Elkjøp-tabbe da sosiale medier-person «vant» smarthjem til 200.000

I konkurranse med 1.100 andre ble sosiale medier-profil presentert som vinneren av et hjem fullt av smart elektronikk fra Elkjøp. Men vinneren ble ikke trukket ut tilfeldig. – Beklagelig, sier elektronikkgiganten.

«HELDIG» VINNER: Her står produktsjef for forbrukerelektronikk i Elkjøp, Per Kristian Nygard, med produktene Ingvild Moen og samboeren fikk montert av Elkjøp.

Faksimile: DNX
  • Sindre Hopland
Publisert:,

«Nå skal leiligheten bli mye smartere. Mens de fleste starter i det små, har samboerparet rett og slett vunnet en smartere hverdag.»

Slik begynner annonsen fra Elkjøp etter at selskapet har avholdt sin smarthjem-konkurranse hvor vinnerne kunne stikke av med en hel rekke flotte premier.

Problemet er bare at vinneren ikke er trukket ut tilfeldig, men er plukket ut av Elkjøp og deres samarbeidspartner DNX, som er avisen Dagens Næringslivs kommersielle innholdsleverandør.

– Her har det skjedd en feil. Det har vært en kommunikasjonssvikt mellom oss og DNX. Vi ordner opp i det nå og trekker en ny vinner i tillegg, forklarer Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge.

Les også

Klagestorm mot Elkjøp på Black Friday: Kunder får ikke handlet varer over nett

Vinner trakk seg

Ifølge Elkjøp var det trukket fem vinnere av totalen på rundt 1.100 personer som deltok i konkurransen, hvor en av disse ville vinne hovedpremien på produkter verdt rundt 200.000 kroner.

Da en av disse fem personene trakk seg fra konkurransen, ble Ingvild Moen valgt til å være den femte personen, noe hun selv ikke visste om.

Moen er en innflytelsesrik person innen sosiale medier- og kommunikasjonsbransjen. Hun er en mye benyttet foredragsholder.

Hun har nær 18.000 følgere på Twitter, har blitt kåret til årets sosiale medier-personlighet under «Social Media Awards», og driver i dag sitt eget kommunikasjonsbyrå.

– Dette ble ikke gjort på avtalt, vilkårlig måte, sier Bergly i Elkjøp om konkurransen.

– Men denne siste trekningen med de fem finalistene, den var vilkårlig?

– Den var ikke vilkårlig. Vi har gravd for å finne ut av det, men det er vanskelig å si hvem som har gjort hva, sier Bergly og legger til:

– Det er utrolig beklagelig, så nå tar vi den opprinnelige listen og sørger for at vi får en ny vinner, sier hun.

– Så det har ikke vært en plan fra deres side at Moen skulle vinne denne premien?

– Nei, absolutt ikke. Vi gjør alt vi kan for å komme til bunns i hva som har skjedd, for slik rutinesvikt kan vi ikke ha.

I annonsen fra Dagens Næringslivs kommersielle avdeling, DNX, går det også frem at Moen er vinneren av konkurransen. Her får hun hjelp fra Elkjøp til å fylle hjemmet med varer fra elektronikkkjeden.

Faksimile: DNX

Moen svært overrasket

Da E24 tok kontakt med Ingvild Moen torsdag formiddag ble hun svært overrasket over det hun hører.

– Jeg meldte meg på helt vanlig via en annonse på Facebook fra DNX. Jeg elsker smarthus og tenkte det kunne vært gøy å vinne masse «stæsj», sier Moen som legger til at hun ofte deltar i lignende konkurranser i sosiale medier.

Ingvild Moen er en ettertraktet foredragsholder og ekspert på markedsføring og sosiale medier. Hun har også blitt kåret til årets sosiale medier-personlighet under «Social Media Awards», og driver i dag sitt eget kommunikasjonsbyrå og har en stor følgerskare i sosiale medier.

Javad Parsa

Moen forklarer at Elkjøp fortalte henne at vinnerne var trukket ut tilfeldig, og svarer følgende på E24s spørsmål om hva hun tenker om at vinneren ikke var vilkårlig.

– Det høres veldig pussig ut dersom jeg ikke er trukket ut tilfeldig. Jeg vet ikke hva jeg skal si hvis det ikke er tilfeldig trekning, det er helt nytt for meg, sier Moen.

Les også

Solgte helsekost og tights for over 150 millioner: – Jeg sov tre og en halv time under black week

DNX beklager

I innholdsbyåret DNX er det også usikkerhet rundt hvordan man endte opp med en «valgt vinner» i konkurransen.

– Dette caset var noe som skjedde før min tid, men slik jeg har forstått det, så laget man noen retningslinjer for konkurransen, men da en av kandidatene som var trukket ut trakk seg, valgte man å gå bort ifra disse retningslinjene, sier direktør og partner i DNX, Tonje Nordan.

– Hva er årsaken til at man gikk bort fra retningslinjene?

– Det har opplagt vært en kommunikasjonssvikt, og det er også en stund tilbake i tid, men vi jobber med å finne ut hva som har skjedd.

Nordan sier at DNX, sammen med Elkjøp, tar ansvar for feilen.

– Vi går gjennom våre rutiner og vår rolle i konkurransen.

– Forstår du at folk som har vært med i konkurransen vil kunne reagere på dette?

– Det forstår jeg. At man gikk bort ifra retningslinjene hadde ikke vært mitt råd i dag. Det er der feilen skjer, sier Nordan og sier også:

– Jeg beklager til de involverte på vegne av DNX.

Elkjøp opplyser for øvrig at Moen og samboeren får beholde produktene de har fått installert.

Les også

Rekordsvak krone skviser handelsbedrifter: – Valutaen er en kjempeutfordring

Her kan du lese mer om

  1. Elkjøp
  2. smarthus
  3. Influencer
  4. Varehandel

Flere artikler

  1. Fortsetter som før etter Gresvig-konkursen: – Pulsen vår stopper ikke

  2. Gresvig-bostyrer er optimistisk: – Det er mange som vil drive virksomheten videre

  3. DNB har lånt ut 51 milliarder til varehandelen: – En bransje vi følger tett

  4. Annonsørinnhold

  5. Swix-eier om Gresvig-konkurs: – Tror ikke det vil påvirke oss

  6. Hadde gjeld på minst 38,5 millioner: – Et titalls interessenter