Mot ny Black Friday-rekord: Så mange nordmenn vil tilbuds-hamstre

Det er duket for hardkjør i butikkene fredag: Aldri før har så mange av oss planlagt tilbudskjøp under den USA-importerte shoppingdagen, viser årlig undersøkelse. Handelsnæringen spår rekordsalg.

FULLT KAOS: Her kjemper kunder om sko på tilbud under en tidligere Black Friday på Norwegian Outlet i Vestby. I år tyder mye på at nordmenn vil shoppe for enda mer.

Foto: Jon Olav Nesvold NTB scanpix
  • Karl Wig
Publisert:

53 prosent av nordmenn sier de planlegger tilbudskjøp under årets Black Friday, som faller på førstkommende fredag 23. november. Det viser en landsomfattende YouGov-undersøkelse utført for Nordea.

Storbanken har gjort undersøkelsen i hvert av de siste årene, og har derfor sammenlignbare tall. Tallene indikerer at shoppingdagens sterke Norges-vekst fortsetter i uforminsket styrke.

Andelen nordmenn som svarer at de vil benytte seg av Black Friday-tilbud er nemlig opp 15 prosent fra 2017.

I fjor oppga 46 prosent at de planla tilbudskjøp under den USA-importerte handledagen. I 2016 svarte 43 prosent det samme.

Spår fire milliarder i salg

– Mye tyder på at det i år vil bli satt ny salgsrekord på Black Friday, sier Elin Reitan, Nordeas forbrukerøkonom, til E24.

Les også

Stadig flere salgsstunt for kriserammet varehandel: – Skyter seg selv i foten

– Det forventer vi også, sier Harald Andersen, direktør i Virke handel.

Han lar seg ikke overraske av undersøkelsen.

– Siden Black Friday for alvor tok av i Norge i 2015, har salget satt nye rekorder år etter år. Jeg tipper vi kan passere fire milliarder i omsetning i år fra fysiske butikker og på nett, sier Andersen.

I fjor ble det estimert Black Friday-handel for 3,6 milliarder kroner i Norge, kontantbetaling ikke medregnet.

Tviler på singel-brems

Denne gangen har imidlertid handelsstanden sparket i gang en annen shopping-høytidsdag i november – nemlig kinesiske «Singles Day». Og norske forbrukere tok tilsynelatende salgsstuntet imot med vidåpne lommebøker.

Andersen tror ikke den nyinnførte shoppingdagen for single vil skade Black Friday-salget, til tross for at sistnevnte kommer bare to uker etterpå.

Les også

Varehandelen etter kriseåret 2018:– Julehandelen er viktigere enn på lenge

Derimot tror han butikkene må stålsette seg for at salget kan dempes i juleinnspurten.

– Konsekvensen av utviklingen vi ser er at mer og mer av den tradisjonelle julehandelen flyttes til disse kampanjedagene i november. Det er en utfordring. Men butikkene har ikke noe valg. De må konkurrere på pris. Og i dag konkurrerer de ikke bare mot nabobutikken over gaten, men hele resten av verden også, sier Virke-toppen, med henvisning til netthandel-eksplosjonen.

Les også

Nye tall: Netthandel under 350 kroner har eksplodert – dyrere netthandel stagnerer

– Dessverre tror jeg dette betyr at en del kroner også flyttes ut av landet. Alibaba sprengte jo alle grenser under Singels Day i år, poengterer han.

Advarer mot salgs-lureri

Black Friday har etter hvert blitt så populær i Norge at også svindlere vil ha sin del av kaken. De oppretter falske nettsider med tilbud for å prøve å få kloa i kredittkortopplysninger og annen sensitiv informasjon, advarer Nordea.

– Nettsidene promoterer de gjerne gjennom nyhetsbrev som de sender direkte til e-posten din, eller via annonser i sosiale medier. Det er derfor viktig å være på vakt, sier Reitan.

Det er imidlertid ikke bare svindlere som kan lure deg. Forbrukertilsynet har tidligere reagert mot butikker som har jekket opp prisene i opptakten til Black Friday, for å deretter presentere villedende rabatter.

Direktør Elisabeth Lier Haugseth varsler at de også er på vakt denne gangen.

– Vi oppfordrer prisbevisste forbrukere til å holde hodet kaldt, sier hun, og opplyser at tilsynet har fått «en rekke saker» på bordet de to siste årene.

Reitan anbefaler å bruke prishistorikk-verktøyet til Prisjakt og lignende nettsider for å avsløre om Black Friday-prisene gir deg reell rabatt sammenlignet med hva varen koster resten av året.

Andersen i Virke mener lure-tilbud er nær sagt utryddet i dag – i alle fall i norske butikker.

– Vi opplever at bransjen har vært ekstremt opptatt av å være etterrettelige når de reklamerer med tilbud. Men på utenlandske nettaktører er det nok et langt større problem, sier han.

Her kan du lese mer om

  1. Handel
  2. Elektronikk
  3. Virke
  4. Nordea

Flere artikler

  1. – Skyter seg selv i foten

  2. Stenger nettbutikken på Black Friday: – Det er tøft å være en liten butikk

  3. – Neste år kan det være færre butikker å velge i

  4. Annonsørinnhold

  5. Spår salgsrekord på fredag

  6. Ny Black Friday-rekord for norsk netthandel