Stavanger-rederi vil starte opp ferge til Cuba i 2017

I dag er det hverken hurtigbåtruter eller fergeruter mellom Florida og Havanna. Det vil et Stavanger-rederi og to andre «norske» selskaper gjøre noe med – hvis ikke Trump torpederer planene.

AKTUELLE BÅTER: Det rogalandbaserte passasjerfrakt-rederiet Norled planlegger å bruke en ekspressbåt av katamarantypen på Cuba, lignende Vingtor og Njord, som her er avbildet her i fagre Norge.

Foto: Norled
Publisert:,

Avtroppende president Barack Obama har myket opp USAs forhold til Cuba, og hel- og «halvnorske» rederier ønsker nå å gå inn i det nye markedet.

Stavanger-baserte Norled planlegger å frakte passasjerer fra USA til Cuba neste år, etter å ha jobbet med planene en stund.

Også den norsk-amerikanske cruisegiganten Royal Carribbean Cruises, samt Miami-baserte Norwegian Cruise Line Holdings, ønsker å starte opp virksomhet på Cuba om USAS sanksjoner mot landet mykes opp, skriver The Wall Street Journal.

Royal Carribbean var inntil nylig notert på Oslo Børs.

For Norleds del blir det første gang selskapet har persontransport i utlandet.

Frykter Trump

Det er imidlertid fortsatt en del som skal på plass:

Prosjektleder for internasjonal transport i Norled, Kjell Ove Hatlem.

Foto: Norled

– Hurtigbåtterminalen i Key West er ennå ikke klar for utenlandstrafikk, sier Kjell Ove Hatlem, Norleds prosjektleder for internasjonal transport, til E24.

– Det må blant annet legges til rette for passkontroll og tollbehandling. City of Key West er nå i dialog med føderale myndigheter om utbyggingen. Hele prosessen er dog avhengig av hva den nye presidenten bestemmer seg for,

Det har vært bekymringer for at Trump vil reversere Obamas politikk overfor Cuba. Obama-administrasjonens oppmykning er svært upopulær i deler av den republikanske leiren.

Samtidig har man også trodd at den kommende presidenten vil ta hensyn til at mange amerikanske bedrifter ønsker gjøre forretning med Cuba, og at mange amerikanere ønsker å reise dit.

– Siden dette bare er en av flere mulige utenlandsruter Norled ser på, er vi er egentlig ikke så bekymret for at Trump skal sette en stopper for dette, sier Hatlem til E24.

Men gitt at han er positiv til å fortsette prosessen med tilnærming til Cuba, så vil trolig det formelle og praktiske for mulig oppstart av ei slik rute tidligst være klart i slutten av 2017.

HVILKEN CUBA-LINJE VELGER HAN? Påtroppende president Donald Trump

Foto: Brendan McDermid Reuters

I desember 2014 kunngjorde USA og Cuba at de ville gjenoppta de diplomatiske forbindelsene, og siden den gang har USA lettet på flere av restriksjonene mot landet.

Til The Wall Street Journal uttrykker administrerende direktør Frank Del Rio i Norwegian Cruise Line stor entusiasme for det nye markedet.

– Dette er virkelig en drøm som går i oppfyllelse for meg. Jeg kan nesten ikke vente til våre lojale gjester får oppleve, se og høre min hjemby Havana, sier han.

Også Norwegian Cruise Line var tidligere norskeid, derav navnet. Skipsreder Knut Utstein Kloster var med på å grunnlegge selskapet i 1966. I dag er selskapet en gigant med virksomhet over hele verden.

Også i mai skrev E24 at Norled ville starte transport mellom USA og Cuba, men da var planene på et svært tidlig stadium.

– Mange muligheter

– Hvorfor ser dere nå utover Norges landegrenser når det gjelder persontransport?

– Vi synes det er spennende å få være med å skape en sjøveiforbindelse mellom USA og Havanna. Det er ikke mer enn 90 sjømil, kortere enn mellom Stavanger og Bergen. Reisen vil være på rundt tre timer, sier Hatlem.

Les også

Hevder USAs blokade har kostet Cuba 38 milliarder i løpet av ett år

Han trekker også frem at selskapet har mye erfaring, lange tradisjoner og god kompetanse på å drive ferge og hurtigbåt. På ulike nivå i konsernet har de også personer med lang erfaring i internasjonal forretningsdrift.

– Nå ser vi at det kan ligge mange muligheter til lønnsom vekst internasjonalt. Samtidig er vi ydmyke, fordi vi som selskap ikke har gjort dette før. Derfor vil vi ikke forhaste oss. Og Key West–Havanna er som sagt bare en av flere internasjonale muligheter selskapet ser på eller vil se på fremover, sier Hatlem.

Også minst ett amerikansk selskap vil satse på passasjerfrakt mellom Florida og Cuba. Royal Caribbean Cruises ønsker en bit av nye markedet, ifølge The Wall Street Journal.

Vi kunne frakte 3–400 passasjerer

Han ønsker ikke å gå inn på hvilke andre land de vurderer å gå inn i.

Norled har i dag 50 ferger og 30 hurtigbåter som opererer på store deler av den kysten fra Oslofjorden til Troms.

Mellom USA og Cuba tenker de å bruke en ekspressbåt av katamarantypen, lignende som Vingtor og Njord (avbildet i toppen av saken).

– Vi vil bruke et fartøy av høy kvalitet, som vil kunne frakte mellom 3–400 passasjerer, sier Hatlem.

I dag er det hverken hurtigbåtruter eller fergeruter mellom Florida og Havanna.

Cruiseskipet Adonia har fått lov til å frakte passasjerer mellom Florida og Cuba annenhver uke, og det har de gjort siden mai.

– Royal Caribbean Cruise Lines venter på å få lov til å starte cruise med en av sine båter. I tillegg ønsker flere selskaper å tilby fergeturer med overnatting på den litt lenger overfarten fra Miami, dersom de får tillatelse til det.

VIL HA BLOKKADE: En av Donald Trumps hovedmotstandere i primærvalgkampen, Ted Cruz, er blant kreftene i det republikanske partiet som motsetter seg Obamas oppmykningspolitikk.

Foto: Steve Pope Afp

Leide ut båt til Hollywood

Norled er ikke det første rederiet som ser litt utenfor boksen. I sommer skrev E24 om Østensjø Rederi som for første gang kunne by på såkalte «oljeriggsafarier», med sitt boligskip Edda Fides.

Responsen har vært overveldende, fortalte hotellsjef om bord, Bjørn Erik Julseth til E24 i juli.

Boligskipet leies vanligvis ut til oljeindustrien–men kontraktstørke gir nå andre bruksmuligheter.

Samme skip ble også leid ut for Hollywood-produksjon i Trollfjorden i sommer. I vill norsk natur spilte skuespiller Matt Damon inn filmen «Downsizing». Godt over 100 personer i produksjonsselskapet bodde på Edda Fides.

Leien kostet rundt en million kroner for en uke.

Les også

Fidel Castro (90) er død

Les også

Amerikansk regelendring setter fyr på sigarprisene

Les også

Hevder USAs blokade har kostet Cuba 38 milliarder i løpet av ett år