«Milliardmaskinen» Black Friday

Annenhever nordmann vil handle på Black Friday – miljøorganisasjonene advarer mot overforbruk

Fredag holdes flere motarrangementer med advarsel om at Black Friday fører med seg unødig overforbruk. 56 prosent av nordmenn sier de vil åpne lommeboka.

FOLKSOMT: Det var trangt om plassen under Black Friday på Norwegian Outlet i Vestby i 2016.

Trond Solberg/VG
  • NTB-Edvard Stenersen
Publisert:

Andelen som planlegger å handle vil dermed stige med 10 prosent fra i fjor, ifølge tall innhentet av GroupM.

Virke anslår at nordmenn vil bruke om lag 3,8 milliarder kroner på handelen – 100 millioner kroner mer enn i fjor. Flere miljøorganisasjoner advarer om at dagen fører til stort overforbruk.

– Problemet er at det høye materielle forbruket vi har i Norge skaper miljøproblemer. Vi har mange flere ting enn vi egentlig trenger, sier leder Gaute Eiterjord i Natur og Ungdom til NTB.

Eiterjord sier Natur og Ungdom skal ha motarrangementer flere steder rundt i landet – blant annet i Oslo, Bergen, Hamar og Alta.

Framtiden i våre hender har også rundt ti motarrangementer i forbindelse med handledagen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Derfor våger ikke butikkene å stå over Black Friday

Leder Gaute Eiterjord i Natur og Ungdom.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Kritisk til handelsstanden

Eiterjord mener ansvaret for det store forbruket ligger på handelsstanden. Leder Anja Bakken Riise i Framtiden i våre hender stemmer i.

– Black Friday er et utspekulert påfunn fra handelsstanden, som handler om å få vanlige folk til å kjøpe mest mulig ting, sier Riise.

Hun legger til at forbruket vi har i Norge i dag «går langt ut over planetens tålegrense».

– Ta for eksempel klær, som mange handler mye av på BF. Et par olabukser kan kreve et sted mellom 3.000 og 7.000 liter vann, og i konvensjonell bomullsproduksjon brukes det enorme mengder sprøytemidler, som truer insekter og biologisk mangfold, sier Riise.

Riise understreker at det imidlertid ikke er noe galt i å kjøpe ting på salg.

Leder Anja Bakken Riise i Framtiden i våre hender. Foto: Mariam Butt / NTB scanpix

Les også

Halvparten tror konkurrentene jukser med Black Friday-prisene

Kan også ramme julegavehandelen

Bransjeanalytiker Eirik Melle i Danske Bank sier at handledagen på sikt også kan skade bedriftene, blant annet ved å spise opp deler av julegavehandelen. 45 prosent av dem som sier de skal handle fredag, forventer å kjøpe julegaver.

– Black Friday var ment å skulle være en handledag hvor detaljhandelen kunne kvitte seg med ukurante varer, men det har utvidet seg til å bli en massiv salgskampanje med helt kurante varer, forklarer Melle.

Han sier det kan bidra til å endre folks handlemønster.

– Når alle forventer de store tilbudene, så blir det veldig stille i forkant, og veldig stille i etterkant. Det blir til at man hele tiden venter på muligheten til å gjøre gode kjøp. Det gjør noe med hele handelsmønsteret vårt.

Her kan du lese mer om

  1. «Milliardmaskinen» Black Friday
  2. Black Friday
  3. Framtiden i våre hender
  4. Natur og Ungdom
  5. Detaljhandel

Flere artikler

  1. MDG vil ikke forby Black Friday: – Da må du fort forby farsdagen også

  2. Spår salgsrekord på fredag

  3. Nordmenn dro kortet over ni millioner ganger fredag

  4. Annonsørinnhold

  5. Ny Black Friday-rekord for norsk netthandel

  6. Thon Gruppen er en av vinnerne på Black Friday, men liker det ikke: – Det ødelegger julehandelen