Einar (70) har en drøm: Å skape Tromsøs nye bydel til over 10 milliarder kroner

Mangemillionær Einar Sørensen bruker av sin personlige formue til et gigantisk prosjekt: å bygge en helt ny bydel i Tromsø med tusenvis av boliger.

GIGANTPLAN: Mangemillionær Einar Sørensen står bak planene om tromsøhistoriens største byggeprosjekt noensinne. Han vil bygge en helt ny bydel i Tromsø med plass til tusenvis av boliger.

DANIEL LILLEENG
  • Rune Ytreberg (iTromsø)
Publisert: Publisert:

– Einar er motoren bak dette. Det er drømmen hans, sier partner Gunnar Alskog i rådgivningsselskapet KPMG og ser bort på millionær Einar Sørensen i stolen ved siden av.

– Det er artig å få til ting. Å skape. Om alle ting går som smurt, kan vi ta første spadetak om tre år, sier Sørensen.

RÅDGIVER OG MILLIONÆR: Partner Gunnar Alskog i KPMG (til venstre) skal hjelpe millionær Einar Sørensen å utvikle gigantprosjektet.

DANIEL LILLEENG

Han har sittet stille i stolen under hele pressekonferansen og latt rådgiverne sine snakke. Nå står og sitter de rundt ham, alle sammen: arkitekter, konsulenter, direktører og politikere. Alle var der da Einars Sørensens selskap Tromsø Utbygging innkalte til pressekonferanse fredag i fjerde etasje i det nye Pellerin-bygget for å presentere Tromsø-historiens største byggeprosjekt noensinne.

Les på E24+

Åtte hyttenaboer til rettssak mot Dr. Holms

– Det er et enormt svært byområde, sier Øystein Nermo, som Sørensen har ansatt i Tromsø Utbygging for å drive fram prosjektet.

Gigantprosjekt

Planen har Sørensen jobbet med siden 1997: Å fylle ut fem kilometer av fjæra i Tromsdalen og bygge en helt ny bydel med plass til 6.000 boliger samt butikker, næringslokaler, idrettshall, offentlige kontorer, småbåthavn, byferge, internveier og strandpromenade.

UTFYLLING: Det rosa området fra broen og fem kilometer sørover i fjæra i Tromsdalen foreslås som ny bydel.

ILLUSTRASJON: TROMSØ UTBYGGING AS

– Hvorfor gjør du dette gigantprosjektet?

– Det handler om tilgangen til sundet. Jeg har bodd i Tromsdalen i 35 år, og kjørt E8 i alle år. Statens vegvesen har bygd en vei som har tatt sundet fra folk i området. Dette kan knytte Tromsdalen til sundet og sundet til Tromsdalen, sier Sørensen.

TROMSDALING: Einar Sørensen er stor grunneier i Tromsdalen.

DANIEL LILLEENG

– Og så er jeg selv grunneier i området, legger han til, og forteller en kort historie om at han er syvende generasjon etterkommer etter en kar som flyttet til Tromsdalen på 1700-tallet.

God for over 100 millioner

Sørensen er stor grunneier i Tromsdalen og har opparbeidet seg en formue på over 100 millioner kroner på å utvikle og selge eiendommer. Han er daglig leder i tre eiendomsselskaper som i fjor hadde inntekter på totalt 250 millioner kroner. Han er så langt i år en av de største boligselgerne i Tromsø.

PRESSEKONFERANSE: Begge byens aviser, TIL-direktøren, toppolitikere og en mengde rådgivere var til stede på pressekonferansen der planene ble lagt frem.

DANIEL LILLEENG

Nå bruker han penger fra egen formue til å utvikle et enormt stort prosjekt.

– Hvor stort er det? Det er jo fredag, gi oss et rundt tall, Sørensen.

Sørensen ser bort på Alskog, før han kjapt kommer med et anslag.

– Det er plass til 6.000 til 10.000 boenheter. Men alt skal jo ikke være boliger, svarer Sørensen.

En måte å regne ut kroneverdien på er å gange antall boenheter med det som er gjengs størrelse på leiligheter, og deretter gange med prisen per kvadratmeter for nye boliger.

– Så hvis vi ganger antall boenheter med et snitt på 70 kvadratmeter per leilighet og en kvadratmeterpris på 70.000 kroner, så kan det si noe om verdien?

– Ja.

– Da blir det langt over 10 milliarder kroner?

– Ja, men dette må bygges gradvis. Det er altfor stort til å bygges ut på kort tid, sier Sørensen.

Svaret på regnestykket over er faktisk 50 milliarder kroner, men det er langt fram før slike verdier nærmer seg realisering.

FOTBALLHALL: Tromsø Utbygging planlegger en ny bydel fra Hungeren til Midtre Kaldslett. I planene inngår det også en innendørs fotballstadion.

ILLUSTRASJON: TROMSØ UTBYGGING

Kompakt bydel

Tegningene og planene Sørensens rådgivere la fram fredag er ideer og skisser. Før det tas noen spadetak må prosjektet gjennom fire faser for saksbehandling i kommunen. Da hjelper det kanskje at leder for byutviklingskomiteen i Tromsø kommune, Tone Marie Myklevoll, roste prosjektet på pressekonferansen.

– Jeg er veldig begeistret for måten de tenker på. Tenkemåten er veldig i tråd med det å ha kompakte bydeler. Og så er det jo en drøm for oss i kommunen å få byferge, sier Myklevoll.

Tanken er at bydelen inneholder alle funksjoner man trenger i en by, slik at man unngår unødig bilbruk, og i tillegg oppretter en byferge som går langs bydelen og til og fra Tromsø sentrum.

ISHAVSKATEDRALEN: Øystein Nermo sa under pressekonferansen at de har tatt høyde for at idrettshallen ikke skal overskygge Ishavskatedralen.

RUNE YTREBERG

Sørensen har hentet inn Øystein Nermo med fortid i Tromsø kommune, en mann som vet hva som skal til for å saksbehandle et så stort prosjekt. Nermo hadde en stor plansje på pressekonferansen der han viste fram alle fasene som skal til for å få godtatt prosjektet.

– Vi kan tidligst starte bygging i 2026, sier Nermo og peker på plansjen, og tror dermed at det vil ta litt mer tid enn tre år før første spadetak tas.

De gode rådgiverne

En stor utfordring er atkomsten til området, som ligger på nedsiden av E8. Sørensen lanserte et lignende prosjekt i 2002 sammen med Veidekke, som de kalte Strandbyen. Den gang kom Statens vegvesen med innvendinger, og da selskapet Veidekke i tillegg trakk seg ut av Tromsø, ble prosjektet lagt bort.

EKSPERT: Tidligere veisjef Torbjørn Naimak skal bistå prosjektet med trafikkløsninger.

DANIEL LILLEENG

Vegvesenet må godta vei inn på området, og er også stor grunneier der fyllingen kan legges. Sørensen har hyret inn tidligere veisjef Torbjørn Naimak for å snakke med Statens vegvesen om atkomst og trafikkløsninger til området nedfor E8. Naimak sa på pressekonferansen at en internvei sammen med nye kryss og gangbroer kan løse dagens trafikkproblemer på E8.

Les på E24+

Nordmenn fremskynder planene om Syden-ferie etter nye lettelser

En annen sentral bidragsyter er nevnte Alskog i KPMG, som skal drive det gigantiske prosjektet fremover.

– Vi kjenner hverandre fra lang tid tilbake, sier Alskog og kikker bort på Sørensen igjen.

– Hva gjør du i prosjektet?

– Vi forretningsutvikler konseptet i en tverrfaglig prosjektgruppe, svarer Alskog på rådgiverspråk.

BOR OG EIER I TROMSDALEN: Einar Sørensen har bodd i Tromsdalen i 35 år og har kjørt E8 i alle år. Med sine nye planer ønsker han å knytte Tromsdalen til sundet og sundet til Tromsdalen.

DANIEL LILLEENG

Kan påvirke strømforholdene

Under presentasjonen viste Nermo fram plansjer av en 20 meter høy og 100 meter lang fullverdig innendørs fotballbane. Det er gjort beregninger som viser at fotballhallen ikke vil ødelegge for utsikten til Ishavskatedralen.

– Det ser utrolig bra ut, sa TIL-direktør Øyvind Alapnes, som svarte slik på spørsmål fra Nordlys-fotografen om TIL kunne ha stadion i Tromsdalen:

– Vi skal være en klubb for hele byen. Vi må kunne ha lokaler på flere steder enn Sør-Tromsøya.

TIL-DIREKTØR: Øyvind Alapnes synes det ser spennende ut.

DANIEL LILLEENG

Nermo var også åpen på at en fylling ut i sundet kan påvirke strømforholdene. Strømmen i Tromsøsundet er allerede fire knop sterk.

– En utfylling vil påvirke strømforholdene i sundet. Det er noe vi tar på alvor, sier Nermo.

Utbyggerne ber nå om innspill fra byens befolkning.

DIGERT: Det markerte området kan bli Tromsøs største utbygging gjennom tidene.

ILLUSTRASJON: TROMSØ UTBYGGING AS
Les på E24+

Hittil i 2021: Lærere og sykepleiere taper lønnskampen mot privat næringsliv

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Tromsø
  2. Utbygging
  3. Tromsø IL
  4. Troms

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Åtte hyttenaboer til rettssak mot Dr. Holms

  2. Familiebedriften står på randen til konkurs: – Det er et mareritt

  3. Regjeringen varsler lovendring for å trigge økt boligbygging

  4. Politiet advarte mot bitcoin-adresse: Nå har millionene spredt seg videre

  5. Veidekke skal bygge for 120 millioner for Øgreid i Hinna Park