Rygge varsler avvikling

Driften på Rygge lufthavn avvikles etter 1. november har styret besluttet. Det eneste som kan redde flyplassen er at Ryanair ombestemmer seg. 

SLUTT: Fra 1. november avvikles driften på Rygge lufthavn. Grunnen er at Ryanair senker volumet med 2/3 på grunn av flyseteavgiften.

Foto: Jon Olav Nesvold NTB scanpix
Publisert:,

I en pressemelding skriver styret for Ryggesivile lufthavn AS at styret har konkludert med at det ikke ser grunnlag for sivil trafikk etter 1. november.

Det er likevel et forbehold, og det er at Ryanair gjør alvor av å avslutte avtalen med Rygge. Selskapet har varslet at flyseteavgiften som innføres 1.juni vil føre til at selskapet reduserer volumet i Norge med 2/3.

Hvor den resterende delen av trafikken til Ryanair skal gå fra er ikke kjent, men det blir altså ikke fra Rygge.

Ryanairs ruteprogram antas offentliggjort iløpet av neste uke.

Rundt 1000 ansatte jobber enten direkte eller indirekte for flyplassen som er hjørnesteinsbedrift i Moss-området. Flyplassen eies 40 prosent av Orkla og 40 prosent av Olav Thon-Gruppen.

Høyre-ordfører i Moss: – Et dobbelt nederlag

– Det er selvfølgelig en naturlig konsekvens av det styret har sagt så langt. Det som er nytt nå er at det er formalisert. Jeg er fortsatt positiv av natur, så jeg håper at Stortinget skal klare å få til noe i revidert budsjett, som gjør at styret revurderer sin beslutning om noen uker, sier Tage Pettersen (H), ordfører i Moss til E24.

– Jeg anser ikke slaget som endelig tapt, men det er kjempetydelige signaler styret nå sender ut.

– Tror du regjeringen visste at dette ville bli konsekvensen da de bestemte seg for å innføre flypassasjeravgiften?

– Jeg tror nok ikke at de visste dette da de forhandlet om avgiften en sen søndag i november. Men i ettertid har de fått veldig mange advarsler og tilbakemeldinger om hvilke dramatiske konsekvenser innføringen av avgiften kan få for Østfoldsområdet, sier Pettersen.

– Hva tenker du om at dine egne partifeller er ansvarlige for å innføre avgiften?

– Jeg har vært ute i Dagsavisen og sagt at jeg ikke er noen tilhenger av forskjellsbehandlingen mellom Sørlandet, Vestlandet og resten av landet. Vi har større arbeidsledighetsutfordringer i Østfold. Når vi nå får dette utfallet, med mellom 500 og 1000 arbeidsplasser som kan gå tapt, er det et dobbelt nederlag, sier han og viser til at de heller ikke får noe av regjeringens krisepakke mot arbeidsledighet, sier Høyre-ordføreren.

Skuffet over samarbeidspartiene

– Er du skuffet over din egen regjering?

– Jeg er skuffet over alle fire partiene som ikke har klart å komme frem til en annen saldering enn denne avgiften som alle er enige om at ikke har noe særlig miljøeffekt. Alle fire har skuffet meg.

– Hvordan tar befolkningen i Moss imot meldingen?

– Det er en nyhet mange har fryktet og som mange tar imot med lite positiv stemning. Én ting er de 1000 arbeidsplassene, men ringvirkningene for regionen på toppen av dette er også dramatiske, sier Pettersen.

Statsministeren: – Lar oss ikke presse av Ryanair

På sin egen Facebook-side diskuterer statsminister Erna Solberg nedleggelsen. Under en kommentar som omtaler beslutningen som «Høyre-politikk i praksis», går statsministeren til angrep på påstanden om at flyseteavgiften har skylden.

– Ingen norske lufthavner blir nedlagt på grunn av en avgift på flyreiser. I dette konkrete tilfellet dreier det seg om at Ryanair ikke ønsker å benytte seg av lufthavnen på Rygge, angivelig på grunn av den nye avgiften – en avgift som for øvrig ikke ser ut til å hindre Ryanair i å fly til andre flyplasser i Norge, skriver Solberg, før hun legger til:

– Det er beklagelig at den aktuelle lufthavnen synes å være såpass avhengig av én enkeltaktør, som ved gjentatte anledninger har vist seg å utøve press mot myndigheter, politikk og forvaltning rundt omkring i Europa for å slippe unna skatter og avgifter. Denne regjeringen lar seg ikke presse av Ryanair når det gjelder en avgift den norske nasjonalforsamlingen har vedtatt, og som i prinsippet går på det grønne skiftet.

Styreleder: – Utrolig trist

– Det er veldig bedrøvelig at vi er kommet i den situasjonen der styret sier at det ikke er grunnlag for sivil trafikk. Vi er en gjeng som har stått på siden 2007 for å bygge en effektiv flyplass, sier styreleder ved Rygge lufthavn Pål F. Tandbergtil E24.

Han viser til at flyplassen er blitt kåret til Norges beste, og mener at det er regjeringens skyld at de nå mest sannsynlig må avvikle driften.

– Det er utrolig trist at et politisk dårlig håndverk skal spenne ben på oss, slik at vi må avvikle. Det skjer etter fjoråret som var vårt beste i historien, sier Tandberg.

– Hvor sikre er dere på at Ryanair skal kutte fremtidig volum så mye som de har varslet?

– Vi er i tett dialog med Ryanair. De må selv bekrefte de volumene de skal kjøre. Men vi ser selv at vår kostnadsposisjon blir såpass forverret med den avgiften at vi forstår at vi ikke er konkurransedyktige, sier han og tilføyer:

– Alle land i Europa skriker etter fly fra Ryanair fordi det betyr så mange ekstra arbeidsplasser, mens her i Norge jager vi dem bort. Det synes vi er bedrøvelig.

Omstridt avgift

Da Stortinget i fjor vedtok flyseteavgiften, varslet Rygges flyplassjef Pål F. Tandberg at det ville bety kroken på døren for flyplassen i Østfold. Og at det ville skje i år.

Avgiften ble vedtatt av Stortinget før jul som en del av budsjettavtalen for 2016, der Stortinget bestemte både sats og fritak.

I forkant av vedtaket skapte den omstridte avgiften krøll på det borgerlige samarbeidet.

Avgiften, som totalt vil gi 1 milliard kroner i inntekt til staten, innføres fra 1. juni.

Allerede da regjeringen før jul varslet at de vil innføre en flyseteavgift, bestemte lavprisselskapet Ryanair å si opp baseavtalen de har med flyplassen på Rygge i Østfold.

– Dette er en betinget oppsigelse. Dersom avgiften kommer, så forsvinner Ryanairs basefly fra 1. november. Fra å ha 1,6 millioner passasjerer, vil vi få under 500.000. Dette er en særavgift som gjør at vi som privat lufthavn blir ekstremt skadelidende, sa Pål Tandberg til NTB tidligere i år.

Senterpartiet: – Katastrofe for Moss

Geir Pollestad representerer Senterpartiet.

Foto: Fredrik Varfjell NTB scanpix

– Det er en katastrofe for Moss-regionen og Østfold at rundt tusen mennesker kan

miste jobben som en konsekvens av at regjeringen har valgt å gjennomføre flypassasjeravgiften, til tross for at de har vært klar over konsekvensene, sier Geir Pollestad (Sp) til NTB.

Pollestad er leder av Stortingets næringskomité.

– Jeg forventer at finansministeren og samferdselsministeren snarest mulig drar til Rygge for å møte folk og forklare hvorfor regjeringen lot være å droppe avgiften i revidert budsjett, sier han.

Ryanair: – Ikke noe å tilføye

– Vi har synliggjort vårt standpunkt tidligere og har ikke noe å tilføye, sier kommunikasjonsrådgiver Hans-Jørgen Elnæs i Ryanair til NRK.

Rygge-eier Orkla sier selskapet har forsøkt å påvirke regjeringen til å omgjøre beslutningen om å innføre flypassasjeravgiften.

– Det er meget synd. Vi har forsøkt siden årsskiftet å jobbe på en systematisk måte for å få regjeringen til å endre sin beslutning. Vi har ikke blitt lyttet til, sier konserndirektør for kommunikasjon, Håkon Mageli, til NTB.

Han varsler at Orkla ikke har noen planer om å foreta seg noe i den situasjonen som nå har oppstått.

Her kan du lese mer om