen «ikke har vært kreative nok» ved utformingen av låneordningen.

– Den typen teknisk forklaring holder ikke mål, sier Hermstad.

– Jeg registrerer at eierne allerede har bedt om informasjon og antar at det vil de få og at dette vil bli tilgjengelig, sa Nybø da E24 onsdag spurte henne om regjeringen ville be Norwegian om informasjon i saken.

Torsdag ettermiddag fikk saken en ny omdreining. Da sendte næringsministeren via Næringsdepartementets juridiske rådgiver, advokatfirmaet Wiersholm, et brev til Norwegians styre med krav om full bonus-redegjørelse.

Nybø fortalte da at den løpende mediedekningen av bonuspakken hadde gitt flere detaljer, og at departementet har bedt Norwegian «redegjøre for beslutningene knyttet til bonusene, omfanget av ordningene og om bonusene er gitt på et tidspunkt slik at de er i strid med vilkårene i lånegarantiordningen».

Ifølge Nybø utløp statens forbud mot bonuser 26. mai.

Arild Hermstad, nestleder i Miljøpartiet De Grønne, reagerer på regjeringens Norwegian-støtte.

Lønnsfrys og bonuskanselleringer i SAS

Av SAS-rapportene fremkommer det at tidligere toppsjef Rickard Gustafson hadde rundt 12,3 millioner svenske kroner i grunnlønn i fjor, men ingen variabel bonus.

– Planen vår innebærer lønnsfrys og at det ikke kan utbetales hverken bonus, utbetalinger for såkalt «stay-on» eller «sign-on», overtid eller annen bevegelig kompensasjon, utdyper Eckhoff, og legger til.

Men Eckhoff ønsker ikke å kommentere bonusutbetalingene i Norwegian.

– For vår del er dette regulert i rekapitaliseringsplanen, det er helt transparent.

Les også

Norwegians toppledelse mottok hittil ukjent millionbonus i mai

Har lovet ny kurs

Bonusene til toppledelsen i Norwegian ble vedtatt av selskapets tidligere styre. Etter at bonusene ble kjent har den nye styrelederen i Norwegian, Svein Harald Øygard, uttalt at «det under det nye styret vil være uaktuelt med ordninger på et slikt nivå som tildelt den tidligere konsernsjefen».

Margunn Ebbesen, næringspolitisk talsperson for Høyre, forteller at selskapets nye retning «høres bra ut», men er ikke nådig med det tidligere styret i selskapet.

– De burde jo ha skjønt at dette ikke var bra, men det er godt å høre at det virker som ny styreleder viser en ny og tydelig kurs, sier hun.

Margunn Ebbesen er næringspolitisk talsperson i Høyre og medlem av næringskomiteen.

Ebbesen tror en slik ordning som SAS har «kan vurderes» også av Norwegian, men poengterer at selskapet «selv burde ha en klar strategi».

– Jeg vet ikke om jeg vil bruke ordet tillitsbrudd, men Norwegian har et ansvar om å sørge for tillit hos sine kunder. Her må de svare for seg, mener hun.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Rickard Gustafson
  3. Scandinavian Airlines (SAS)
  4. Norwegian

Flere artikler

  1. Ber Iselin Nybø svare om Norwegian-bonus: – Grovt tillitsbrudd

  2. Næringsministeren kjente ikke til Norwegian-bonusene: – Noe umusikalsk

  3. Iselin Nybø etter Norwegians bonus-svar: – Dårlig dømmekraft

  4. Toppledelsen i Norwegian skal ha fått rundt 30 millioner kroner til sammen i «hemmelig» bonus

  5. LO-topp om bonusfest: – Grotesk og meningsløst