Norwegian klager SAS inn for EU og Efta

Norwegian mener SAS har en urettmessig konkurransefordel fordi SAS har en skandinavisk driftstillatelse, mens Norwegian bare har en norsk.

URETTFERDIG: Norwegian mener det er urettferdig at SAS kan søke om flytillatelser både som norsk selskap og som EU-selskap.

Terje Pedersen
  • NTB
Publisert:

Nå klager de ordningen inn for EU og Eftas overvåkingsorgan, skriver Dagens Næringsliv.

Ordningen gjør at SAS kan flytte på fly og mannskap mellom landene uten hinder, og gjør det enklere å skaffe flyavtaler med land på andre kontinenter. Norwegian har en norsk tillatelse og flere begrensninger. De har ikke fått svar fra de tre landene om de kan få samme tillatelse som SAS. Nå er tålmodigheten slutt.

– Vi har forsøkt å få det samme som SAS i fem år. Nå vil vi at EU-kommisjonen og ESA gjør en vurdering av om ordningen er lovlig, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til Dagens Næringsliv.

SAS på sin side avviser at de har en urimelig konkurransefordel.

– Norwegians PR-kampanje mot SAS' skandinaviske driftstillatelse er ganske bemerkelsesverdig og uforståelig, sier informasjonssjef Knut-Morten Johansen i SAS.

Norwegian mener den største fordelen med en fellesskandinavisk tillatelse er at selskapet kan søke om trafikkrettigheter som tilhørende i EU-land.

Les også:

Norwegian i svensk rettssakKjos får krass kritikk etter nok en rettssak-utsettelse i SverigeOm én uke starter saken mellom 1.200 svensker og NorwegianESA skal ha tre konkrete mistanker mot WiderøeKonkurranseekspert: - Prøv millionboten for retten, FredriksenGransker mulig SAS-lekkasje til dansk Se og Hør

Publisert:

Flere artikler

  1. Norwegian får grønt lys i Argentina

  2. Norwegian nærmere milliardsatsing i Argentina

  3. Regjeringen vil forlenge garantiordningen for flyselskaper til ut oktober

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian søker svensk driftstillatelse

  6. Riksgälden i Sverige avslår Norwegians søknad om statlig kredittgaranti