TROMSØ: Her ble Troms Krafts bruk av PR-byrå avslørt. Saken bør gi støtet til en mye større generell oppmerksomhet mot det offentliges bruk av PR-tjenester, skriver Elin Ørjasæter.

Richardsen, Tor

Lobbykamp mot egen eier

Troms Kraft engasjerte PR-rådgivere for å få gjennom en eierskapsmelding i Tromsø kommunestyre. Det er ikke første gang strømpenger brukes til interne maktkamper.

  • Elin Ørjasæter
    Elin Ørjasæter
    Elin Ørjasæter var frem til juni 2012 konsulent i PR- og informasjonsbyrået Burson-Marsteller. Hun er tidligere E24-kommentator, og jobber nå som foredragsholder og forfatter. Hun har tidligere vært personaldirektør, hodejeger og forhandler i fagforening. «Lederboka, hodejegerens beste tips» og den humoristiske selvbiografien «Det glade vanvidd» er to av hennes bøker. Født: 25. februar 1962 Avhengig av: Kaffe og Twitter. Drømmebil: Mini Roadster cabriolet. Angrer på: At jeg jobbet så mye da barna var små. Favorittartist: Willie Nelson, Phil Ochs og Johnny Cash. Beste bok: «Borgerkrigen» av Hans Magnus Enzensberger. En dystopi som kom ut på 80-tallet og forandret mitt syn på verden. Både borgerkrigene i Afrika, 11. september og 22. juli kan sees som en bekreftelse på bokas dystre profetier.
Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

Å drive lobbying mot egen eier må betegnes som intern maktkamp. En konsernsjef i privat sektor som engasjerte First House til å lobbe mot egne styremedlemmer, ville satt seg selv i et underlig lys.

Men i offentlig virksomhet og offentlig eide selskaper gjøres dette hele tiden. Og vi, skattebetalerne og strømkunder betaler regningen.

Les saken i E24: Oppvaskmøte i Troms Kommune

Etter en ringerunde til de største byråene får jeg bekreftet min første tanke etter avsløringen i Tromsø: "Men dette er jo helt vanlig?" Ja, det er helt vanlig.

De store PR-husene, som Burson Marsteller, Geelmuyden Kiese, trolig også First House har en stor del av sin omsetning fra offentlige etater eller offentlig eide selskaper (som kraftselskaper).

De ser ingen problemer ved oppdrag som handler om å "kommunisere bedre mot egen eier" eller å plante saker i pressen som får eierene til å hoppe av gårde i ønsket retning.

Offentlige virksomheter er, mer enn private selskaper, avhengig av rammebetingelsene fra politikerne. Nettopp fordi politikerne, enten i bystyrer, fylkesting, storting eller regjering, er deres eiere.

Lobbying er derfor viktig for dem. Det hadde da også vært helt legitimt, dersom de hadde brukt sine egne penger, slik private gjør. Men det gjør de ikke. De bruker våre.

Jeg tror ikke skattebetalerne liker at deres strømpenger brukes til å fylle partipolitiske lommer, sa Per-Kristian Foss i Høyre da det ble avslørt at Troms Kraft hadde gitt 200 000 kroner til Senterpartiet. Flere stortingskolleger mener Irene Lange Nordahl fra Senterpartiet kom inn på Stortinget nettopp på grunn av disse pengene.

Men skattebetalerne bør bli like sinte fordi Troms Kraft bruker deres stømpenger på å lobbe mot kommunepolitikerne.

Dette er trolig helt normal pengebruk i kraftselskapene. Ifølge kilder brukte Statkraft Geelmuyden Kiese for å jobbe mot departmentet, i saken om hjemfallsrett og i saken om å få beholde større deler av utbyttet selv.

Pressefolk flest begraver seg ofte i personlige forhold og relasjoner, som at det var en vennegjeng som fant hverandre i eierskapssaken i Troms Kraft.

Men her er systemfeilen viktigere enn personlige forhold.

Avisa Tromsø www.itromso.no har avslørt ett tilfelle, og takk for det. Men saken bør gi støtet til en mye større generell oppmerksomhet mot det offentliges bruk av PR-tjenester.

Offentlige etater og selskaper blir styrt av politikere, som i sin tur er temmelig mediestyrt. Pressepåvirkning blir altså en del av oppdraget.

Videre blir disse etatene belønnet for forbrukerlojalitet, noe som kan kjøpes ved store kampanjer. Laget av, nettopp, PR-byråer.

Dette er altså en gullgruve for PR-byråer. Det offentliges behov for tjenester er uendelig. De ulike etatene kan jo til og med lobbe mot hverandre til krampa tar dem. Men det vårt gull de tar av.

Følg Ørjasæter på Facebook og på Twitter som @orjas

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. E24

Flere artikler

  1. - First House kan ha brutt straffeloven

  2. Staten bruker 75 millioner på PR-byråer

  3. Oppvask i Tromsø kommune

  4. LO-leder frykter valgskrell etter pengeskandale

  5. Rederfamilie i milliardstrid: Pr-byrå byttet til opprørerne