Uber-turbulensen

Nå kommer Uber tilbake for fullt til Oslo

Fra og med mandag kan man bestille vanlige biler i Uber-appen igjen.

Den amerikanske skysstjenesten Uber blir tilgjengelig i Norge igjen.

Josh Edelsen, AFP
  • Hanne Christiansen - Aftenposten
  • Benedicte Storm Bamvik
Publisert:

Skysstjenesten Uber varsler full retur til det norske markedet.

Fra og med mandag vil kunder i Oslo kunne bestille vanlige biler i Uber-appen. I dag er kun Ubers luksustjeneste tilgjengelig i Norge.

I tillegg til hovedtjenesten Uber X, lanseres Uber Green, en egen tjeneste for helelektriske biler.

Relanseringen kommer i kjølvannet av at reglene for konkurransen i drosjemarkedet ble endret den 1. juli i år.

Nå kan ikke lenger fylkeskommuner sette en øvre grense for hvor mange drosjeløyver det kan være i fylket. Dessuten trenger ikke drosjer lenger å være tilknyttet en sentral.

Endringene gjør det lettere å få tildelt drosjeløyve i Norge.

«Det er rom for innovasjon i det norske taximarkedet. Vi tror vi kan gjøre persontransport i Norge mer effektivt og bærekraftig, redusere kødannelse, og tilby profesjonelle sjåfører nye muligheter», skriver selskapet i en pressemelding.

Les også

Går ut mot diskriminering i tek-bransjen

Uber la ned hovedvirksomheten sin i Norge i oktober 2017. Samtidig godtok selskapet et forelegg på fem millioner kroner for brudd på yrkestransportloven.

Taxinæringen har tidligere reagert kraftig på at regjeringen slipper til nye, utenlandske aktører mens næringen selv sier den er i krise.

Les også

Ubers omsetning for andre kvartal raste med 29 prosent

Hanne Skåle Thowsen er direktør i Taxiforbundet. Hun sier til Aftenposten/E24 at de regner med at den norske drosjenæringen vil bli påvirket av Ubers retur.

– Vi er klare for konkurranse så lenge vi har like konkurransevilkår, og så lenge Uber etterlever disse, sier Thowsen.

Hun forventer at Uber følger norske regler og forskrifter.

– Vi har erfaring fra tidligere at de ikke holder seg innenfor lovverkets rammer, så det er dette vi er mest kritiske til. Deres drift er helt annerledes fra den norske drosjenæringen, sier Thowsen.

Les også

Analytikere: Skadene etter Trumps handelskrig vil vedvare

Her kan du lese mer om

  1. Uber-turbulensen
  2. Uber
  3. Delingsøkonomi
  4. Drosjenæringen
  5. Taxibransjen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Uber vil droppe taksameter i Norge. I Sverige kan det ha ført til skattefusk.

  2. Betalt innhold

    Uber er tilbake: Dette bør du vite

  3. Støre vil sette taxireform i revers

  4. Annonsørinnhold

  5. NHO forsvarer Wizz Airs ankomst i Norge

  6. SV anklager Wizz Air for menneskerettighetsbrudd