Freia-eier sender 400 millioner kroner til Sveits

Mondelez Norge, som eier blant annet Freia, sender nesten hele gevinsten fra salg av kaffevirksomheten sin i Sverige til eierne i Sveits.

Freia-eier Mondelez Norge hadde flat vekst i fjor, men nesten tidoblet bunnlinjen. Mesteparten av overskuddet går til Sveits.

Krister Sørbø, VG
  • Ola Alsberg
Publisert:

Næringsmiddel- og snacksgiganten Mondelez Norge fikk en omsetning på 2,19 milliarder kroner i fjor, en marginal oppgang fra 2,18 milliarder fra året før, viser selskapets årsrapport for fjoråret.

Mondelez står bak merkevarer som Freia, Oreo, Daim, Stimrol og Philadelphia.

Driftsresultatet falt 2,6 millioner til 32,9 millioner, mens årsresultatet nesten tidoblet seg fra året før.

Solgte kaffevirksomhet for 421 mill.

Salg av Mondelez’ kaffevirksomhet i Sverige ga en gevinst på 421 millioner kroner for konsernet, som ga et resultat etter skatt på 449 millioner, opp fra 50 millioner året før.

Hele 400 av de 449 millionene går til eierkonsernet Kraft Foods i Sveits, som igjen går inn under næringsmiddelkonsernet Kraft Foods Inc.

Mondelez Norge har merkevarer som blant annet Freia og Kvikk Lunsj.

Fredrik Hagen / NTB scanpix

– Salget av kaffevirksomheten i Sverige skjedde for flere år siden. Det mottatte utbyttet var den siste del av godtgjørelsen for dette salget, skriver administrerende direktør Gro Krigsvoll i en e-post.

– Utbyttet på 400 millioner kommer i helhet fra det mottatte utbytte og påvirker ikke driften av virksomheten, skriver hun.

Les på E24+

Slik viser du sjefen at hjemmekontor ikke er gjemmekontor

– God vekst

På tross av den flate omsetningsveksten er Krigsvoll fornøyd med fjoråret.

– I året som gikk, lyktes vi godt med en rekke lanseringer og kampanjer. Dette bidro til en god vekst for Freia og mange av våre ledende merkevarer innenfor sjokolade. Denne kategorien fikk også hjelp av at sjokoladeavgiften ble redusert fra nyåret 2019, skriver hun.

Les også

Nortura er i gang med snuoperasjon

Grensehandelen hindret imidlertid veksten, mener Krigsvoll.

– Det norske markedet er imidlertid krevende og vi ser økt vekst i kanaler som «dollar stores» (billigbutikker, journ.anm.) og netthandel. Avgiftsforskjellene på sjokolade mellom Norge og våre naboland er fremdeles store og bidrar til en omfattende norsk grensehandel i Sverige, skriver Krigsvoll.

Les også

Mener coronakrisen avslører hvor katastrofal grensehandelen er

Dagligvaremarkedet i Norge og de tre matvaregigantene Rema, Norgesgruppen og Coop sto for 87 prosent av inntektene til Mondelez i fjor.

Lite coronapåvirkning

Selskapet skriver i årsrapporten at produksjonen har vært tilnærmet normal gjennom coronakrisen og første halvår.

– Fravær av grensehandel i store deler av året gjør at vi ser økt salg innenfor mange av våre kategorier. Samtidig er det økte kostnader knyttet til blant annet smitteverntiltak, skriver Krigsvoll.

Les også

Rapport: Viruskrisen gir kraftig vekst for norsk dagligvare

Her kan du lese mer om

  1. Freia
  2. Mondelez
  3. Årsrapport
  4. Sjokolade
  5. Netthandel
  6. Utbytte
  7. Oreo
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Opplevde rekordår før corona: Økte salget i Norge da grensene stengte

  2. Rema-sjefen frøs forhandlingene i fjor – ikke mer avslappet i år

  3. Rapport: Viruskrisen gir kraftig vekst for norsk dagligvare

  4. Annonsørinnhold

  5. 1,5 milliarder Hagen-kroner til Sveits de siste seks årene

  6. Betalt innhold

    Ny ølvariant fra Hansa tar helt av