Kiwi får kritikk etter bikinibilde: – Vi har tråkket i salaten

Mange reagerte da Kiwi la ut bilde av en ansatt i bikini. Nå er bildet fjernet, og kjeden legger seg flat.

LEGGER SEG FLAT: Kiwi angrer på at de la ut et bilde av en lettkledd ansatt.

Jan Ovind, VG / Skjermdump Kiwi
  • Geir Molnes
Publisert:

– Vi har tråkket i salaten, og vi beklager til dem som ble støtt. Vi kommer ikke til å legge ut bilder av kvinner i bikini igjen, men vi vil fortsette å være litt humoristiske på sosiale medier. Men det blir med mer klær neste gang, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin til E24.

Torsdag la lavpriskjeden ut et bilde av en ansatt iført en grønn bikini og «englevinger». Bildet skapte sterke reaksjoner på sosiale medier.

Aakvaag Arvin forklarer at bildet ble tatt i forbindelse med en musikkvideo. Flere av de beste butikkene i kjeden fikk delta på videoen som skulle vises på et internt arrangement.

Les også

Kiwi-Bob skuffet over gratisstopp

– Bildet ble tatt med mobilkamera under innspillingen. Denne delen av musikkvideoen skulle parodiere Victoria Secrets undertøysreklamer. Vi syntes det var et morsomt bilde. Det er helt uretusjert, og viser en sunn jente. Vi tenkte ikke at det var noe smakløst eller seksuelt ved bildet, forklarer hun.

Beskyldes for å bidra til kroppspress

Kommunikasjonssjefen forteller at bildet ble mottatt med mange positive tilbakemeldinger, før det etter hvert kom flere negative reaksjoner.

– Bildet ble lagt ut i går. I dag begynte det komme mange negative reaksjoner, og da velger vi å lytte til kundene våre. Når noen mener at vi bidrar til økt kroppspress, så lytter vi til det. Vi ønsker selvsagt ikke å bidra til noe slikt, sier Aakvaag Arvin, og tilføyer:

– Vi liker å gjøre ting med glimt i øyet. Men vi ser at akkurat dette var litt på kanten.

FIKK KRITIKK: Flere reagerte på at lavpriskjeden Kiwi publiserte et bilde av en ansatt kun iført en bikini og englevinger.

Skjermdump

– Hva slags reaksjoner har dere fått?

– Det er noen som mener det er feil å bruke kvinnekropp i en slik setting. Vi burde skrevet i bildeteksten hva som var bakgrunnen for bildet. Men det er også veldig mange som mener at dette ikke var så farlig, sier Aakvaag Arvin.

– Tenker du at folk overreagerer?

– Vi må ha forståelse for at folk reagerer forskjellig, men vi var ikke forberedt på å få så mange negative reaksjoner. Vi beklager selvsagt til de som ble støtt av bildet, sier kommunikasjonssjefen.

På grunn av de negative reaksjonene ble bildet fjernet fredag.

Høyskolelektor: – Viser kunnskapsløshet

– Kiwi fant nok ut at dette ikke var så lurt. Det er også mulig at det strider mot retningslinjene på Instagram. Facebook har i hvert fall fjernet en del innlegg med lettkledde personer, sier høyskolelektor Cecilie Staude ved BI til E24 om bildet.

Høyskolelektor Cecilie Staude ved Handelshøyskolen BI er ekspert på sosiale medier.

Privat

Hun mener mange mangler kunnskap om hva som er lurt å legge ut på sosiale medier.
– Dette er nok et eksempel på at kunnskapsnivået er lavt på sosiale medier. Det er mange som ikke vet hva som er smart å legge ut, og hvilke retningslinjer som gjelder på mediene, sier hun.

– Kan det være et stunt med en tanke om at all oppmerksomhet er god oppmerksomhet?

– Jeg tviler på at noen spekulerer i det. Hvis innholdet strider mot retningslinjene kan man i verste fall risikere at hele kontoen blir blokkert, sier Staude.

– I Kiwi går det kjapt

Aakvaag Arvin understreker at jenta på bildet er en vanlig Kiwi-ansatt, som ikke har noe ansvar for publiseringen av bildet.

– Hun synes bare dette var gøy, og vi har god dialog med henne, sier Aakvaag Arvin.

– Høyskolelektor Cecilie Staude på BI mener dette er et eksempel på at kunnskapsnivået om hva som legges ut på sosiale medier er lavt. Hva tenker du om det?

– I Kiwi går det kjapt, og denne gangen gikk det kanskje litt for kjapt unna. Vi har tatt lærdom av dette, og ville ikke gjort det igjen. Men vi liker å fremstå som litt spreke på sosiale medier.

Les også

Ny sjef i Norges største dagligvarehus

Les også

Norgesgruppen-sjefen om lavpriskrigen:
– Den vil fortsette

Les også

Ingen vekst for Rema 1000

Her kan du lese mer om

  1. Kiwi
  2. Sosiale medier
  3. Dagligvarebransjen

Flere artikler

  1. Slik forklarer dagligvarekjedene prishoppene

  2. – Det har snudd

  3. Sosiale medier blir stadig viktigere i jobbsøking

  4. Annonsørinnhold

  5. – Hvis alle begynner å hamstre nå, kan det bli tomt

  6. «Et lite stykke Norge» dumpes i årets julepriskrig