SAS toner ned nestenkollisjon med russisk spionfly

Danmarks forsvarsminister mener det er svært alvorlig at et SAS-fly havnet på kollisjonskurs med et russisk kampfly. Ingen på flyet var i fare, forsikrer SAS søndag.

NESTENKOLLISJON: Det var et slikt Cimber-fly som kom ut for en nestenkollisjon med et russisk spionfly. Bildet er fra 2011.

Johan Nilsson / Tt
  • NTB
Publisert: Publisert:

– I dette konkrete tilfellet ble ingen sikkerhetsgrense brutt. Derfor er det viktig fra SAS' side å si at ingen har vært i fare, både piloten og flygeledelsen har hatt kontroll på situasjonen, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Selskapet opplyser at SAS-flyet, som var på vei fra København til Poznan i Polen fredag, aldri var nærmere enn 3.000 fot, drøyt 900 meter, fra det russiske flyet.

Les også

Cimber-fly nær ved å kollidere ved København

– Farlig og unødvendig

Sveriges forsvarsminister Peter Hultqvist har kritisert at det russiske flyet fløy med avslått transponder – radiomottakeren som sender ut signaler om flyets posisjon. Søndag retter hans danske kollega Nicolai Wammen skarp kritikk mot Russland.

– Det er farlig og helt unødvendig at russiske militærfly flyr så tett på den sivile lufttrafikken over Østersjøen. Sikkerheten for passasjerene skal alltid komme først, og det må Russland respektere, sier Wammen i en pressemelding søndag.

Russiske myndigheter avviser at ett av deres spionfly nesten kolliderte med et passasjerfly over Østersjøen fredag. Unnamanøvreringen var unødvendig, slår forsvarsdepartementet i Moskva fast, ifølge nyhetsbyrået AFP.

– Det var ikke noe grunnlag for en flyulykke fredag 12. desember hvor et russisk militærfly fløy i internasjonalt luftrom over Østersjøen, sier forsvarsdepartementets talsmann, generalmajor Igor Konasjenkov, til nyhetsbyrået TASS.

Spionfly

Han benekter ikke at et russisk fly var i området hvor den angivelige nestenulykken skal ha skjedd, men mener distansen mellom flyene var over sikkerhetsdistansen på 70 kilometer.

Det var et passasjerfly fløyet av det danske selskapet Cimber på oppdrag fra SAS som måtte endre kurs fredag. Flyet SK1755 hadde akkurat tatt av fra Københavns lufthavn Kastrup fredag formiddag før det kort tid etter måtte avbryte oppstigning og svinge unna.

Konasjenkov bekrefter at flyet fløy uten elektronisk identifikasjon som hadde gjort det synlig på vanlige radarer.

– Slikt skjer

Cimbers driftsdirektør Jørgen Nielsen beskriver mangelen på identifisering som «ukollegial», men ellers tar selskapet, som nylig ble kjøpt opp av SAS, hendelsen med ro.

– Passasjerene har ikke vært i noen fare. Fly får innimellom beskjed om å dreie fem grader til høyre eller venstre. Det skjer i internasjonalt luftrom – og der har militærfly lov til å oppholde seg – så jeg kan ikke forstå all dramatikken som er fremstilt rundt dette, sier Nielsen.

Det var det svenske flyvåpenet som oppdaget flyet, før det varslet flykontrollen sør i Sverige, som videre varslet passasjerflyet om at det etter alt å dømme var på kollisjonskurs.

Publisert:

Flere artikler

  1. Russland benekter nestenkollisjon med passasjerfly

  2. Nordiske protester mot russisk spionflygning

  3. Cimber-fly nær ved å kollidere ved København

  4. Annonsørinnhold

  5. – Vrakrester fra savnet russisk fly funnet i Svartehavet

  6. Russisk delåpning for Norwegian