Mot ny Black Friday-rekord: Så mange nordmenn vil tilbuds-hamstre

Det er duket for hardkjør i butikkene fredag: Aldri før har så mange av oss planlagt tilbudskjøp under den USA-importerte shoppingdagen, viser årlig undersøkelse. Handelsnæringen spår rekordsalg.

FULLT KAOS: Her kjemper kunder om sko på tilbud under en tidligere Black Friday på Norwegian Outlet i Vestby. I år tyder mye på at nordmenn vil shoppe for enda mer.

Foto: Jon Olav Nesvold NTB scanpix
Publisert:

53 prosent av nordmenn sier de planlegger tilbudskjøp under årets Black Friday, som faller på førstkommende fredag 23. november. Det viser en landsomfattende YouGov-undersøkelse utført for Nordea.

Storbanken har gjort undersøkelsen i hvert av de siste årene, og har derfor sammenlignbare tall. Tallene indikerer at shoppingdagens sterke Norges-vekst fortsetter i uforminsket styrke.

Andelen nordmenn som svarer at de vil benytte seg av Black Friday-tilbud er nemlig opp 15 prosent fra 2017.

I fjor oppga 46 prosent at de planla tilbudskjøp under den USA-importerte handledagen. I 2016 svarte 43 prosent det samme.

Spår fire milliarder i salg

– Mye tyder på at det i år vil bli satt ny salgsrekord på Black Friday, sier Elin Reitan, Nordeas forbrukerøkonom, til E24.

Les også

Stadig flere salgsstunt for kriserammet varehandel: – Skyter seg selv i foten

– Det forventer vi også, sier Harald Andersen, direktør i Virke handel.

Han lar seg ikke overraske av undersøkelsen.

– Siden Black Friday for alvor tok av i Norge i 2015, har salget satt nye rekorder år etter år. Jeg tipper vi kan passere fire milliarder i omsetning i år fra fysiske butikker og på nett, sier Andersen.

I fjor ble det estimert Black Friday-handel for 3,6 milliarder kroner i Norge, kontantbetaling ikke medregnet.

Tviler på singel-brems

Denne gangen har imidlertid handelsstanden sparket i gang en annen shopping-høytidsdag i november – nemlig kinesiske «Singles Day». Og norske forbrukere tok tilsynelatende salgsstuntet imot med vidåpne lommebøker.

Andersen tror ikke den nyinnførte shoppingdagen for single vil skade Black Friday-salget, til tross for at sistnevnte kommer bare to uker etterpå.

Les også

Varehandelen etter kriseåret 2018:– Julehandelen er viktigere enn på lenge

Derimot tror han butikkene må stålsette seg for at salget kan dempes i juleinnspurten.

– Konsekvensen av utviklingen vi ser er at mer og mer av den tradisjonelle julehandelen flyttes til disse kampanjedagene i november. Det er en utfordring. Men butikkene har ikke noe valg. De må konkurrere på pris. Og i dag konkurrerer de ikke bare mot nabobutikken over gaten, men hele resten av verden også, sier Virke-toppen, med henvisning til netthandel-eksplosjonen.

Les også

Nye tall: Netthandel under 350 kroner har eksplodert – dyrere netthandel stagnerer

– Dessverre tror jeg dette betyr at en del kroner også flyttes ut av landet. Alibaba sprengte jo alle grenser under Singels Day i år, poengterer han.

Advarer mot salgs-lureri

Black Friday har etter hvert blitt så populær i Norge at også svindlere vil ha sin del av kaken. De oppretter falske nettsider med tilbud for å prøve å få kloa i kredittkortopplysninger og annen sensitiv informasjon, advarer Nordea.

– Nettsidene promoterer de gjerne gjennom nyhetsbrev som de sender direkte til e-posten din, eller via annonser i sosiale medier. Det er derfor viktig å være på vakt, sier Reitan.

Det er imidlertid ikke bare svindlere som kan lure deg. Forbrukertilsynet har tidligere reagert mot butikker som har jekket opp prisene i opptakten til Black Friday, for å deretter presentere villedende rabatter.

Direktør Elisabeth Lier Haugseth varsler at de også er på vakt denne gangen.

– Vi oppfordrer prisbevisste forbrukere til å holde hodet kaldt, sier hun, og opplyser at tilsynet har fått «en rekke saker» på bordet de to siste årene.

Reitan anbefaler å bruke prishistorikk-verktøyet til Prisjakt og lignende nettsider for å avsløre om Black Friday-prisene gir deg reell rabatt sammenlignet med hva varen koster resten av året.

Andersen i Virke mener lure-tilbud er nær sagt utryddet i dag – i alle fall i norske butikker.

– Vi opplever at bransjen har vært ekstremt opptatt av å være etterrettelige når de reklamerer med tilbud. Men på utenlandske nettaktører er det nok et langt større problem, sier han.

Her kan du lese mer om