Forbrukerrådet krever at Fjordkraft refunderer kunder

Forbrukertilsynet bekrefter at Fjordkraft ikke kan skru opp prisene uten å varsle kundene godt. Nå krever Forbrukerrådet at Fjordkraft betaler tilbake penger til kunder som har betalt for mye.

  • Infront TDN Direkt
  • Tyra Kristiansen Stave
Publisert:

Forbrukerrådet fastslår at Fjordkraft ikke kan skru opp prisene uten å varsle kundene direkte, og krever at selskapet tilbakebetaler det kundene har betalt for mye.

Det fremgår av en pressemelding fra Forbrukerrådet fredag.

Forbrukerrådet klagde inn Fjordkraft til Forbrukertilsynet i desember 2020 for manglende varsling ved prisøkninger. Forbrukertilsynet har nå konkludert med at praksisen er i strid med Kraftleveringsavtalen som er utarbeidet av strømbransjen og tilsynet, og dermed i strid med markedsføringsloven.

Forventer refundering

– Fjordkraft markedsfører seg som et selskap som tar et stort samfunnsansvar. Når Forbrukertilsynet har konkludert med at prisendringene ikke har vært varslet på lovlig vis, burde det være en selvfølge at selskapet tar ansvaret for å gjøre opp for de feilene de har begått, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet i meldingen.

Det opplyses at Forbrukerrådet forventer at Fjordkraft refunderer kundene som har betalt for mye for strømmen.

Krav på direkte varsling

Forbrukerrådet skriver videre at strømkundene har krav på direkte varsling på SMS, e-post eller brev når selskapet setter opp prisene. Hos Fjordkraft har varslingen kommet på Min Side på nettsidene.

Ifølge Forbrukerrådet har Fjordkraft etter at klagen ble sendt inn sagt at de har innført slik prisvarsling.

Forbrukerrådet har også bedt flere andre selskaper redegjøre for hvordan de varsler kundene sine, opplyses det.

– Har avsluttet saken

– Forbrukertilsynet har allerede avsluttet saken som gjelder Forbrukerrådets klage på Fjordkrafts rutiner for prisvarsling. Vi forholder oss til Forbrukertilsynet og er overrasket over Forbrukerrådets utspill. Forbrukertilsynet har ikke slått fast at Fjordkraft har handlet i strid med markedsføringsloven, skriver kommunikasjonsrådgiver Frode Fjellstad i Fjordkraft i en melding.

– Vi er uenig i Forbrukerrådets påstander. Vi har ikke lurt kundene, svekket konkurransen, satt opp prisene bak kundenes rygg eller brutt markedsføringsloven, sier Fjellstad.

Les også

Forbrukertilsynet: Ulovlig å tilby strømavtaler med hemmelige prispåslag

Les også

Kundeskrell etter jukseanklager: Fjordkraft skylder på corona

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerrådet
  2. Forbrukertilsynet
  3. Fjordkraft

Flere artikler

  1. Forbrukerrådet hardt ut mot Fjordkraft: – Systematisk lureri

  2. Forbrukerrådet mener strømkundene blir lurt

  3. DNV GL skal sertifisere aktørene i strømbransjen: – Målet er å gjøre kunden til sjefen

  4. Lover å justere strømavtaler etter juksbeskyldninger

  5. Mener strømkunder er lurt for milliarder: – Lønner seg å bryte forbrukernes rettigheter