RenoNorden-konkursen: Flere kommuner kan øke søppelregningen

Etter at RenoNorden gikk under har kommunene jobbet for å unngå søppelkaos. Men flere varsler at innbyggerne kan få høyere renovasjonsgebyr.

GIKK UNDER: Etter at renovasjonsselskapet RenoNorden slo seg selv konkurs har kommunene jobbet på spreng for å rydde opp i problemene.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:

Forrige mandag ble det klart at RenoNorden var konkurs. Det rammet mange norske kommuner som hadde avtale med selskapet om søppelhenting.

RenoNorden har levert tjenester i 133 kommuner fra Nordland i nord til Agder-fylkene i sør.

De som ikke allerede hadde en løsning i bakhånd fikk det dermed travelt med å sørge for at innbyggernes søppel fortsatt blir hentet, enten ved å overta tjenesten selv eller ved å skaffe en ny tjenesteleverandør.

Bankene har garantert for driften i det norske RenoNorden-selskapet frem til 28. september, altså torsdag. Deretter er det slutt.

Konkursen kan i tillegg medføre at kommunene må punge ut mer for å få hentet søppelet.

En viktig årsak til RenoNordens økonomiske problemer var nemlig at flere av anbudene lå så lavt i pris at det medførte tap for selskapet. Disse anbudstabbene skyldtes rett og slett regnefeil, har RenoNorden tidligere erkjent.

Det kan dermed bli vanskelig for nye leverandører å ta like lav pris for å hente avfallet enkelte steder.

Kan få større søppelregning

RenoNorden har hatt avtale om søppelhenting med interkommunale selskaper, men også enkeltkommuner noen steder.

E24 har vært i kontakt med en rekke av disse kommunene og selskapene som er rammet av at RenoNorden gikk under, med spørsmål om innbyggernes avgifter kan bli påvirket.

En gjenganger er at de selv tar over ansvaret for en periode, før det skal lyses ut nytt anbud om ikke kommunen vil ha tjenesten i egen regi.

Les også

Konkursen i RenoNorden: – Føler med norske kollegaer

Blant de 18 selskapene og kommunene som har svart er det et mindretall som varsler at avfallsgebyrene for kommunens innbyggere kan øke.

Noen sier at de økte kostnader ikke vil veltes over på innbyggerne.

Mange sier imidlertid at det ikke er aktuelt å jekke opp prisen på søppeltømming, eller at de enda ikke vet om det blir behov for å øke avgiftsgebyrene.

I det interkommunale selskapet Helgeland Avfallsforedling, som har ansvaret for renovasjon i eierkommunene Hemnes, Lurøy, Nesna, Rana, Rødøy og Træna, sier daglig leder Geir Nerdal at gebyret vil stige med mer enn normal prisstigning fra 2018.

Daglig leder Bjørn Berg i Nordhordland og Gulen Interkommunale Renovasjonsselskap, som er eid av kommunene Austrheim, Fedje, Gulen, Lindås, Masfjorden, Meland, Modalen, Radøy og Solund, sier det er sannsynlig at avgiftene går opp.

Merkostnad på 12 mill.

Sirkula, et interkommunalt selskap som håndterer avfallet for husholdningene i kommunene Ringsaker, Hamar, Stange og Løten, bekrefter økte kostnader.

Kommunikasjonsrådgiver Asgeir Høimoen i Sirkula skriver i en epost at merkostnaden for et helt år er på 12 millioner kroner, noe som tilsvarer 30 kroner i måneden per abonnent.

Les også

RenoNorden-gründere satser i nytt selskap: Vil rydde opp etter konkurs

– Den midlertidige løsningen vil føre til økte kostnader, men eksakt hvor mye vil avhenge av hvor lang tid det vil ta å få på plass en langsiktig løsning, skriver han.

Høimoen understreker at det til slutt er Sirkulas eierkommuner som fastsetter gebyrene ut til abonnentene.

Sirkula inngikk en beredskapsavtale med selskapet Nortransport i juni, altså før konkursen var et faktum.

Deretter overtok Nortransport avfallsinnsamlingen i de fire kommunene, på mandag denne uken. Denne midlertidige løsningen vil vare i inntil 18 måneder. Selskapet har nå overtatt RenoNordens biler og personell fra konkursboet.

– Innbyggerne i de fire kommunene skal ikke merke noe til skiftet av renovatør, og avfallsinnsamlingen vil foregå som normalt med samme tømmedager som tidligere, sier Høimoen.

Tok høyde for kostnadshopp

Les også

Lammet av RenoNorden-konkursen: Søppelkrise avverget

Renovasjonsselskapet for Drammensregionen (RfD) sier at de har tatt høyde for et kostnadshopp.

– At en ny aktør overtar kontrakten for avfallsinnsamling i Drammensregionen medfører ekstra kostnader for RfD, men dette har vi tatt høyde for i våre langtidsbudsjetter, sier kommunikasjonssjef Marianne Holen.

Selskapet er eid av kommunene Drammen, Hurum, Lier, Modum, Nedre Eiker, Røyken, Sande, Svelvik og Øvre Eiker. I regionen henter selskapet søppel fra rundt 85.000 husstander.

– Gebyrene for i år er allerede vedtatt, og vil ikke øke. Per nå er det ingenting som tilsier at renovasjonsgebyret i årene som kommer vil øke på grunn av den oppståtte situasjonen, sier Holen.

Les også

Har åtte dager på å unngå søppelkaos

Les også

RenoNorden er konkurs

Les også

Bærum kommune avviser at de erstatter RenoNorden

Her kan du lese mer om