Teknologinestor: – Vi bør la sosiale medier gjøre feil

Sosiale medier har fått flengende kritikk de siste årene. Denne kritikken er feilslått og kan få konsekvenser for fremtidens teknologiutvikling, mener tek-nestor Kevin Kelly.

  • Linn Kongsli Hillestad
  • Jason Henry (foto)
Publisert:

SAN FRANCISCO (E24): Opp en vei fra Highway 1 i den lille kystbyen Pacifica, like sør for San Francisco, ligger kontoret til Kevin Kelly.

– Unnskyld rotet. Jeg holder på med et prosjekt, sier han, og plukker frem en modell av den kjente fotoserien «The Horse in Motion», som han har skrevet ut på en 3D-printer han kjøpte for en måneds tid siden.

Kevin Kelly er et ukjent navn for de fleste nordmenn, men 68-åringen har vært så involvert i vår digitale verden at han har fått status som en slags teknologiprofet.

Wired og «Minority Report»

Han hjalp til å grunnlegge et av de aller første nettsamfunnene, The WELL, en slags forløper til dagens sosiale medier. I 1992 var han med å grunnlegge det prestisjetunge teknologimagasinet Wired, teknologiverdenens Rolling Stone. Her var han ansvarlig redaktør de første syv årene, og han bidrar fortsatt som skribent.

Da Steven Spielberg regisserte den futuristiske thrilleren «Minority Report», med Tom Cruise i hovedrollen, var Kelly rådgiver. I tiden før og etter har han skrevet bøker om fremtidens teknologi. Den siste, «The Inevitable», kom ut i 2016.

– Jeg har vært drevet av å forsøke å forstå de sosiale effektene av teknologien, sier Kelly.

STORFILM: I «Minority Report», en fremtidsthriller fra 2002, oppdager politiet drapsmenn før de har begått ugjerningen.

DREAMWORKS SKG / AMBLIN / C20TH / NTB

Studioet hans er en slags studie i kreativitet. Den ene veggen er dekket med bokhyller fra gulv til tak, og foran står den nyervervede 3D-printeren. I etasjen over er PC-en skjermet bak en stor legofigur. Det er hyller fulle av duppedingser, og overalt finnes små og store modeller, deriblant et «dinosaurskjelett», som Kelly og sønnen laget av kyllingben.

For tiden jobber han med et togbanesett, komplett med miniatyrbygninger, som skal gå langsetter hele mønet.

– Jeg har brukt 3D-printeren til å lage vindusrutene på bygningene her, sier han og peker.

Et splittet land

Det er noen dager etter at Joe Biden ble erklært som vinner av årets presidentvalg. Valget - og den opprivende valgkampen - har vært preget av ett refreng: USA er et splittet land. Delt på midten. Revet i to.

Valgresultatet sementerte inntrykket.

Bidens seier var mindre overveldende enn mange hadde spådd, og blant motpartens velgere mener syv av ti at valget verken var fritt eller rettferdig, ifølge en fersk meningsmåling.

Sosiale medier, som Facebook, YouTube og Twitter, har fått mye kritikk for å bidra til splittelsen.

Les også

Byttet side på grunn av Youtube-video

Bakgrunnen er at algoritmene deres gir brukerne mer av det innholdet som engasjerer dem, og favoriserer innlegg som utløser sterke følelser. Og selv om selskapene har forsøkt å bekjempe desinformasjon og utenlandsk påvirkning etter valget i 2016, sprer falske nyheter seg ofte raskere enn fakta.

Dette utgjør en trussel mot demokratiet, mener mange.

Teknologinestor Kevin Kelly, derimot, synes ikke vi skal dømme selskapene for raskt.

– Vi bør la dem gjøre feil, sier han.

– Galskap

Kelly påpeker at sosiale medier fortsatt er en ung bransje. Facebook så dagens lys i 2004, YouTube ett år senere, mens Twitter ble lansert i 2006.

– De sosiale mediene er under 10.000 dager gamle. Det kommer til å ta en eller to generasjoner å finne ut hva som fungerer, sier han.

– Jeg synes det er veldig rart at alle forventer at dette skal virke umiddelbart.

Samtidig er det krevende å vokse så raskt, mener Kelly. Det er forskjell på en million og en milliard brukere.

– Å håndtere dette – på dette nivået – er helt nytt, sier han.

Silicon Valley er kjent for en kultur hvor det er høy aksept for feil. Hvis du mislykkes, er det ikke så farlig; mange vil tvert imot klappe deg på skulderen for det.

– Silicon Valley demoraliserte det å feile. Frem til da, hvis et oppstartsselskap feilet og du tapte en million dollar, var du ferdig. Du hadde tapt andre menneskers penger. Silicon Valley endret dette, det ble sett på som en utdannelse, sier han.

– Du feilet, du lærte noe, og her er en million dollar til.

Kritikken av sosiale medier går imot denne tradisjonen, mener Kelly.

– Sosiale mediers feilsteg er blitt moralisert. De blir betegnet som «ondskap», sier han.

– Men det er galskap. De bør gjøre feil. Jo flere feil du gjør, jo mer lærer du. Derfor vil jeg la tvilen komme dem til gode.

Les også

Davids kamp mot Goliat: Dansken som utfordrer tek-gigantene

– Spørsmålet er om konsekvensene av feilene blir for store?

– Vel, ja, det er riktig. Men når det er sagt, er effektene av sosiale medier langt, langt, langt mindre enn effektene av TV. Den effekten Fox har hatt på dette valget, er langt større enn Facebooks, hevder Kelly.

– Det er alltid fokus på feilene ved ny teknologi, mens vi har en tendens til å ignorere ulempene og svakhetene til den eksisterende teknologien.

Den nye virkeligheten

I tillegg til kritikk for å spre desinformasjon og være ekkokamre, har sosiale medier, og særlig Facebook, høstet storm for å krenke brukernes privatliv og å ikke stanse spredningen av hatytringer som har ført til reelle voldshendelser og overgrep.

Det er heller ikke sånn at Kevin Kelly mener selskapene bak de store sosiale mediene gjør alt riktig. På ingen måte.

Han mener for eksempel at bare påstander med verifiserte kilder burde kunne deles. Og han er kraftig motstander av anonymitet på nett.

Men det er særlig én grunn til at han mener det er viktig at sosiale medier bør får gjøre feil: Det kan gi essensiell læring når vi skal håndtere fremtidens teknologi.

Kelly er det han selv kaller en «teknodeterminist». Det vil si at han mener ny teknologi vil utvikles, uansett hva vi gjør. Internett var uunngåelig, og det samme var sosiale medier og kunstig intelligens.

Men det vi kan påvirke, er hva slags form den nye teknologien vil få. Hvordan er det regulert? Er det sentralisert eller desentralisert? Nasjonalt eller internasjonalt? Kommersielt eller ideelt?

Les også

Får ting til å føle

Den neste teknologien som kommer for fullt – enten vi vil eller ikke – er smartbriller og virtuell virkelighet.

– Dette vil bli større enn sosiale medier, og vi vil møte på mange av de samme utfordringene, sier Kelly.

Som for eksempel: Hvem og hva kan vi stole på? Er det vi ser, riktig? Og hva med overvåkning når alle bevegelsene dine blir sporet? Hvordan lagrer vi denne informasjonen? Og hvem får tilgang til den?

– Disse spørsmålene er ikke besvart ennå, og her vil vi trolig trekke på erfaringene fra sosiale medier, sier Kelly.

– Frykt gjør oss dumme

Bak glass og ramme på en av kontorveggene hans, henger en artikkel om en klokke som skal vise tiden i 10.000 år. I rammen er det stukket inn en hvit lapp.

«Jeg kan høre tikkingen», står det på lappen, signert verdens rikeste mann, Amazon-gründer Jeff Bezos.

10.000-årsklokken er ett av de mange prosjektene Kelly er involvert i. Klokken er sponset av Bezos og bygget dypt inne i et fjell på ett av hans landområder i Texas.

Ett av målene med den, er å gi mennesker troen på fremtiden.

Den er umulig å forutse, mener Kelly. Selv om de store trendene er uunngåelige, er de spesifikke utslagene uforutsigbare. For å forsøke å forstå hvordan livene våre vil se ut om 20 år, eksperimenterer han selv med kunstig intelligens som kreativ partner.

– En av fordelene med kunstig intelligens er at de ikke tenker på samme måten som mennesker, sier han.

– Hvordan tenker kunstig intelligens?

– De er veldig flinke til å fylle ut detaljene, men har ikke noe stort, overordnet syn og mangler følsomhet for følelsesmessige signaler. Men de kommer til å bli mer kompliserte.

Samtidig er kunstig intelligens en av teknologiendringene vi har brukt mest tid på å forberede, mener Kelly, og det i seg selv kan medføre problemer.

– Det er mye lettere å se for seg negative bieffekter enn positive, så utfordringen er å ikke la oss styre av frykt, sier han.

– Jeg mener vi skal være forsiktige. Jeg synes vi kan opptre sakte og nølende. Til tider bør vi være skeptiske. Men frykt ... frykt gjør deg dum.

Her kan du lese mer om

  1. Amerikansk politikk
  2. Falske nyheter
  3. Joe Biden
  4. Facebook
  5. youtube
  6. Twitter
  7. USA
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Demokratenes høyborg

  2. Byttet side på grunn av Youtube-video

  3. Disse danskene gjør internett raskere

  4. Verdihopp for nynoterte Elliptic Labs

  5. Betalt innhold

    Facebook trenger Trump mer enn Trump trenger Facebook

  6. Tesla-gründeren: – Har tatt former jeg aldri ville gjettet