Hurtigruten inngår 100-millionersavtale med gründere: Bygger elektriske katamaraner for turister i nord

Hurtigruten og gründerne i Brim Explorer ønsker å gjøre turistbransjen mer miljøvennlig.

STILLE: Gründerselskapet er opptatt av at katamaranene ikke skal skape støy som forstyrrer dyrelivet der den opererer.

Illustrasjon: Brim Explorer
Publisert:,

Noen måneder før lanseringen av Brim Explorers første elektriske turistbåt i Lofoten, MS Brim, kan de fortelle at de har fått i havn en avtale med Hurtigruten.

Avtalen gjør at det norske gründerselskapet kan starte byggingen av båt nummer to – MS «Bard», en katamaran som skal settes inn på dagsturer ut fra Longyearbyen fra 2020.

– Dette betyr enormt mye for oss. Vi har fått en fantastisk mulighet til å vokse fra en til to båter på kort tid. Avtalen med Hurtigruten gjør at vi har en sikker inntekt og kan allerede nå videreutvikle selskapet, teknologien og konseptet, sier Agnes Árnadóttir, daglig leder og gründer i Brim Explorer.

Les også

Leker med tanken på elektrisk fjordtrikk fra Sørenga til Bygdøy

Verdt millioner

Gjennom avtalen leier Hurtigruten det som blir skip nummer to, MS «Bard», i minst fem år, med opsjon på forlengelse.

I tillegg garanterer de at de skal kjøpe en andel av kapasiteten til MS «Brim», som skal settes inn på korte sightseeingturer i Lofoten og områdene rundt Tromsø, til sine gjester.

Etter det E24 erfarer har avtalen en verdi på totalt over 100 millioner kroner.

Brim Explorer ble startet av Árnadóttir og medgründer Espen Larsen-Hakkebo for om lag ett år siden.

Begge har erfaring fra turistbransjen nord i Norge, og ideen kom av at de så at næringen har et stort behov for modernisering. Det er Hurtigruten-sjef Daniel Skjeldam enig i.

– Det er en ekstremt tradisjonell bransje, der vi jobber hardt for en fornyelse. Jeg ønsker at folk med tek-kompetanse kommer og utfordrer hele bransjen, som Brim gjør, sier Skjeldam.

Brim Explorers gründere: Daglig leder Agnes Árnadóttir og finansdirektør Espen Larsen-Hakkebo.

Foto: Privat

Svalbard

Han forteller at kontakten mellom dem og gründerne begynte tidlig. Mens samtalene om en avtale pågikk møttes de igjen gjennom Katapult Ocean – der Hurtigruten ble partner og Brim Explorer ble valgt ut til å være en del av deres akseleratorprogram.

Administrerende direktør Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Foto: Hurtigruten

– Avtalen er en vinn-vinn-situasjon. Vi ønsker å lære av oppstartsselskapene, vi kan hjelpe Brim Explorer i gang, og håper å se flere slike unike prosjekter fra norske gründere fremover, sier Skjeldam.

MS «Bard», som etter planen skal være ferdigbygget våren 2020, skal settes inn på dagsturer fra Longyearbyen fra mai til september.

– Elektrisiteten på Svalbard nå er produsert av kull. Det passer naturligvis dårlig med vårt konsept, og derfor er vi allerede i dialog med aktører om utvikling av sol- eller vinddrevne energistasjoner som vi kan lade båten vår fra. I Arktis er det jo sol hele døgnet i sommerhalvåret, sier Árnadóttir.

Jobber internasjonalt

Gründerselskapet har i dag fem ansatte, men planlegger syv nye ansettelser i løpet av sommermånedene. De bruker norske underleverandører for alt fra design til batteriteknologi – og verftet som bygger katamaranene.

– Vi har en skipsindustri i verdensklasse i Norge, sier Larsen-Hakkebo.

Gründerne forteller at de har blitt kontaktet av flere aktører etter at selskapets planer ble kjent.

– Vi har blitt kontaktet av aktører internasjonalt, blant annet en aktør som driver med hvalsafarier på New Zealand. Samtidig jobber vi sammen med Hurtigruten for å se på andre destinasjoner over hele verden, sier Árnadóttir.

Les også

Avliver myter om oppstartsbedrifter: – Vi lever i Norge, så hva er det verste som kan skje?

I fjor ble verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip, MS «Roald Amundsen», sjøsatt. Det vekket oppmerksomhet internasjonalt.

Skjeldam forteller at bransjen internasjonalt holder øye med Norge når det kommer til nye og bærekraftige løsninger.

– For oss er det viktig å ta vare på naturen som turistene kommer hit for å se. Vi vil gjerne være med på å presse frem og støtte endringer som er bedre for miljøet, sier Skjeldam.

Les også

Gründer-boom: 19.000 nye bedrifter på tre måneder

Les også

– Dette er den beste forretningsmuligheten i verden

Les også

Bygger om Finnmarken for flere hundre millioner kroner

Her kan du lese mer om