Tine sa nei til ekstra smørkvote

Allerede i oktober tilbød Synnøve Finden å selge sin importkvote på 260 tonn smør til Tine, men meierigiganten sa nei. Få uker senere var det tomt for smør i norske butikker.

SMØR-REDNING: Her kommer smør til unnsetning til fra Belgia.
  • Kristin Norli
Publisert:

Etter at det ble konstatert smørkrise i Norge for en drøy måned siden, har diskusjonen rast om smørmanglen kunne ha vært unngått, og om markedsleder Tine har gjort jobben sin.

Tine, som i praksis har nærmest monopol på leveranse av smør til norske forbrukere, har som E24 tidligere har skrevet oppgaven med å følge med på om produksjonen av smør her i landet står i stil med etterspørselen.

Tine beklaget for få dager siden at de i høst bommet på prognosene. Elisabeth Morthen i Tine uttalte til NRK at hvis Tine hadde visst det de vet i dag, hadde de satt igang tiltak tidligere.

- Kunne importert i oktober

Men allerede i oktober, flere uker før smørmangelen ble synlig i norske butikker, takket Tine nei da Synnøve Finden tilbød å selge sin importkvote på 260 tonn smør til Tine.

- Vi tilbød Tine å kjøpe vår kvote fordi vi så at det kom til å bli smørmangel. Men Tine takket nei, sier Jan Bodd i Scandza, selskapet som eier Synnøve Finden, til E24.

- Men hvis dere allerede i oktober så at det kom til å bli smørkrise, hvorfor benyttet dere ikke muligheten til å importere selv?

- Det er ikke vi som er smørleverandør i Norge, svarer Synnøve Finden-eieren.

Han mener det blir helt feil å peke på at Tines konkurrent kunne ha brukt sin importkvote tidligere for å dekke smørbehovet i Norge, når det er Tine som har ansvaret for å regulerer smørproduksjonen i landet.

Les mer: - Meningsløs smørkrise

Valgte Hennig Olsen Is

Tines kommunikasjonssjef Lars Galtung bekrefter at de fikk et tilbud fra konkurrenten.

- Vi ble i oktober tilbudt å kjøpe importkvotene fra både Synnøve Finden og Hennig Olsen Is. Tilbudet fra Hennig Olsen Is var identisk med det de selv hadde betalt for kvotene, og vi valgte derfor å overta 150 tonn fra dem.

- På daværende tidspunkt anså vi at det skulle være nok til å dekke opp behovet, men vi ser jo i ettertid at våre prognoser slo feil, sier kommunikasjonssjef Lars Galtung i Tine til E24.

Les også: Tine får smekk av Brekk

Bufferkvote

Hvert år tillater norske myndigheter at det importeres 575 tonn smør med en tollsats på 3,32 kroner per kilo. I år sikret både Synnøve Finden og Hennig Olsen Is seg store deler av kvoten.

All øvrig import koster vanligvis 25,19 kroner i toll per kilo, og den høye importtollen er satt av politiske årsaker. Tanken er at man vil beskytte de norske melkebøndene ved å gjøre det vanskelig å tjene penger på importert smør.

Ifølge Bodd har selskapet sikret seg en andel av importkvoten kun som en buffer, og avviser at det er Synnøve Findens oppgave å rydde opp i smørkrisen.

Meieriet produserer i hovedsak ost, men har i tillegg enkelte nisjeprodukter på smørfronten som kryddersmør. I slutten av november fylte selskapet likevel opp sin smørkvote, og fikk de første leveransene med belgisk smør i begynnelsen av desember.

- Reagerte for sent

Dersom det ligger an til smørmangel, er det Tines jobb å reagere, forklarte forskningsdirektør i Norsk institutt for landbrukøkonomisk forskning, Ivar Pettersen, til E24 i forrige uke.

Men selv om norske bønder varslet om lavere melkeproduksjon allerede i sommer, og etterspørselen etter smør skjøt i været gjennom 2011, ventet Tine likevel helt til slutten av november med å gjøre det selskapet er pålagt å gjøre som såkalt markedsregulator.

Først da ble myndighetene varslet om at forbrukernes behov for smør ikke ble dekket.

Dermed fattet Statens landbruksforvaltning vedtaket om å senke importtollen for å bøte på mangelen først 29. november - mange uker etter at Tine fikk tilbudet fra Synnøve Finden.

Angriper Tine

I onsdagens Aftenposten går både Synnøve Finden-eier, Jan Bodd, Ivar Pettersen i Nilf og Ivar Gaasland ved Samfunn- og næringslivsforskning til angrep på Tines posisjon i den norske meieribransjen.

Kritkerne mener Tine har blandet rollene som markedsregulator og kommersiell aktør.

- Smørkrisen er ikke uten betydning, sier Jan Bodd til E24. Men han mener det viktige spørsmålet ikke er om det finnes smør i øyeblikket eller ikke, men hva slags konkurransevilkår meieribransjen i Norge skal ha.

- Skal vi ha det sånn at vi bare skal ha én osteleverandør, én smørleverandør? Vi har en tøff konkurrent i Tine, og det setter vi pris på. Men vi vil gjerne operere under like vilkår.

- Uheldig rolle

Ivar Gaasland ved Samfunn- og næringslivsforskning sier til Aftenposten at Tines rolle som samtidig regulator og markedsledende aktør, er svært uheldig.

- Det er ikke rigget til dagens marked. Slik Tine opererer, holder de norske forbrukere for narr. De burde forutsatt dette allerede i sommer og gjort tilpasninger da, mener han. Gaaland peker på at Tine kunne kuttet i produksjon av ost for eksport, eller varslet om behovet for import tidligere.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Flere kritiserer Tine for rolleblanding

  2. Synnøve Finden mener smørprisene er kunstig lave

  3. Smørkrisen er ennå ikke avblåst

  4. Importert smør på billigsalg

  5. Tine starter leveranser av feilprodusert smør