Sportsbusiness

Tilbakegang for Swix-eier: – Fluorsaken tok mye kapasitet

Brav vokste marginalt på topplinjen, men gikk tilbake i Norge. Administrerende direktør Espen Engelstad sier utviklingen i Skandinavia var skuffende.

GLIDENS PRIS: Dagbladets avsløringer om fluorens helseskadelige effekter påvirket Brav-organisasjonen, forteller konsernsjefen.

Geir Olsen
  • Hans Jordheim
Publisert:

Brav, tidligere Swix Sport, økte i fjor omsetningen med 3 prosent – til 1,18 milliarder kroner.

Gitt utfordringene i sportsbransjen var det helt greit, sier administrerende direktør Espen Engelstad, som tok over som toppsjef for Åge Skinstad tidligere i år.

– Det er aldri tilfredsstillende ikke å kunne vise til større vekst. Gitt utfordringene i bransjen, særlig i Norden, kan vi si at 2019 var ok, men ikke noe mer, sier han.

Norges største leverandør av sportsutstyr, som står bak merker som Swix, Toro, Ulvang og Helsport, leverte samtidig et negativt årsresultat på minus 4,6 millioner kroner.

– Nei, det skaper ikke bekymring, jeg er mer opptatt av hva som skjer i markedet fremover. Det er ingen usunnhet i selskapet, snarere ser jeg en bedrift med stort potensial for topplinjevekst samt merkbar reduksjon på kostnadssiden. Jeg tenker at dette er en god plattform å bygge videre på, sier Engelstad.

I sentrum av fluor-avsløring

2019 var et vanskelig år for norsk sportsbransje, etter mange år med kraftig vekst.

XXL opplevde sviktende resultater og fall på Oslo Børs, mens Gresvig-konsernet (Intersport, G-Sport og G-Max) måtte kaste inn håndkledet og melde oppbud i februar i år.

Ferd-eide Brav leverer varer til de fleste sportskjeder i Norge og merket dermed markedsutviklingen godt.

Espen Engelstad, årsfersk toppsjef i Brav-konsernet.

Privat

– I Norge, som i resten av Skandinavia, ble utviklingen for svak, og vi fikk negativ vekst, sier Engelstad.

Han peker på kjedenes massive kampanjer i forbindelse med nedsalg av store varelagre som en betydelig årsak.

– I tillegg tok fluorsaken en del kapasitet i organisasjonen.

I en artikkelserie fra Dagbladet ble det avdekket alvorlige helseskader hos personer som på ulike måter har jobbet med fluorprodukter.

Swix, som gjennom flere tiår har produsert fluorholdige smøreprodukter, ble i den forbindelse sentrum for mye oppmerksomhet.

– Om saken påvirket omsetningen, kan jeg ikke kommentere, sier Engelstad.

Les på E24+

Slik har Tiktok havnet i kryssilden mellom USA og Kina

Ønsker Ulvang ut i verden

Samtidig som det gikk tregt hjemme, opplevde Brav positiv vekst i eksportmarkedene.

– I Mellom-Europa og USA hadde vi et godt år. Jeg er også veldig tilfreds med lanseringen vår i Russland, sier Brav-sjefen.

Han mener selskapet nå er godt rigget for videre vekst utenfor Skandinavia.

– Her har vi allerede et grunnlag som vi kan bygge videre på. Internasjonalt er det først og fremst Toko og Swix som står for omsetningen vår. Fremover ønsker vi å få også Helsport, Lundhags og Ulvang ut i disse markedene.

Les på E24+

Stein (39) startet eget investeringsselskap: – Noe jeg har tenkt på i mange år

Les også

XXLs «midtstopper» om snuoperasjonen: – Noe av det råeste jeg noensinne har vært med på

Her kan du lese mer om

  1. Sportsbusiness
  2. Sportsbransjen
  3. Brav (tidligere Swix Sport)
  4. Ferd
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norske sportsleverandører: – Vi gir ikke storkjedene eksklusivitet

  2. Andresen-familiens sportskonsern vil åpne butikker i de store byene

  3. – Hvis vi ikke klarer dette, kommer Amazon og tar oss

  4. Annonsørinnhold

  5. Gresvig kostet Sunde-familien over én milliard i fjor

  6. 1.500 ansatte venter på avgjørelse om milliardsammenslåing