Glovarmt eller iskaldt?

Denne uken ser vi nærmere på hvordan korrelasjoner og historiske sammenhenger har endret seg for verdens varehandel og kostnaden ved å transportere råvarer sjøveien.

Publisert: Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

Verdenshandelen i grafen summerer import og eksport i de største globale økonomiene. Baltic Dry Index gir et samlet bilde av hva det koster å transportere råvarer som kull, jernmalm og korn til havs. 23 transportruter med fire forskjellige båttyper inngår i grunnlaget. Indeksen utarbeides av Baltic Exchange i London.

Historisk har det vært en rimelig bra sammenheng mellom disse to størrelsene – but not anymore!

Som vi ser er handelsaktiviteten i verdensøkonomien på rekordnivåer, mens skipsratene er særdeles lave.

Det er grunn til å tro at mang en aktør i skipsnæringen har gjort denne og andre analyser tidligere, og har latt seg rive med i en frisk byggeaktivitet, med påfølgende overkapasitet og ratefall.

Men som Di Derre synger i sin hyllest til legendariske «Børs Cafe» i Bergen: «Det er mye du tilgir en gammal venn». Disse to størrelsene er som sagt gamle kjente, og kanskje er de i ferd med å finne tilbake til sitt gamle vennskap?

Shipping er så langt årets vinnersektor på Oslo Børs med en oppgang på rundt 16 prosent.

Følg shippingaksjene på E24 Børs

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om