Nå vil Hagen slanke Norge

Lover å fjerne fett, sukker og salt fra sjokolade og andre fristelser.

FETT LØFTE: Orklas styreleder Stein Erik Hagen mener det er på tide å gjøre noe med vekten - til det norske folk
  • Bjørn Haugan
Publisert:

Mens myndighetene truer med reklameforbud, lover Stein Erik Hagen mindre sukker, fett og salt i Orklas sjokolader, kjeks og snacks. Og vanlige dagligvarer.

- Vi tar fedme på alvor og vil bidra i et felles løft med myndighetene for å bedre folkehelsen. Vi vil i fremtiden redusere innholdet av sukker, fett og salt i våre produkter, sier Orklas styreleder og største eier.

Orkla er uten sammenligning største produsent av det nordmenn koser seg med:

Går du i en matvarebutikk og skal ha litt fredagskos, er det vanskelig å komme utenom et Orkla-produkt. Vi snakker blant annet om Laban seigmenn, Troika, Stratos, Bamsemums, Kremtopper, Gullbrød, Smørbukk karameller, Sætre kjeks eller «Ingen Kims, ingen kos»-potetgull. Og Pizza Grandiosa.

Hagen vil ikke love en Laban med mindre sukker innen sommeren, men sier Orkla vil sørge for at innholdet av sukker, fett og salt går ned i deres produkter.

- Ja, det kan jeg love. Vi vil se på alle muligheter for å redusere dette innholdet. Det gjelder ikke bare søtsaker, men også dagligvarer.

- Nora syltetøy og Idun ketchup?

- Ja, og leverpostei og andre matvarer vi produserer.

En viktig årsak til at Hagen går ut med løftene, er at han har vært hos helseminister Jonas Gahr Støre.

Reklameforbud

På Støres bord ligger et forslag fra Helsedirektoratet om å innføre forbud mot reklame mot usunne produkter rettet mot barn.

Forslaget innebærer at all reklame for snacks, sjokolade, brus, og andre sukker- og fettholdige deiligheter blir forbudt.

- Det var et meget interessant møte, hvor vi fortalte om realitetene og hva vi har gjort. Det er altså slik at forbruket av sukker i Norge har gått ned fra 43,8 kilo i 1999 til 31 kilo i dag. Bruk av lightbrus, saft uten sukker og redusert sukker i tyggegummi, pålegg og syltetøy har bidratt, sier Hagen.

Og fortsetter:

- Vi har kraftig redusert bruken av palmeolje og kan vise til en rekke andre tiltak som illustrerer at vi faktisk tar ansvar, sier Hagen. Han viser til at 25 prosent av Orklas omsetning allerede i dag kommer fra produkter med redusert mengde sukker og mettet fett.

- Men jeg er enig i at utviklingen i fedme går feil vei. Derfor er vi innstilt på å gjøre vårt for snu utviklingen, sier Hagen.

- Dere gjør det for å hindre en lov mot markedsføring av usunne produkter?

- Det er en lov jeg tror myndighetene allerede har innsett at blir feil. Signalene vi har fått er at det går mot en løsning med strengere selvjustis, trolig med opprettelsen av et Pressens Faglige Utvalg for vår bransje, hvor også myndighetene er med.

Møter utfordringen

Konserndirektør for kommunikasjon i Orkla, Håkon Mageli, trekker opp linjene for hva som trolig blir løsningen for å unngå et reklameforbud.

- Det er blitt innsett at fedmeproblemet for unge ikke kan løses med restriksjoner. I stedet skal vi møte utfordringene sammen, sier han og skisserer:

** Man går fra «bør» til «skal», når det gjelder forsiktighet i markedsføring som kan treffe barn.

** Det går mot et eget utvalg, som skal «dømme», slik Pressens Faglige Utvalg er i medieverdenen i dag: «Mat og drikke-bransjens faglige utvalg».

** Hvis noen dømmes, kan reklamen ryke og sanksjoner iverksettes.

Helseminister Jonas Gahr Støre vil ikke kommentere saken da den fortsatt er til behandling.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Hagens slankeløfte tok Orkla-ledelsen på sengen

  2. Ønsker forbud motreklame for is og brus

  3. Svensk godterikiosk på nett satser stort

  4. Legger ned Denja, lager mer Grandis

  5. Julebrus og -marsipan i butikkene allerede nå