Meny.no solgte dagligvarer for 250 mill. i 2018 – Kolonial.no endte på rett under milliarden

Meny.no økte omsetningen kraftig fra 2017 til 2018, men veien er fremdeles lang opp til Kolonial.no som også letter på sløret om omsetningen for i fjor.

MATSJEF: Runar Hollevik, konsernsjef i Norgesgruppen og ferskvareansvarlig og Ane Eriksen Lierhagen på Meny Skøyen. Meny står for 80–90 prosent av dagligvare på nett i Norgesgruppen.

Foto:
Publisert:,

Mathandel på nett har blitt en viktig, men fremdeles liten, del av landets største dagligvarekonsern.

Fjoråret var første gang Norgesgruppen virkelig skrudde på markedsføringskranen for netthandelen, og det har gitt resultater.

En fersk årsrapport for 2018 viser at konsernets netthandel-flaggskip, Meny.no, omsatte for 250 millioner kroner (brutto) – mer enn en dobling fra året før, og 30 millioner mer enn hva Meny selv trodde resultatet ville ende på.

– Jeg er veldig fornøyd med jobben som er gjort på nett i Norgesgruppen så langt, sier konsernsjef Runar Hollevik.

Han ser for seg videre omsetningsvekst til 420 millioner kroner i 2019.

Langt unna Kolonial

Da Meny lanserte netthandel i 2016 var målet å få omsetningen opp på 500 millioner kroner i løpet av 2017, men det målet må de se langt etter.

Les også

Norgesgruppen omsatte for 87,8 milliarder i fjor

Hollevik tror de kunne tjent mer penger enn de gjør i dag, blant annet ved å øke kostnaden for å få varene levert, men det ødelegger Kolonial.no for.

– Betalingsvilligheten er nok høyere enn det er i dag, men vi har konkurrenter som mener at levering ikke skal koste penger, sier Hollevik om leveringskostnadene.

Meny.no sin erkerival Kolonial.no omsatte for 800 millioner i 2017, resultatet for fjoråret er enda ikke kjent, men gründer Karl Munthe-Kaas avslører til E24 at resultatet ender på rett under én milliard kroner (eksl. mva).

– Vi kommer nok til å lande på i underkant av milliarden i 2018. Vi jobbet med å bygge ut kapasitet og kvalitet i fjor, og brukt som sagt nesten ingen penger på markedsføring. Det var ikke et år vi fokuserte på vekst i samme grad som tidligere år, men det fokuset er tilbake nå, sier Munthe-Kaas.

Han ønsker ikke å kommentere bunnlinjen enda, men sier de også har økt lønnsomheten fra 2017.

I motsetning til Kolonial.no som har et stort varelager som varene kjøres ut ifra, har Meny en løsning hvor alle varene plukkes i butikk og deretter kjøres ut til kunden.

Les også

Ny rapport: Kolonial.no må omsette for to milliarder for å tjene penger

Tror det kan bli lønnsomt

– Selv om omsetningsutviklingen er bra må vi erkjenne at det er vanskelig å få dette lønnsomt, fordi de aller fleste vil ha varene helt hjem, sier Hollevik.

Les også

Aksjene hans i Kolonial.no er nå verdt rundt 200 millioner kroner

E24 skrev nylig at konsulentselskapet Qvartz anslår at den magiske omsetningsgrensen for å få ren netthandel for dagligvarer lønnsomt i Norge er på rundt to milliarder kroner.

Hollevik vil ikke si noe tall, men sier at de er godt kjent med når dette blir lønnsomt etter å ha snakket med dagligvaregiganten på nett, britiske Ocado.

– Vi tror det er mulig å få det lønnsomt, men det er utfordrende også for oss også å tjene penger på dette, sier Meny.

Til nå har ingen rene dagligvareaktører på nett oppnådd lønnsom drift, og Kolonial.no tapte 254,6 millioner kroner i 2017.

Les også

Næringsministeren vil styrke tilsynet av dagligvarebransjen

Kolonial om Meny: – Som forventet

Munthe-Kaas i Kolonial.no synes det er positivt at Norgesgruppen har god vekst på nett, og sier det gjør at markedet for dagligvare på nett blir større og mer etablert.

Samtidig sier Kolonial-toppen at Meny.no sin vekst ikke kan måle seg med hva de klarte i samme fase, som han mener var mellom 2015 og 2016, hvor Kolonial økte omsetningen fra 74,5 til 424 millioner kroner.

– Samtidig vil jeg si at det er ingen dårlig vekst for året, og det er omtrent som vi forventet, spesielt siden vi nesten ikke brukte penger på markedsføring i fjor.

Han tror det blir tøffere for konkurrentene å vokse nå som Kolonial igjen bruker mye penger på markedsføring.

Norgesgruppens omsetningstall for Meny.no var feil i deres egen rapport, og er nå korrigert til 250 millioner kroner. Antatt omsetning for 2019 er oppdatert til bruttoestimatet på 420 millioner kroner.

Les også

Håver inn selv om veksten faller

Les også

Meny lanserer larvebrød – åpner for mer insektsmat

Her kan du lese mer om