«Milliardmaskinen» Black Friday

Butikker får refs for villedende Black Friday-markedsføring

10 næringsdrivende kan ha brutt markedsføringsloven under fjorårets Black Friday. Jollyroom økte prisen på en pulk dagen før den var en «Black Friday-vare».

KRITISERES: Jollyroom, ved daglig leder Ole Sauar, sier det kan være vanskelig å forholde seg til enkelte bestemmelser samtidig som man skal være konkurrerende på pris.

Jollyroom / Scanpix / NetOnNet
  • Hans Jordheim
Publisert:,

Elektronikkforhandleren NetOnNet, kjøkkenkjeden Kitch’n og Jollyroom, Nordens største lekebutikk på nett, er blant butikkene som kritiseres for manglende eller villedende markedsføring under fjorårets Black Friday.

Manglende førpris var den vanligste feilen Forbrukertilsynet fant under gjennomgangen av fjorårets utgave av Black Friday.

– Uten førpris er det vanskelig for forbrukere å finne ut om noe faktisk vil være et godt kjøp eller ikke. Det kan også fort være villedende – og dermed ulovlig markedsføring, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.

Milliardbedriften NetOnNet er blant dem som får passet påskrevet som følge av deres Black Friday-markedsføring, uten å ha tydeliggjort hva som var førpris.

– Forbrukertilsynet legger til grunn at markedsføringsloven er overtrådt i denne saken, heter det i brevet.

Tilbudspulk gikk opp i pris

Også Jollyrooms nettsider var under Black Week i fjor tapetsert med bannere og svart bakgrunn, og butikken gjorde et nummer ut av at det ble «låst opp» ulike tilbud på ulike dager.

Eksempelvis kunne nettsidens kunder på selveste Black Friday bli fristet av en pulk med plass til to til 9529 kroner. Over bildet av varen var det skrevet «Black Friday» med gul skrift på svart bakgrunn.

Førpris fremgikk ikke.

– Etter Forbrukertilsynets vurdering er Black Friday blitt godt innarbeidet som en årlig salgsperiode, og vi mener derfor at uttrykket «Black Friday» vil oppfattes av kundene som et budskap om salg, noe som innebærer at prisene er nedsatt i forhold til butikkens førpriser, sier Elisabeth Lier Haugseth.

Men dette var ikke en vare med nedsatt pris, snarere tvert imot. Dagen før hadde pulken kostet 300 kroner mindre, noe den også hadde gjort flere måneder i forveien.

– Dersom våre observasjoner er korrekte, vil markedsføringen av denne pulken være ulovlig, slår Forbrukertilsynet fast.

MANGLER FØRPRIS: «Black Friday-pulken» oppe til venstre var billigere dagen før.

Skjermdump via Forbrukertilsynet

Skylder på serverfeil

Jollyrooms grunnlegger og sjef, Ole Sauar, forteller at de først og fremst er opptatt av å ha den laveste prisen i markedet.

– Vi justerer prisene løpende, nesten som flybilletter, og da har vi valgt ikke å operere mye med førpris.

– Betyr det at dere er uenige med Forbrukertilsynets krav om førpris?

– Nei, vi retter oss etter det regelverket sier. Hvis de mener vi må endre oss, gjør vi det.

– Så dere kommer til å vise frem førpris ved neste Black Friday?

– Hvis Forbrukertilsynet krever det, vil vi i så fall gjøre det.

– Det er vel ikke noe nytt at Forbrukertilsynet krever førpris?

– Noen av disse bestemmelsene kan være litt utfordrende å forholde seg til hvis man samtidig skal matche konkurrentenes pris. Kanskje er det bedre med prishistorikk på den enkelte vare, det er noe vi har sett på. Vi har også vurdert å publisere konkurrentenes priser.

– Hva med denne pulken? Den gikk opp i pris dagen før den var en «Black Friday-vare».

– Jeg vet at det var en dag med mye trafikk der det skjedde noen feil med oppdatering av servere. Dette førte til at noen priser ikke ble justert før på kvelden.

To typiske feil

Black Friday har med årene utviklet seg til å omfatte mer enn bare dagen etter høsttakkefest.

Nå reklamerer butikkene gjerne med Black Week, en hel uke med tilbud og salg, der forbrukere konstant gis inntrykk av at det er penger å spare.

DIREKTØR: Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

Kimm Saatvedt / Forbrukertilsynet

Men sannheten kan være en ganske annen, poengterer Forbrukertilsynet-direktøren.

– Vi ser at mange næringsdrivende ikke gir god nok informasjon om salg og tilbud. Denne typen markedsføring skaper et press hos forbrukeren om å handle, men om informasjonen ikke er presis kan mange forbrukere ende opp med et kjøp som faktisk ikke er spesielt bra i det hele tatt.

De to feilene som oftest går igjen ved markedsføring av salg er ifølge tilsynet manglende førpris samt tilfeller der butikken ikke skiller mellom salgsvarer og varer som ikke har nedsatt pris.

Første skritt

Butikkene som har mottatt brev, bes av Forbrukertilsynet å endre markedsføringen til å oppgi reelle førpriser, eller opplyse om avslagets størrelse på en annen tydelig måte, og eventuelt skille ordinært prisede varer fra salgsvarene på en klar og tydelig måte.

Forbrukertilsynet har bedt om skriftlig tilbakemelding på dette.

– Det er en ganske lite alvorlig reaksjon på potensielle lovbrudd?

– Dette er første skritt på veien i slike type saker. Hvis vi ser at det ikke hjelper med brev, kan det bli økonomiske sanksjoner, sier Elisabeth Lier Haugaseth.

Fire kjøpesentre

Dette er hele listen over brevmottagerne:

  • NetOnNet
  • Trademax.no
  • Furniturebox.no
  • Jollyroom
  • Kajakk & Fritid
  • ELON Norge
  • Dustin Norway
  • Babycare
  • Bagaren och kocken
  • Kitch’n

Også fire kjøpesentre fikk brev. Disse ble først og fremst bedt om å formidle budskapet det videre til butikkene. Det var Amfi Moa, Strømmen Storsenter, Lagunen Storsenter og Jessheim Storsenter.

Her kan du lese mer om

  1. «Milliardmaskinen» Black Friday
  2. Markedsføring
  3. Forbrukertilsynet
  4. Black Friday
  5. Jollyroom
  6. NetOnNet

Flere artikler

  1. Forbrukerrådet: Mulig å omgå kontant-kravet

  2. PostNord og Posten med ekstra Black Friday-bemanning: – I natt var det 286.000 pakker klar for henting

  3. 40 millioner kortkjøp under Black Week

  4. Annonsørinnhold

  5. Operaen får refs for umerket Netflix-reklame

  6. Solgte helsekost og tights for over 150 millioner: – Jeg sov tre og en halv time under black week