Samferdselsministeren etter Widerøe-kuttet: Vurderer avgiftsendringer

Widerøe kutter i rutetilbudet og skylder på avgifter. Samferdselsministeren varsler at han nå vurderer avgiftsendringer.

VURDERER ENDRINGER: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Foto: Frode Hansen VG
Publisert:

– Vi ser nå på avgiftssystemet og muligheten for å flytte mer av avgiftstrykket fra flyplassene og opp til bruk av luftrommet. Det vil medføre at fly som ikke lander i Norge må ta litt mer av avgiftskaken, mens fly med hyppige landinger kan komme bedre ut, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en e-post til E24.

– Dette er ofte internasjonale avtaler som er inngått for noen år siden, men nå skal de snart revideres, og da vil vi jobbe for nevnte endringer, fortsetter han.

Mandag annonserte Widerøe at de kutter kraftig i rutetilbudet til Lofoten og Vesterålen. Selskapet kutter kommersielle ruter de har hatt utover de anbudsrutene som selskapet fortsatt skal operere i henhold til avtalen.

Det at Widerøe fra 13. august kutter 44 av de om lag 400 ukentlige rutene som flyselskapet opererer i Norge ble forklart med to hovedfaktorer: For det første mener Widerøe at staten har tatt ut flere ruter fra anbudssystemet, og for det andre peker de på at avgiftstrykket har økt i luftfarten over tid.

Til sammen har dette gjort det vanskeligere å få til kommersielt lønnsomme flyruter i distriktene, hevder Widerøe. Anbudsrutene er de rutene der det er for lite trafikk til å kunne forsvare kommersielle ruter, og der går staten inn og delfinansierer trafikken.

Selv om samferdselsministeren nå vurderer å gjøre endringer i avgiftssystemet som kan gagne Widerøe og andre flyselskaper som flyr til og fra Norge, påpeker han at Widerøe har et lavere avgiftstrykk enn andre selskap.

Han sier også at staten har opprettholdt alle anbudsruter i Nord-Norge fra tidligere, med unntak av Harstad/Narvik-Bodø, som ble besluttet kuttet i forbindelse med at Narvik skal legges i avtalen om statlig finansiering av Hålogalandsbroen.

Les også

Widerøe kutter kraftig i rutetilbudet i Lofoten: Skylder på avgifter og anbudssystem

Bruker 1,7 milliarder årlig

Samferdselsministeren peker på at det brukes rundt en milliard kroner årlig på å dekke underskuddene på flyplasser i distriktene.

Dette skjer gjennom at Avinor tar fra overskuddet på de store flyplassene og fordeler til de mindre. I tillegg kjøper staten flyruter i anbudssystemet for 729,1 millioner i 2018, forklarer statsråden.

– På disse strekningene blir eventuelle økninger i skatt eller avgift fullt ut kompensert. Endringer i avgifter har derfor ingen negativ betydning for Widerøes lønnsomhet på FOT-rutene, sier han om anbudsrutene.

– Flytilbudet på kortbanenettet er et viktig transporttilbud for distriktene i Norge. Regjeringen er derfor opptatt av å sikre et godt og markedstilpasset flytilbud til Nord-Norge. Det er derfor flere økonomiske fordeler for flyplassene og flyrutene i distriktene, fortsetter Solvik-Olsen.

Samferdselsministeren er heller ikke helt enig i regnestykket til Widerøe.

– Det går 400 kroner i skatter og avgifter i det sekundet en passasjer setter foten i flytrappen, før vi har dekket en eneste krone i lønn, drivstoff og andre kostnader. På korte ruter slår avgiftene dermed inn som en stor del av prisen, og ferie- og fritidsmarkedet er ganske prissensitivt. Da blir det vanskelig å skape et godt nok kommersielt grunnlag, sa direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Silje Brandvoll i Widerøe, til E24 mandag.

Solvik-Olsen peker på at det tallet også inkluderer moms, som så å si alle tjenester, og ikke minst alle flybilletter, som selges i Norge må betale.

– Vi har et avgiftssystem som har lavere avgiftsnivå på flyplassene i distriktene enn på de sentrale flyplassene. Distriktsflyplassene, hvor det stort sett er Widerøe som er den viktigste brukeren, har 30 prosent rabatt i startavgiften som betales til Avinor. For Avinor er kostnadene ved å betjene et fly nesten like, uavhengig av om flyene er små eller store, sier samferdselsministeren.

– Likevel tas det ikke en fast avgift per avgang. Lette fly har lavere avgifter enn tunge fly – nettopp for å speile at få passasjerer betyr lavere betalingsevne, fortsetter Solvik-Olsen.

Les også

Norwegian planlegger ruter til Canada

Les også

Færre passasjerer og lavere billettinntekter

Les også

SAS-sjefen åpner for å utvide regionalflåten