Kampen om luften

Sverige vil legge ned hans viktigste landingsstripe: Per G. Braathen tror man vil klare å redde flyplassen

Den svenske regjeringen vil legge ned Bromma flyplass og flytte alt til Arlanda. Det tror flyinvestor Per Braathen at det hverken er plass til eller politisk flertall for å gjøre.

Per G. Braathen har som navnet antyder vokst opp med luftfarten. I dag eier han flyselskapet Bra gjennom investeringsselskapet Braganza.

Fredrik Bjerknes / Dine Penger
  • Marius Lorentzen
Publisert: Publisert:

– Jeg er skuffet, men det er helt ventet at dette kommer, sier Per Braathen, reiselivsinvestoren som gjennom investeringsselskapet Braganza eier det svenske flyselskapet BRA – Braathens Regional Airways.

Onsdag annonserte den svenske regjeringen at de ønsker å legge ned regionalflyplassen Bromma – som er mindre og ligger nærmere Stockholm enn hovedflyplassen Arlanda.

– Helt siden jeg startet med virksomhet på Bromma-flyplassen for 25 år siden har det kommet forslag om å stenge den med jevne mellomrom. Så dette er helt udramatisk for oss, selv om det kanskje ikke høres sånn ut, sier Braathen.

Bromma er hovedbasen til BRA og flyselskapet står for nesten alle flygingene. At Bromma blir nedlagt nå har Braathen liten tro på.

Les også

Den svenske regjeringen vil legge ned Stockholm-flyplassen Bromma

Langvarig diskusjon

Han peker på at det er en mindretallsregjering i Sverige og at det i nasjonalforsamlingen Riksdagen ikke er et flertall for en nedleggelse.

– Flyplassen vil derfor ikke bli lagt ned før tidligst i 2038, sier Braathen og fortsetter:

– Det er miljøpartiet som har fått dette gjennom i regjeringen, men det er ikke flertall for dette i Riksdagen, sier Braathen og forteller at han har jobbet intenst med spørsmålet om fremtiden til Bromma flyplass lenge.

Dagens Industri skrev torsdag at regjeringens forslag har «fått opposisjonen til å se rødt» og at det nå mobiliseres til motkamp i Riksdagen.

Ifølge avisen håper kritikerne at en majoritet skal kunne samle seg allerede neste uke for å stoppe regjeringens planer.

– Braathens kan flytte til Arlanda når det er plass

Under onsdagens pressekonferanse pekte klima-, miljø- og visestatsminister Per Bolund på det statseide svenske flyplasselskapet Swedavias vurderinger:

– Ifølge Swedavias vurderinger er det under rådende markedsforhold ikke noe forretningsmessig grunnlag for å drive flyplassen videre, sa Bolund.

Regjeringen ønsker å flytte trafikken på Bromma over til Arlanda, men avviste onsdag at det er noe behov for å bygge en fjerde rullebane på Arlanda i dagens situasjon.

– Coronapandemien har medført en kraftig reduksjon i flytrafikken, men allerede i 2018 inntraff et trendskifte der innenrikstrafikken begynte å minste samtidig som vi så en samfunnsdebatt om luftfartens klimapåvirkning, sa Bolund.

Per G. Braathen mener forutsetningene i Swedavias vurderinger er feil. Han mener vurderingen som ble gjort i fjor baserer seg på urealistiske forutsetninger, som blant annet at Norwegian og Bra ikke kommer tilbake.

Per Braathen avbildet foran et av propellflyene til BRA. Arkivbilde.

Fredrik Bjerknes / Dine Penger

– Swedavia sier at det er plass på Arlanda fordi de ikke tror markedet kommer tilbake til full kapasitet, men det gjør det. Det er bare å se rundt i Europa hva som er i ferd med å skje, sier Braathen.

– Ingen trodde vi skulle komme tilbake etter fjoråret, men det gjør vi med 12 fly, fortsetter han.

– Er det aktuelt for dere å flytte til Arlanda da?

– Hadde vi fått de rette forutsetningene kunne vi vurdert det. BRA kan flytte til Arlanda når det er plass, sier Braathen.

På samme måte som på Oslo Lufthavn er det morgen- og ettermiddag/kveld som er periodene da man ønsker avganger innenriks, men da er det også fullt, forklarer Braathen.

– Jeg har søkt om slots (avgangstider, journ.anm.) på Arlanda for rundt 24 fly, men vi fikk ikke mer enn for rundt 8 fly, forklarer Braathen.

– Forutsetningen for at vi skal få slippe til er at Norwegian forsvinner og det gjør de ikke, fortsetter han.

Han legger til at de kunne få flere slots i sommer, men at det hjelper lite hvis de får færre i årene som kommer.

Les også

Nesten alle «Flyr» til First House: Spiller sentral rolle i kampen om luften

Kom ut av konkursbeskyttelse

Braathens flyselskap ble på samme måte som Norwegian og andre i bransjen hardt rammet av coronapandemien. Selskapet innstilte i fjor all ordinær trafikk.

I april i fjor søkte Bra om svensk konkursbeskyttelse (rekonstruksjon) og avsluttet den prosessen i september.

Selskapet planlegger å begynne å fly igjen i mai.

– Vi har brukt rekonstruksjonen godt og vi har kuttet kostnader og forenklet strukturen. Vi har gått fra å være 1.100 ansatte til 20 og bygger oss nå opp igjen, sier Braathen.

Han beskriver dagens Bra som et legacy-selskap som har startet med «blanke ark».

Før krisen hadde Bra drøye 20 fly. Nå har de kvittet seg med alle jetflyene (Avro RJ) og sitter igjen med en ren propellflyflåte bestående av 12 ATR-fly – 10 eies av selskapet og 2 leases.

– Flåten skal over de neste årene vokse til 24 fly, men det kommer til å skje gradvis i takt med at markedet kommer tilbake, sier Braathen.

Braathens la for øvrig inn en bestilling på Bombardier CSeries-fly i 2011 (nå kjent som Airbus A220), men flyselskapet droppet senere bestillingen blant annet grunnet forsinkelser.

Selv om coronapandemien fortsatt svir som salt i såret for luftfarten, så ser Braathen fremover.

Mens broren Erik Braathen er i ferd med å få det nye flyselskapet Flyr opp i luften i Norge, vil Per holde seg til propellflyene sine i Sverige.

Les også

Flere sentrale Norwegian-profiler slutter

Satser på propell og miljø

Han mener det er en virksomhet som det vil være etterspørsel i fremtiden og som kan omstilles til å bli betydelig grønnere.

– Vi kommer til å komme med en sterk miljøsatsing i årene fremover. Vi satser på turboprop med en høy innblanding av biodrivstoff, sier Braathen.

Han peker på at selv om privatpersoner ikke har så stor betalingsvilje for dette, så ønsker svenske bedrifter å kjøpe «klimabilletter» der man betaler merkostnaden for biodrivstoff.

– Vi samarbeider også med Heart Aerospace og ser muligheter for å begynne å fly elektrisk fra midten av 2020-tallet. Med elektriske fly vil Bromma være svært attraktivt med lite støy, sier Braathen.

– Det er nettopp investert 1,5 milliarder i Bromma flyplass og den vil ikke trenge noen større investeringer frem til 2038, avslutter han.

Les også

SAS forbereder seg på færre jobb- og flere ferieturer: – Mange skandinaver lengter ut

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Per G. Braathen
  3. Luftfart
  4. Arlanda
  5. Riksdagen
  6. Flyselskaper
  7. Swedavia

Flere artikler

  1. Den svenske regjeringen vil legge ned Stockholm-flyplassen Bromma

  2. Ryanair åpner flere nye ruter fra Stockholm

  3. Her kommer det første flyet til Flyr: – Nå kribler det i hele kroppen

  4. Bjørn Kjos ønsker samarbeid mellom Norwegian og Norse: – En vinn-vinn for begge to

  5. Moody’s nedgraderer SAS’ kredittverdighet