Skroter omstridt tjeneste for prissammenligning

På sensommeren i fjor kunne endelig Forbrukerrådet lansere sitt verktøy for sammenligning av dagligvarepriser. Nå skrotes tjenesten.

DROPPER PRISTJENESTE: Appen skulle sammenligne handlekurver i ulike butikker. Men jobben var mer kompleks enn Forbrukerrådet hadde forestilt seg.

Foto: Nina Andersen VG
  • Eirik Amb Nysveen
  • Sindre Hopland
Publisert:

«Forbrukerrådet har anbefalt Barne- og likestillingsdepartementet (BLD) at det ikke gjennomføres nye prissammenligninger basert på handlekurver. Regjeringen følger opp dette i revidert nasjonalbudsjett.»

Det skriver Forbrukerrådet i en pressemelding fredag.

Forbrukerrådets direktør, Randi Flesland, understreker at hun opplever samarbeidet med kjedene som godt, men at datagrunnlaget fra bransjen per i dag har mangler som gjør at Forbrukerrådet ikke kan levere en fullverdig tjeneste.

– Årsaken til at vi nå anbefaler å stoppe utviklingen av tjenesten er at datakvaliteten er for dårlig, sier Flesland.

– Hva betyr det?

– Bransjen har vært veldig tydelige på at et slik produkt må være rettferdig. Og når leverandørene ikke kan levere data som er god nok, kan ikke vi være sikre på at det blir helt likt, sier Flesland.

Les også

Rammes av sukkeravgiften: Én av tre melder om svekket lønnsomhet

Har brukt millioner

Prissammenligningstjenesten «Peiling» ble lansert under Arendalsuken i fjor høst, men ble møtt med massiv kritikk fra kjedene.

Til sammen opplyser Flesland at det over fire år er blitt brukt 16 millioner kroner på tjenesten, noe hun mener ikke er et stort beløp.

UMULIG: Forbrukerrådet og Randi Flesland sier det ikke var mulig å sammenligne de ulike dagligvarekjedene rettferdig med dataen de har tilgang på i dag.

Foto: Jørgen Braastad VG

– Det er ikke vanskelig å sammenligne like varer i de ulike kjedene, det er selskapenes egne varer som leverandørene har hatt utfordringer med å levere gode nok data på.

– Men kunne man sammenlignet like merkevarer i de ulike butikkene?

– Vi mener en slik sammenligning ikke vil være bra for konkurransen i markedet, men når alle butikken kommer med netthandel vil det blir veldig enkelt å sammenligne.

Nå stanses den delen av appen som sammenligner priser, men tjenesten som informerer om ingredienser og næringsinnhold utvikles videre.

– Leverandørene kunne gjort mer

Selve produktet er laget og fungerer, det handler kun om dataen Forbrukerrådet får fra leverandørene.

Les også

Regjeringen må utrede forbud mot prisdiskriminering

– Så dette er leverandørene sin feil?

– Vi forstår at det er utfordrende fra leverandørene sin side. Når det er sagt plages vi av å ikke ha en prissammenligning for dagligvarer, når det finnes gode løsninger for sammenligning av priser på veldig mange andre varer, sier Flesland.

– Kunne leverandørene gjort mer?

– Jeg tror nok leverandørene kunne gjort mer, men vi forstår som sagt at det er utfordrende. Jeg er rimelig sikker på at en slik sammenligning kommer i fremtiden.

Ifølge Forbrukerrådet skal leverandørene gjøre forbedringer til høsten, og Flesland sier de vil følge med på prosessen og vurdere om det med tiden gir mening å starte sammenligningen.

Saken fortsetter under saken.

SETTER FOTEN NED: Forbrukerminister Linda Hofstad Helleland (H) mener en portal for sammenligning av matvarer er for vanskelig.

Foto: Cornelius Poppe NTB scanpix

Forbrukerminister: – For vanskelig

En portal for sammenligning av dagligvarepriser er for komplisert, mener forbrukerminister Linda Hofstad Helleland (H).

Tirsdag blir Stortinget orientert om bakgrunnen for beslutningen når revidert nasjonalbudsjett legges fram.

Historien er som følger: I 2015 ba Stortinget regjeringen om å etablere en dagligvareportal for sammenligning av dagligvarer. Portalen skulle gi informasjon om blant annet pris, næringsstoffer og kvalitet på dagligvarer i alle butikker over hele landet.

Forslaget fikk støtte av alle partiene, unntatt Høyre og Frp. Forbrukerrådet ble gitt ansvaret for å utvikle verktøyet, men etter nærmere to års arbeid skroter Helleland hele saken.

– Regjeringen advarte tydelig Stortinget mot å fatte dette vedtaket. Det er veldig vanskelig å få korrekt prissammenligning på 40.000 varer fra 4.000 butikker, sier forbrukerministeren til NTB.

E24+: De kan sjekke over 1000 priser om dagen. Nå etterforskes dagligvarekjedenes prisjegere

Les også

Regjeringen må utrede forbud mot prisdiskriminering

Les også

DN: Rema 1000 har tapt 18 millioner på ny kyllingrase

Les også

– Situasjonen er blitt helt uholdbar

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarebransjen
  2. Forbrukerrådet

Flere artikler

  1. Forbrukerrådet: Forbruksbankene må holdes erstatningsansvarlige

  2. Mener Forbrukerrådet beskytter forbrukslånsbankene

  3. Vil gjøre Konkurransetilsynets søkelys på dagligvaren permanent

  4. Annonsørinnhold

  5. Bunnpris vil ikke ha konkurransehjelp: – Da blir vi som landbruket

  6. Orkla-sjef om årlig rapportering til Konkurransetilsynet: – Disiplinerende og positivt