Årets største flymesse: Boeing fløy fra Airbus

Årets viktigste messe for flyprodusentene går mot slutten. Til sammen har det blitt bestilt over 1.400 kommersielle fly med opsjoner på Farnborough Air Show. Den store vinneren i år er Boeing med hele 649 bestillinger.

FORTSATT I VINDEN: Et bilde av Boeing 787 på Farnborough i 2010. Bildet er like relevant i dag, da flytypens popularitet fortsatt er høy åtte år senere.

Foto: Sang Tan AP
  • Haakon Walmann
Publisert:,

Før den omtalte flymessen, hadde Boeing og Airbus henholdsvis 460 og 206 nye bestillinger netto for året 2018. Gapet har bare blitt større etter at Boeing inngikk avtaler på å levere 649 fly, mens Airbus inngikk avtaler på å levere 483.

Det er kort- og mellomdistanseflyene i Boeings 737-familie og Airbus' A320-familie det har blitt bestilt mest av. Selv om begge har gjort det bra, kommer Boeing sin 737 betydelig bedre ut med 533 bestillinger mot A320 sine 334.

På langdistanse er løpet litt tettere. Boeing inngikk avtaler for både 777 og 787 Dreamliner, samt et knippe fraktfly av typen 747.

Ukrainske Volga-Dnepr, et fraktselskap som spesialiserer seg på transport av store, unique objekter, sto for bestillingen av fem 747.

Blant de mest moderne og avanserte langdistanseflyene utkonkurrerte Boeings 787 Dreamliner Airbus' A350 med 52 bestillinger mot 35. Men ser man på antallet ikke-leverte bestillinger på begge flytypene, ser det ikke ut til å være noen klar vinner blant hverken Airbus eller Boeing i kampen om drivstoffgjerrige langdistansefly.

Totale ikke-leverte bestillinger på Dreamliner er nå 707 mot de 735 A350.

Bra for mindre jetfly

På plass tre og fire for flest bestilte fly, finner vi Embraer E-Jet og E-Jet 2 med henholdsvis 230 og 70 bestillinger. Forskjellen på de to flymodellene er at E-Jet er den originale modellen, mens E-Jet 2 er en modifisert modell med andre vinger og flymotorer som gjør den mer drivstoffgjerrig.

Et bilde av Widerøes Embraer 190 E-2 etter å ha landet på Flesland for første gang.

Foto: Terje Bendiksby NTB scanpix

Widerøe var for øvrig lanseringskunde for Embraers E2-190, som vil si at de var det første flyselskapet som driftet flytypen.

Den største bestillingen på E-Jet var det amerikanske Republic Airline som sto for. Avtalen var på 100 bestillinger med opsjoner for å kjøpe 100 til. Hvis flyselskapet kjøper alle flyene de har inngått en avtale på, vil den totale kjøpesummen være opp mot 9,3 milliarder dollar, skriver Reuters tirsdag. Dette tilsvarer ca. 76,07 milliarder kroner ved dagens valutakurs.

Også Airbus A220, tidligere kjent som Bombardier C-Series før avtalen Airbus inngikk med Bombardier, gjorde det bra. Flymodellen endte som den femte mest bestilte på 60 fly. Bestillingen skal ta plass i 2021. Selskapet bak bestillingen har ennå ikke et navn, men det har blitt offentliggjort at blant annet gründeren av JetBlue er investor i selskapet.

Kinesisk joker

Et bilde av en ARJ21 i lakkeringen til Chengdu Airlines, launch customer av flytypen.

Foto: AP

Det ble tatt en bestilling på 20 fly av modellen ARJ21. ARJ21 er et kinesisk mellomdistansefly produsert av det statseide selskapet Comac. Kjøperen er kinesiske Urumqi Airlines, ett datterselskap av Hainan Airlines.

Det har ikke blitt oppgitt et transaksjonsbeløp for bestillingen, men estimater på modellens listeprisen anslår at den ligger på 40 millioner dollar.

Som en del av den femte 5-års planen i Kina, var planen å ha produsert 30 enheter av modellen innen 2015. I dag har det bare blitt produsert 10. Launch customer var Chengdu Airlines. Chengdu har foreløpig fem enheter av flytypen i drift, og har en bestilling på 25 til.


Les også

Nye regnskapsregler kan ramme SAS hardt

Les også

Norwegian søker svensk driftstillatelse

Les også

– Vi er på riktig spor, men jeg er ikke fornøyd ennå

Her kan du lese mer om

  1. Luftfart
  2. Airbus
  3. Boeing

Flere artikler

  1. Airbus klare med «nye» regionaljetfly

  2. British Airways moderniserer flåten med ny type Boeing

  3. Kroken på døren for A380

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Boeing-problemene kan gi muligheter for fly som er «made in China»

  6. Norwegian har funnet ny leasingkunde i Kina