Tine sa nei til ekstra smørkvote

Allerede i oktober tilbød Synnøve Finden å selge sin importkvote på 260 tonn smør til Tine, men meierigiganten sa nei. Få uker senere var det tomt for smør i norske butikker.

SMØR-REDNING: Her kommer smør til unnsetning til fra Belgia.
Publisert:

Etter at det ble konstatert smørkrise i Norge for en drøy måned siden, har diskusjonen rast om smørmanglen kunne ha vært unngått, og om markedsleder Tine har gjort jobben sin.

Tine, som i praksis har nærmest monopol på leveranse av smør til norske forbrukere, har som E24 tidligere har skrevet oppgaven med å følge med på om produksjonen av smør her i landet står i stil med etterspørselen.

Tine beklaget for få dager siden at de i høst bommet på prognosene. Elisabeth Morthen i Tine uttalte til NRK at hvis Tine hadde visst det de vet i dag, hadde de satt igang tiltak tidligere.

- Kunne importert i oktober

Men allerede i oktober, flere uker før smørmangelen ble synlig i norske butikker, takket Tine nei da Synnøve Finden tilbød å selge sin importkvote på 260 tonn smør til Tine.

- Vi tilbød Tine å kjøpe vår kvote fordi vi så at det kom til å bli smørmangel. Men Tine takket nei, sier Jan Bodd i Scandza, selskapet som eier Synnøve Finden, til E24.

- Men hvis dere allerede i oktober så at det kom til å bli smørkrise, hvorfor benyttet dere ikke muligheten til å importere selv?

- Det er ikke vi som er smørleverandør i Norge, svarer Synnøve Finden-eieren.

Han mener det blir helt feil å peke på at Tines konkurrent kunne ha brukt sin importkvote tidligere for å dekke smørbehovet i Norge, når det er Tine som har ansvaret for å regulerer smørproduksjonen i landet.

Les mer: - Meningsløs smørkrise

Valgte Hennig Olsen Is

Tines kommunikasjonssjef Lars Galtung bekrefter at de fikk et tilbud fra konkurrenten.

- Vi ble i oktober tilbudt å kjøpe importkvotene fra både Synnøve Finden og Hennig Olsen Is. Tilbudet fra Hennig Olsen Is var identisk med det de selv hadde betalt for kvotene, og vi valgte derfor å overta 150 tonn fra dem.

- På daværende tidspunkt anså vi at det skulle være nok til å dekke opp behovet, men vi ser jo i ettertid at våre prognoser slo feil, sier kommunikasjonssjef Lars Galtung i Tine til E24.

Les også: Tine får smekk av Brekk

Bufferkvote

Hvert år tillater norske myndigheter at det importeres 575 tonn smør med en tollsats på 3,32 kroner per kilo. I år sikret både Synnøve Finden og Hennig Olsen Is seg store deler av kvoten.

All øvrig import koster vanligvis 25,19 kroner i toll per kilo, og den høye importtollen er satt av politiske årsaker. Tanken er at man vil beskytte de norske melkebøndene ved å gjøre det vanskelig å tjene penger på importert smør.

Ifølge Bodd har selskapet sikret seg en andel av importkvoten kun som en buffer, og avviser at det er Synnøve Findens oppgave å rydde opp i smørkrisen.

Meieriet produserer i hovedsak ost, men har i tillegg enkelte nisjeprodukter på smørfronten som kryddersmør. I slutten av november fylte selskapet likevel opp sin smørkvote, og fikk de første leveransene med belgisk smør i begynnelsen av desember.

- Reagerte for sent

Dersom det ligger an til smørmangel, er det Tines jobb å reagere, forklarte forskningsdirektør i Norsk institutt for landbrukøkonomisk forskning, Ivar Pettersen, til E24 i forrige uke.

Men selv om norske bønder varslet om lavere melkeproduksjon allerede i sommer, og etterspørselen etter smør skjøt i været gjennom 2011, ventet Tine likevel helt til slutten av november med å gjøre det selskapet er pålagt å gjøre som såkalt markedsregulator.

Først da ble myndighetene varslet om at forbrukernes behov for smør ikke ble dekket.

Dermed fattet Statens landbruksforvaltning vedtaket om å senke importtollen for å bøte på mangelen først 29. november - mange uker etter at Tine fikk tilbudet fra Synnøve Finden.

Angriper Tine

I onsdagens Aftenposten går både Synnøve Finden-eier, Jan Bodd, Ivar Pettersen i Nilf og Ivar Gaasland ved Samfunn- og næringslivsforskning til angrep på Tines posisjon i den norske meieribransjen.

Kritkerne mener Tine har blandet rollene som markedsregulator og kommersiell aktør.

- Smørkrisen er ikke uten betydning, sier Jan Bodd til E24. Men han mener det viktige spørsmålet ikke er om det finnes smør i øyeblikket eller ikke, men hva slags konkurransevilkår meieribransjen i Norge skal ha.

- Skal vi ha det sånn at vi bare skal ha én osteleverandør, én smørleverandør? Vi har en tøff konkurrent i Tine, og det setter vi pris på. Men vi vil gjerne operere under like vilkår.

- Uheldig rolle

Ivar Gaasland ved Samfunn- og næringslivsforskning sier til Aftenposten at Tines rolle som samtidig regulator og markedsledende aktør, er svært uheldig.

- Det er ikke rigget til dagens marked. Slik Tine opererer, holder de norske forbrukere for narr. De burde forutsatt dette allerede i sommer og gjort tilpasninger da, mener han. Gaaland peker på at Tine kunne kuttet i produksjon av ost for eksport, eller varslet om behovet for import tidligere.

Publisert:
Gå til e24.no