IKEA tatt med buksene nede
IKEA kjøpte Googlelink som ledet Stressless-kjøpere til IKEA. Ekornes ble rasende og IKEA har måttet bøye av.
Problemet er at IKEA slettes ikke selger Stressless.
Ekornes gikk naturlig nok i luften da de oppdaget at IKEA forsøkte å tappe dem for kunder ved å kjøpe en sponset link hos Google som gjorde at IKEA kom opp øverst når man søkte på Stressless.
- Vi synes dette er veldig smålig gjort. IKEA er store og profesjonelle markedsførere, og de har her bevisst lagt inn Stressless som søkeord i den hensikt å nå tak i flere konsumenter som søker på en kjent merkevare de selv ikke eier, sier marketingdirektør Runar Haugen.
I et beklagelsesbrev til Ekornes avslutter IKEA med "Vi takker for at dere har gjort oss oppmerksomme på dette".
- Det er en feil som er oppstått og som vi har rettet opp. Vi beklager feilen, sier kommunikasjonsrådgiver IKEA Norge, Christen Røhnebæk.
Ifølge Røhnebæk er samarbeidet med Google i en oppstartsfase og de var ute etter generelle søkefraser.
- Stress Less må ha kommet med i denne basen. Det var ikke et bevisst valg fra vår side, sier han.
- Er det andre dere har lenket opp på samme måte som Stressless?
- Nei, det kjenner jeg ikke til, sier Røhnebæk. E24 gjorde også et søk på Stokkes store suksess, barnestolen Tripp Trapp, IKEA logoen poppet opp på topp med Tripp Trapp skrevet inn i IKEA lenken.
- Selger dere Tripp Trapp stolen?
- Nei, det må ha skjedd ved en glipp Da har vi en jobb å gjøre. Det er ikke noe bevisst valg eller ønske fra vår side, sier han.
- En sponset lenke krever selvfølgelig en aktiv handling, sier Googlesjef i Norge Jan Grønnbech.
For øvrig vil han ikke uttale seg om enkeltsaker.
- Men vi tar copyright- problematikk alvorlig. Hvis eieren av merkenavnet melder det inn til oss, så sperrer vi lenken, sier han.
Men ofte er det problematisk for eieren å sperre navnet.
- Hvis du har forhandlere som skal annonsere med ditt merkenavn, er det ikke så smart å sperre det, sier Grønnbech.
Dermed kan IKEA helt lovlig kjøpe en sponset link for Stressless.
- Men det er en "på-kanten fremgangsmåte" som vi ikke anbefaler, sier han. For øvrig er det ifølge Grønnbech ikke slik at man kan kjøpe seg til topps på lenkelisten.
- Vi får betalt pr. klikk og annonser som ingen klikker på faller dermed naturlig ut.
Men på IKEA-annonsene klikkes det altså så det suser. Jeg tror man må være forberedt på å bruke mer ressurser på denne typen overvåking fremover. Det lett for dem som ønsker å "snylte" på kjente varemerker på Internett. Derfor bør varemerkeeiere etablere faste rutiner for å overvåke overtramp og følge opp når dette avdekkes, sier Runar Haugen i Ekornes.