1.450 personer ville ha pizzajobb

Domino's ble møtt av en enorm søknadsbunke da kjeden åpnet på Grünerløkka i Oslo. Pizzakjedene trapper opp krigen om norske ganer og åpner nye utsalgssteder i høyt tempo. 

UTVIDER: Domino's har som mål å bli Norges største pizzakjede innen fem år. Men konkurransen fra Peppes Pizza og Pizzabakeren er knallhard.

Foto: Russell Boyce Reuters
Publisert:

Restaurantkjeden hadde behov for 35 nyansettelser i forbindelse med den nye filialen. Det var imidlertid ikke manko på tilbud av arbeidskraft – søknadsbunken talte 1.450 søkere da fristen var gått ut.

– Det har vært så mange søkere at vi rett og slett har blitt litt satt ut. Det er svært gledelig at så mange ønsker å jobbe for oss, og vi trenger alle de flinke folkene som finnes når vi nå ruster opp til kamp, sier Frank Otterbeck, markedsdirektør i Domino’s Pizza i Norge.

Har bydd opp til pizzakrig

I januar gikk Domino's Pizza nemlig ut med ambisjonen om å skulle bli den største pizzakjeden i landet i løpet av fem år. I løpet av 2018 er målet å gå fra de nåværende 30 til 50 utsalgssteder, forteller Otterbeck til E24.

Les også

Peppes-sjefen advarer før konkurrentenes inntog: – Forskjell på Beitostølen og Tjuvholmen

Konkurrenten Peppes Pizza var raskt ute med å svare på opptrappingsplanen til Domino's: De skal åpne 50 nye utsalgssteder.

– Med Dominos, Pizzabakeren og oss mot hverandre, blir det en aggressiv pizzafight om de beste beliggenhetene og driverne, sa Peppes-sjef Espen Hoff til Dagens Næringsliv i februar.

Pizzabakeren er den tredje store pizzakjeden i markedet, og har vokst mye den siste tiden. I fjor omsatte de for over en milliard kroner – nesten dobbelt så mye som Peppes Pizza.

Åpner utsalgssteder i høyt tempo

Fremover vil Domino's åpne flere nye utsalgssteder i Oslo og Bergen, samtidig som de ser ser etter lokaler blant annet i Drammen og på Strømmen.

– Pizzakrigen fortsetter den. Vi har jo akkurat begynt, og foreløpig er vi den minste spilleren. Men vi skal fortsette å økte antall utsalgssteder i landet, sier Otterbeck.

Les også

Eksperter spår Rema-comeback i år

Kjeden er opprinnelig amerikansk og kom til Norge for bare tre år siden. Likevel vokser den i en voldsom fart for tiden, og fra mars 2017 til januar i år har de økt antall ansatte fra 189 til 1002 personer. Dette var imidlertid godt hjulpet av oppkjøpet av Dolly Dimple's.

– Vi har mer enn doblet omsetningen på flere av Dolly-restaurantene vi overtok etter at vi la mer fokus på digital bestilling og appløsninger. Dolly vil fortsette å leve videre som normalt med restaurantdrift, mens Domino's har fokus på takeaway og levering, sier Otterbeck.

Domino's utsalgssteder er som regel små og uten servering, men med mulighet for å sette seg ned. Noen restauranter er beregnet for å «dine-in», men hovedkonseptet er at folk skal komme og ta med seg pizzaen hjem.

Markedsdirektør i Domino's Pizza Norge, Frank Otterberck

Foto: Domino's Pizza Norge

– Folk vil helst nyte pizza hjemme. Det er der vi ser at markedet vokser, og det vil vi ta en stor del av, sier Otterbeck.

Satser på takeaway

De 50 nye enhetene til Peppes Pizza kommer i løpet av de tre neste årene, forteller Peppes-sjef Espen Hoff til E24. Han vil ikke gå mer spesifikt inn på hvor de nye filialene kommer.

– Dere vurderer ikke å åpne restaurant på Grünerløkka?

– Det gjenstår å se. Selv om vi har mange restauranten og takeaway-enheter i Oslo allerede, så er det fortsatt et spennende potensial flere steder der, sier Hoff.

Peppes Pizza vil i likhet med Domino's satse hardt på takeaway. For deres del betyr det imidlertid litt andre premisser for beliggenhet.

– For disse rene takeaway-enhetene er vi opptatt av det ligger godt til med tanke på infrastruktur som bil og kollektivtrafikk. Vi har allerede 12 slike enheter i Oslo og Bergen, og det er det konseptet vi ønsker å utvikle videre og rulle ut, sier Hoff.

Han er ikke redd for at den harde konkurransen mellom de tre store pizzakjedene vil føre til at noen står i fare for å bli skviset ut av markedet.

– Jeg tror det er plass til alle, og at konkurransen vil gagne kundene i stor grad. Men det kan bli utfordrende på en del steder hvor det er fare for overetablering. Det får vi i så fall ta den dagen det skjer, sier Hoff.

Les også

Kjøpte tilbake konkursboet: – Tilbords-systemet var gått ut på dato

– Grünerløkka er mettet på burger

Otterbeck mener det var en enkel avgjørelse å åpne en ny flaggskipsbutikk på nedre Grünerløkka i Oslo.

– Vi ser at publikum på Grünerløkka er litt mettet på burger. Fra dagen dørene åpnet har salget økt hver dag, så mye tyder på at nabolaget er glad for å få Domino’s mer tilgjengelig. Siden vi hadde vår «soft opening» ser vi at etterspørselen har vært helt enorm. Vi tar det som et godt tegn, og er glad for at publikum ser ut til å like konseptet vårt, sier Otterbeck.

Han er svært positivt overrasket over mengden søkere til den nye filialen.

– I løpet av året legger vi opp til én nyåpning annenhver uke, og da sier det seg selv at vi må bygge team. Når vi ansetter er vi ute etter ildsjeler, sjåfører, syklister og pizzabakere som elsker slag på kassen. Når vi nå ser at vi har mottatt 1.450 søknader, er det helt overveldende, sier Otterbeck.

Les også

Domino’s vil bli størst i Norge på fem år

Les også

– Forskjell på Beitostølen og Tjuvholmen

Les også

Klare for kamp om norske pizzahjerter

Her kan du lese mer om