Denne eksportbedriften håver inn 60 millioner i året på luft

Eksportbedriften Tamrotor Marine Compressors leverer luftkompressorer til rederier og verft i over 90 land. Ifølge toppsjefen er det ikke tilfeldig at kontoret er plassert en halvtime unna Gardermoen.

LUFTKOMPRESJON: – TMC er gründet på ideen om at man aldri hadde sett en skruekompressor om bord på et skip før, sier Per Kjellin, tidligere administrerende direktør i selskapet. Nå er selskapet i posisjon for å vinne Eksportprisen 2016.
  • Jan Lilleby
Publisert:

– Skip har de siste to tiårene utviklet seg til å trenge mer luft. Det blir stadig med komplekse systemer om bord, sier Hans-Otto Schjerven, administrerende direktør i Tamrotor Marine Compressors.

Selskapet med i overkant av 60 ansatte er representert i mer enn 35 land og har levert over 15.000 trykkluftkompressor til redere, verft og offshorenæringen siden oppstarten i 1996.

Luften brukes til å drifte store deler av skipet, og operasjonene ombord.

– Hvis du får en lekkasje i et slikt oljesystem blir det søl og gris. En elektrisk feil kan føre til brann. Lekker det luft, lekker det luft, det er ikke verre enn det.

Les også

Norges beste eksportbedrift: Nå er topp ti klar

Og det er såkalte skruekompressorer selskapet har spesialisert seg på.

– TMC er gründet på ideen at man aldri hadde sett en skruekompressor om bord på et skip, men tenkte at det må jo være det eneste riktige, sier Per Kjellin – som startet i selskapet i 2003, var administrerende direktør i fem år frem til i fjor, men nå har trådd ned fra stillingen som toppsjef.

– Min spesialitet er salg og forretningsutvikling, sier Kjelling – som sier han har opp til 100 reisedøgn i året til land som Korea, Kina, Japan, Brasil og Singapore.

Les også

Dette lille øysamfunnet i Nord-Norge drar inn milliarder i året

(Saken fortsetter under bildet.)

COMPRESSOR HEAVEN: Administrerende direktør Hans-Otto Schjerven (t.v.) og ansvarlig for salg og forretningsutvikling Per Kjellin (t.h.) avbildet utenfor hovedkontoret på Furuset på Oslo østkant.

Kjellin forteller at etter hvert som skipene i verden ble flere, mer avanserte og større økte også luftbehovet ombord.

Selv anslår han at selskapet grovt har en fjerdedel av verdensmarkedet for trykkluftbaserte kompressorer til marin sektor.

Resultatet er at TMC er en norsk eksportsuksess. Bedriften er nå er blant de ti kandidatene som kan vinne Eksportprisen 2016.

Les også

Båtdo ble millionbutikk på land

– Har noen krigshistorier

Selskapet leverer direkte til skipsverft og rederier, i tillegg til å selge deler til aktører som bruker utstyret fra kompressorbedriften i egne systemer.

– Også har vi kompressorer stående på hylla om vi til enhver tid kan sende ut til skipsrederier som trenger økt kapasitet for luft eller har hatt en «breakdown».

Og da gjelder det å være kjapp på labben.

– Kanskje de ikke får lastet eller losset. Mister de en eller to dagers leie på et drillskip dreier deg seg om flere hundre tusen dollar i tapte inntekter.

– It’s all about deadlines, sier Kjellin rolig.

Les også

Ledende familieeid eksportbedrift: – Uaktuelt å flytte produksjonen ut av Norge

Det er nemlig til ingen nytte å være nest best.

– Når skipet er gått og er en kilometer ute på sjøen, hjelper det ikke at det står en budbil med de kritiske delene skipet skulle fått av oss.

Derfor er det å levere på kort tid til kundene et kritisk konkurransefortrinn. Noen ganger koster det.

(saken fortsetter under bildet.)

LUFTTRYKK: En av de 15.000 kompressorene som TMC har installert.

– Vi har sendt ut folk herfra på lille julaften med delene i kofferten. De får kompressorene i gang igjen og kommer hjem til nyttårsfeiringen. Vi har noen krigshistorier.

Kontoret ligger en halvtime unna Gardermoen.

– Det er et bevisst valg. Vi leverer hvor som helst i verden på under 48 timer, understreker administrerende direktør Schjerven.

Kina er ett av disse landene.

– Man må være der

På spørsmål hva selskapet kunne tenke seg å gjøre dersom de fikk være politikere for en periode trekker frem mer handel.

– Vi kunne ønsket oss at det ble jobbet mer for å fjerne handelsbarrierer. Det er det en god del av. Både skjulte og synlige.

Kjellin forteller at det i flere markeder kan være fastlagt politikk at produkter fra lokal industri skal benyttes.

– Noen steder er dette veldig synlig, for eksempel i Brasil og Korea.

(Saken fortsetter under bildet.)

SHANGHAI: Det kinesiske markedet utgjør mellom fem og ti prosent av TMCs omsetning, men selskapet opplever det som en ulempe å være fra Norge. – Som norsk eksportør har du litt andre utfordringer mot Kina enn andre eksportører ellers i Europa har, sier administrerende direktør Hans-Otto Schjerven.

Toppsjefen peker på det kinesiske markedet som en konkurransemessig ulempe for eksportbedrifter i Norge.

– Som norsk eksportør har du litt andre utfordringer mot Kina enn andre eksportører ellers i Europa har, sier Schjerven.

Nylig forenklet Kina visumprosessen for Shanghai-området og omegn, hvor forenklet 72-timers visum gjelder for så mange som 51 land.

Les også

Bedriftsledere på Vestlandet: Fiskeri og havbruk er den største næringen om 30 år

– Norge er ikke på listen. Vi sliter med å få noe særlig mer enn «single entry» og femten dagers opphold. Det noe politikk som det fortsatt er litt temperatur i, sier han.

Det kinesiske markedet utgjør mellom fem og ti prosent av selskapets omsetning.

– Vi er i Kina for å bygge oss opp mot fremtiden. Kina tar mer og mer skipsbygging. Man må være der, skyter Kjellin inn.

Les også

Eksportprisen: Nå er topp ti klar

Les også

Slik påvirker oljeprisen prisen på laks

Les også

– Nedturen har vært å prøve oss i markeder vi ikke har lyktes i

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Brasil
  2. Kina

Flere artikler

  1. Kårer årets eksportbedrift: – De burde være våre hverdagshelter

  2. – Kostnadsnivået har ikke vært bærekraftig

  3. Eksportprisen: Nå er topp ti klar

  4. Denne eksportbedriften skal ansette 25 ingeniører: – Vi trenger dem raskt

  5. Én av disse er Norges beste eksportbedrift