Foodora vokser kraftig – men øker underskuddet

Øker omsetningen fra én million kroner i 2015 til 36,4 millioner i 2016

Den syklende matleveringstjenesten Foodora øker omsetningen kraftig, men taper fortsatt millioner.

Foto: Tobias Schwarz AFP
Publisert:,

De rosa syklistene har økt omsetningen fra én million kroner i 2015 til 36,4 millioner i 2016. Samtidig har underskuddet økt fra 3,7 til 17,8 milliarder, skriver Dagens Næringsliv.

– Tallene reflekterer at vi er ei en investeringsfase, der vi har tilvekst og må finne den rette modellen her i Norge, sier Norgessjef Tengberg til avisen.

I Sverige viser tallene en lignende utvikling. Der tapte syklistene 32,4 millioner svenske kroner, med en omsetning på 75,4 millioner i 2016, skriver Breakit.

Foodoras forretningsmodell er å inngå partnerskap med restauranter og drive hjemlevering. De tar en avgift fra kundene, i tillegg til en andel av omsetningen til restauranten. Sistnevnte varierer, og Tengberg ønsker ikke å si hvor stor den er, skriver DN.

Moderselskapet Delivery Hero gikk på børs i juni. Fredag er selskapets børsverdi nesten 48 milliarder kroner.

Les også

Aksjesparekonto på 1-2-3

Her kan du lese mer om