Godterigiganter bruker «smutthull» i tollgrensen

Tyske og svenske godteributikker opererer med EU-frakt på 20 kroner, mens  fraktregningen i Norge på det mangedobbelte ikke slår ut i tollgrensen på 350 kroner.

TONNEVIS OVER GRENSEN HVER DAG: Netthandel av godteri og brus har eksplodert de siste årene. Maxgodis og Yoolando sender 24.000 kilo varer over grensen hver dag til nordmenn.

TONNEVIS OVER GRENSEN HVER DAG: Netthandel av godteri og brus har eksplodert de siste årene. Maxgodis og Yoolando sender 24.000 kilo varer over grensen hver dag til nordmenn.

Foto: Fredrik Varfjell NTB scanpix
Publisert:

Hørt om EU-frakt? Om du kjøper en kasse med brus, vil det bare koste 20 kroner å få fraktet varene fra Tyskland eller Sverige til Norge – uavhengig av vekt.

Ved den norske grensen starter beregningen av resten av fraktbeløpet, og da er vekt en variabel som gjør fraktregningen atskillig dyrere.

– En egen oppfinnelse

Fraktberegningen til nettbutikkene gjør at nordmenn kan handle mer varer uten å overstige tollgrensen på 350 kroner.

– Det tror jeg må være en egen oppfinnelse blant disse aktørene. Det er den enkelte aktør som forhandler frem priser med transportøren de bruker, sier direktør for handel i Virke, Harald Andersen, til E24.

Både Virke og NHO mener det store problemet er 350-kronersgrensen, og frykter tusenvis av arbeidsplasser kan ryke i konkurransen med utlandet. NHO er kjent med praksisen med EU-frakt på 20 kroner, men kaller det «en detalj» i det store bildet.

– Men den illustrerer hvordan det bygges opp en hel industri av aktører som konkurrerer på helt andre vilkår enn norske ved at de kan selge varer helt uten toll og moms, sier bransjedirektør for Handel Leif Bache-Mathiesen i NHO Service og Handel til E24.

Les også

Sukkeravgiften får skylden for dyrere påskegodteri

Kan handle for 330 kroner

Tollgrensen ble satt opp fra 200 kroner til 350 kroner i 2014, og nordmenn er flittige kjøpere av tunge pakker med bruskasser og slikkerier fra svenske og tyske nettbutikker.

Annonsørinnhold

Fraktkostnader skal inngå i beregningen av vareverdien. Innenlands frakt skal ikke være en del av beregningen, og både Tollvesenet og departementet bekrefter at det er riktig forståelse av regelverket at utenlandske fraktkostnader skal legges til grunn.

– Det stilles krav om at det er de reelle kostnadene til utenlandsk frakt som medtas ved beregningen av vareverdien i relasjon til avgiftsfritaket for småforsendelser. Avsenderen må derfor kunne dokumentere fraktkostnadsfordelingen og vise at den er reell, sier seniorrådgiver Kristina Tagmatarchi Storeng i Finansdepartementet til E24.

Pallepris fra Flensburg

I Tyskland opererer Flensburg-butikken Yoolando med frakt på «alltid 19,90 NOK uavhengig av vekt», mens fraktkostnadene i Norge kan være på over 200 kroner.

Nordmenn kan dermed bestille tre kasser brus for 320 kroner, og få fraktet varene for 20 kroner til riksgrensen, mens frakten innenlands beregnes avhengig av vekt.

– EU-frakt er prisen for frakten fra Flensburg til Halden i Norge. Det kan være mange pakker på én palle, og da blir prisen per pakke 20 kroner, sier medgründer i Yoolando, Steen Jonassen, til E24.

– Kan Yoolando dokumentere at frakten for 72 bokser Pepsi Mac er 20 kroner fra Flensburg til den norske grensen, og det mangedobbelte internt i Norge?

– Ja, Yoolando kan dokumentere at frakten for 72 bokser Pepsi Max er 20 kroner fra Flensburg til den norske grensen, og det mangedobbelte internt i Norge, sier han.

– Hvorfor er ikke vekten en variabel i fraktkostnadene fra Flensburg til den norske grensen, mens det er en del av fraktkostnaden i Norge?

– Vi har en pallepris fra Flensburg til Halden. Denne prisen divideres på antall pakker på pallen, så har vi prisen per pakke. Den nasjonale frakten blir utført av Postnord, og her har vi en pris som er avhengig av vekt og service, sier Jonassen.

Les også

Sp vil reversere økningen i sukkeravgiften

– Ingen oppfinnelse

Yoolando sender 4 tonn varer over grensen hver dag, mens svenske Maxgodis leverer 20 tonn hver dag. Maxgodis-direktør Morten Hansson forteller at frakten er på reelle 20 kroner til Norge, og at frakten innenlands er dyrest med avstander opp til Nord-Norge.

– Dette er ingen oppfinnelse, sier han til E24 og avviser kritikken fra Virke.

Hansson forteller at selskapet kan dokumentere at EU-frakten ikke er høyere enn 20 kroner.

– Vi bruker Claesson Transport i Sverige som transporterer varene fra lager i Sverige til Post Nord sin terminal på Langhus. Det er faktisk det vi betaler per pakke. Dette er ingen konstruksjon og vil blir ikke subsidiert av den svenske operatøren.

De fleste nettkundene handler for cirka 320–330 kroner, ifølge Maxgodis og Yoolando.

Hansson tror ikke Maxigodis hadde solgt mindre dersom et høyere fraktbeløp ble innberegnet i tollgrensen.

Yoolando avviser også at nettbutikken manipulerer fraktkostnadene for å komme under tollgrensen, og viser til at det kun er frakten til Norge som skal medberegnes.

– Det kan således ikke være tale om en egen oppfinnelse. Vi følger de lover og regler som er på området, sier Jonassen.

Postnord har ikke besvart E24s henvendelser.

Les også

Handelslekkasjen øker: Lokker nordmenn med smågodt til 4,90 kroner

Les også

Coca-Cola permitterer og legger storinvestering på is etter avgiftshopp

Les også

Slik unngår nordmenn sukkerskatten – med regjeringens momskutt

Annonsørinnhold