Byrådet har bestemt seg: Til våren vil ni av tolv aktører forsvinne fra Oslo

Byrådet foreslår at kun tre aktører skal få tillatelse til å leie ut elsparkesykler i Oslo. Målet er å begrense antallet allerede til våren.

Til våren vil det bli færre aktører i elsparkesykkelmarkedet i Oslo.
Publisert: Publisert:

Det opplyser byrådet til Aftenposten. Dermed følger de forslaget Bymiljøetaten sendte på høring i november. Dagens tillatelsesordning går ut 31. mars. Og byrådet ønsker å ha den nye ordningen på plass allerede fra 1. april.

– Reglene vi fikk på plass i sommer, har hatt god effekt og har gjort situasjonen ute i byen mye bedre. Nå tar vi ytterligere grep for å sikre trygghet og fremkommelighet for alle og legge til rette for et velfungerende system for elsparkesykler i Oslo. Forskriften vi nå foreslår, legger enda større vekt på trafikksikkerhet og et godt bymiljø. Den er basert på faglige råd og grundige vurderinger, sier byrådsleder Raymond Johansen.

Forskriften skal endelig behandles i bystyret, men det skal være mer eller mindre en ren formalitet.

Les også

Konkurransetilsynet mener flere sparkesykler bør tillates i Oslo

Vil baseres på en rekke kriterier

Det betyr at hele ni utleiere vil måtte pakke vekk elsparkesyklene sine i Oslo. Men selve antallet enheter vil ikke endres. Altså vil Oslo fortsatt ha rundt 8000 elsparkesykler i byen.

Hvilke aktører som velges ut til å kunne drifte i Oslo, vil baseres på en rekke kriterier.

– Vi vil prioritere selskapene som har de beste løsningene for fremkommelighet, trafikksikkerhet, klima og miljø. Det viktigste for oss er at folk skal oppleve det som trygt å bevege seg i byen, sier Sirin Stav, byråd for miljø og samferdsel.

Les også

Voi er på vei mot børs og prises til over 9 milliarder kroner

Kan bli aktuelt med færre sykler

Dagens sonekrav, der målet er å fordele syklene rundt omkring i byen, opprettholdes. Syklene vil også fortsatt måtte holdes nattestengt mellom 23.00 og 05.00.

Kommunen skal også ha mulighet til å innføre forbudssoner, parkeringsforbud og hastighetsbegrensninger i enkelte deler av byen når de måtte ønske.

Selv om byrådet opprettholder dagens enheter, sier byrådsleder Johansen at det kan bli aktuelt å gjøre større endringer senere, som for eksempel å justere det totale antallet kjøretøyer.

– Nå vil vi se hvordan disse nye endringene fungerer, hvor godt aktørene klarer å følge opp nye krav, og hvordan situasjonen oppleves for folk i byen. Så vil vi gjøre en ny vurdering dersom det blir nødvendig, sier han.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om