– Gründere venter for lenge med å snakke med kunder

Over sytti prosent av nyetableringene i norsk næringsliv går dukken innen fem år.

OPPSTARTSLOS: Sammen med tre andre har Erik Larsen i DNB hjulpet nesten 10.000 med å starte opp bedrift siden 2014.

Foto: Olav Mellingsæter
Publisert:

DNBs Erik Larsen bistår til daglig bedrifter i oppstartsfasen, og nå skal han hjelpe deltagere i nytt TV2-program med deres gründerideer.

Et Norge i omstilling er avhengig av at folk tar sjansen på å starte opp noe nytt, men samtidig viser fersk statistikk at det fortsatt er risikosport å starte bedrift.

Tall fra SSB viser at kun 27 prosent av nyetableringene fortsatt er aktive etter fem år.

Siden oppstart i 2014 har Erik Larsen og de tre andre i avdelingen DNB Oppstartslos hjulpet nærmere 10.000 gründere med å starte opp egen bedrift.

Forhåpentligvis hjelper de også bedriftene med å unngå å bli en del av den dystre statistikken over selskaper som går dukken før fem år har gått.

Gründerekspert i TV2-program

Nå har Larsen fått rollen som gründerekspert i det nye TV2-programmet «Nå eller aldri», med premiere 24. oktober og med Elin Ruhlin Gjuvsland som programleder.

Her skal Larsen rett og slett bistå åtte deltagere med å finne ut om deres planer om å starte for seg selv er verdt å satse alt på.

– I programmet gjør jeg egentlig det jeg gjør til vanlig, men jeg får muligheten til å dykke litt dypere enn vanlig, sier Larsen.

Han forteller at hans jobb er å finne potensial i deltagernes idé, uansett hva den går ut på.

– Det er ikke alltid gründeren ser gullet i ideen selv, blant annet fordi de ikke har en tverrfaglig tilnærming. Det er for øvrig viktig å si at jeg driver med sparring med deltagerne, fremfor ren rettledning, forklarer Larsen.

Les også

minE24 gir deg alle økonominyhetene på ett sted. Les mer og last ned her!

– For dårlige på å snakke med kunder

Deltagernes forretningsideer varierer fra verdensomspennende delingsøkonomi til vingårder, men Larsen sier at suksessoppskriften egentlig er ganske lik uansett hvilken idé man har, eller hvilken bransje man satser på.

– Noe av det viktigste er å være tidlig ute med å snakke med kundene sine. Det er gründere altfor dårlige på, slår Larsen fast.

Med å «snakke med kundene» mener Larsen rett og slett at man må finne ut om den ideen eller produktet man har, er noe folk faktisk har lyst på. Og måten å gjøre dette på, mener Larsen, er å teste ut forretningsideen i praksis.

– Man må finne ut hvordan man kan få relevante tilbakemeldinger. Og dét fra noen andre enn venner og bekjente, som nesten uansett vil gi deg et klapp på skulderen.

PROGRAMLEDER: Elin Ruhlin Gjuvsland.

Foto: Fredrik Solstad VG

Larsen er opptatt av at man må legge seg så tett opp til virkeligheten som mulig, når man tester ut ideen sin.

– For eksempel kan man si at det ikke er noen vits i å starte opp en restaurant før noen faktisk har fått smake på maten. Det er ingen god idé å holde alle kortene tett til brystet helt frem til lansering, sier Larsen.

– Blir så forelsket i egen idé

I programmet hjalp Larsen deltagerne med å teste ut ideene sine, og han forteller at flere definitivt fikk seg en vekker underveis.

– Generelt så er det urovekkende at gründere ikke tenker nok på kunden, men jeg tror at én av årsakene at man blir så forelsket i sin egen idé – i tillegg til at det er så utrolig mye som skjer på en gang i oppstartsprosessen, sier Larsen.

Gründereksperten forstår at det kan være vanskelig å få klare – og noen ganger negative – tilbakemeldinger, men samtidig er det viktig at man er villig til å gjøre endringer i konseptet.

– Og det er tross alt bedre å ta det på forhånd, fremfor å gå konkurs etter et par år. Det er for øvrig viktig at endringsvilligheten – og evnen til å lytte til kundene – er kontinuerlig til stede når man driver en bedrift, påpeker Larsen.

Les også

Gründer Oskar vil kutte ventetiden for personer med psykiske lidelser

Godt team en suksessfaktor

En annen viktig faktor for å lykkes med en bedrift er å bygge et godt team.

– I en bedrift trenger man ideelt sett både overmodighet, beinhard realisme, gode administrative evner og stor oppfinnsomhet. Det er imidlertid ytterst sjelden én gründer besitter alle disse egenskapene, og derfor må man finne frem til de riktige folkene med den riktige kompetansen, er rådet fra Larsen.

Siden teamet er en så viktig suksessfaktor for en gründerbedrift, hjelper også Larsen deltagerne i programmet med å knytte kontakter med riktige folk og danne nettverk.

– Går bedre neste gang

Selv om mange selskapsoppstarter ender i konkurs etter få år, mener Larsen at det er viktig at de som går rundt med en gründerspire i magen, ikke lar seg stoppe av dette.

– De gründerne som allerede har prøvd og feilet en gang, går det bedre med i neste omgang, rett og slett fordi man har lært så mye, sier Larsen, og legger til:

– Men det er selvsagt en klar fordel om man ikke er helt knust økonomisk og utbrent etter en konkurs – da er det vanskelig å starte på nytt igjen.

Nå får du alle økonominyhetene ett sted. Last ned minE24 i Apple Store eller Google Play

Les også

Norsk startup på vei inn i tusenvis av europeiske hjem

Les også

Dette er Norges beste innovasjonsprosjekt

Les også

Hyperloop-sjefen i Norge for å møte norske bedrifter