Dagligvarekrigen

Rema 1000 åpner butikk nummer 1.000

Rema-kjeden fikk blant annet navnet sitt fra den gang man hadde 1.000 varer i butikken. Nå får navnet ny betydning når kjeden passerer 1.000 butikker.

Styreleder og eier av Reitangruppen, Odd Reitan, klippet snoren utenfor den nye butikken på Ranheim.

Ole Martin Wold
  • Sindre Hopland
Publisert:

– Dette var helt utenkelig for noen år siden, roper eier og styreleder i Reitangruppen, Odd Reitan på parkeringsplassen på Ranheim.

Butikk nummer 1.000 åpnes bare noen minutter i bil fra butikk nummer én som ble åpnet på Bromstad i 1979.

På et podium foran naboer, ansatte og franchisetagere står administrerende direktør Ole Robert Reitan og forteller om julebordet på begynnelsen av 80-tallet da faren, Odd, proklamerte at han så for seg en kjede med mer enn fire butikker.

– En dag folkens, en dag skal vi bli ti butikker i Reitan-kjeden, imiterer Reitan junior Reitan senior.

– Det var store tanker for en kjøpmann fra Byåsen på den tiden, sier han videre mens det fremmøtte korpset spiller lystige melodier.

Les også

Rema-sjefen frøs forhandlingene i fjor – ikke mer avslappet i år

Les også

– Nær umulig å forklare store prisforskjeller i dagligvaren

God timing

Da Odd Reitan startet som kjøpmann var timingen riktig. Det var nemlig på slutten av 70-tallet at det som i dag er de landsdekkende kjedene vi kjenner i dag, begynte å etablere seg i Norge.

Stein Erik Hagen åpnet sin første Rimi-butikk i 1977, Kiwi kom til verden samme år som Rema – 1979. Dermed begynte kampen om å legge landet under seg, og Reitan annonserte i 1985 at Rema skulle bli landsdekkende innen fem år.

I 1990 hadde Rema etablert seg i alle byer med mer enn 10.000 innbyggere.

Rema-topp Odd Reitan hjemme på kjøkkenet i Oslo i 1993, da butikkjeden hadde blitt landsdekkende.

Mattis Sandblad

Ole Robert Reitan sa fra scenen til de fremmøtte at man snakkes igjen når butikk nummer 2.000 åpnes, men til E24 har han ikke et antall på hvor mange butikker man kan bygge før taket nås.

– Det er jo ikke et mål i seg selv med mange butikker, men potensialet i Danmark er nok større enn i Norge, sier han.

Ved utgangen av fjoråret hadde selskapet en omsetning på 72,3 milliarder kroner, et resultat på 1,02 milliarder og totalt 22.180 ansatte.

2019 ble kalt et arbeidsår der man ryddet og investerte for fremtiden.

I FARTA: Ole Robert og Odd Reitan inspiserer den nye butikken på Ranheim.

Ole Martin Wold
Les også

Vil gjøre Konkurransetilsynets søkelys på dagligvaren permanent

Les også

Rema-sjefen om dagligvaremeldingen: – Nå må Konkurransetilsynet sette ballen i mål

Tøff konkurranse

I dag har Rema butikker i Danmark og Norge, hvor til sammen 650 av butikkene er her til lands.

– Jeg skjønte ikke på begynnelsen av 80-tallet hvor stort dette kunne bli, men etter som årene gikk det mer opp for meg. Jeg tror det var i 1985, så forstod jeg at dette kunne ta helt av, sier Odd Reitan.

Men til tross for at et økende antall butikker så har ikke det hjulpet noe særlig på markedsandelene i Norge de siste årene, hvor selskapet har slitt i møte med konkurrentene – spesielt Norgesgruppen, som står bak erkerivalen Kiwi.

Ved utgangen av 2019 hadde Rema 23,2 prosent av det norske dagligvaremarkedet, og er fremdeles den største enkeltkjeden. Men Kiwi er bare noen få prosentpoeng bak.

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarekrigen
  2. butikk
  3. Rema 1000
  4. Dagligvarebransjen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Odd Reitan synes tilsynet overdrev innkjøpsforskjellene

  2. Betalt innhold

    Han er sjef for 55 Rema-kjøpmenn som til sammen delte 94 millioner i fjor

  3. Reitan-familien vurderer børsnotering av livsverket

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Her bor hele halve slekta i andre etasje. Og alle jobber i butikken under. Eller nesten alle

  6. Betalt innhold

    Arvingene som følger sine egne drømmer