Vi legger ut varer for 7,8 milliarder på Finn-torget
Nordmenn kjøper, selger og gir bort på Finn-torget som aldri før.
Tirsdag slipper Finn sin bruktmarkedsrapport for 2015, som viser utviklingen i kjøp og salg gjennom nettsiden.
Ifølge rapporten ble det lagt ut varer for en samlet verdi på 7,8 milliarder kroner på Finn-torget i 2015. Rundt 100.000 annonser ble i gjennomsnitt lagt ut på nettsidene hver uke. Det er en økning på 40 prosent fra året før.
Bildeler mest populært
Øverst på listen over populære salgsartikler ligger bildeler. Over 215.000 annonser i 2015 omhandlet salg av diverse deler til bil, dekk og felger. Sofa var det mest populære søkeordet, etterfulgt av sykkel og iPhone 6.
Medianprisen på varene som legges ut for salg er 500 kroner, og ifølge produktdirektør Laila Dalen er det de dyreste varene som går først.
– Produkter som er dyre å kjøpe nye er dem som er lettest å selge, gjerne ting som koster 1000 kroner og oppover, som komfyrer, vaskemaskiner og mobiltelefoner, sier Dalen på Finns pressetreff tirsdag formiddag.
Dalen forteller at de vanskeligste tingene å kvitte seg med på Finn-torget er klær og hester.
Selger reservasjonsnummer til Tesla Model X for 15.000 kroner: – Interessen er helt syk
På Finn-torget kan du legge ut annonser med varer du ønsker å selge, eller varer du ønsker å kjøpe. I tillegg kan du gi bort eller ta imot gratis varer via «gis bort»-annonser.
I fjor ble det lagt ut 441.762 annonser under kategorien «gis bort». Også denne kategorien fikk en solid økning i 2015, på til sammen 34 prosent. Ifølge rapporten tilsvarer det varer for en verdi av 127 millioner kroner som ble gitt bort gratis.
Av alle gratisannonser sto møbler og interiør, hus og hage og oppussing for 65 prosent av annonsene.
I gjennomsnitt ligger hver «gis bort»-annonse på Finn i ni dager.
Spiller på følelser
I tillegg til de vanlige kjøp- og salgsvarene er det enkelte annonser som tiltrekker seg spesielt stor oppmerksomhet blant Finn-brukerne. Den mest populære annonsen på Finn-torget i 2015 ble lagt ut av en småbarnsfamilie som søkte hjelp til å kjøpe julegaver.
– Det som kjennetegner de mest populære annonsene er dem med mye følelser. Frustrasjon, utilstrekkelighet, sorg og smerte ligger bak annonsene. De har ofte gode bilder, en overraskende tekst, og noen ganger spilles det på humor, sier Dalen.
Størst trafikk via mobil
Tallene fra Finn viser at flere og flere bruker smarttelefonen når de besøker torget. Rundt 65 prosent av den totale trafikken som går inn til Finn.no kommer via mobil.
Mange stoler ikke på appene sine
Alt fra smykker og klær til konsertbilletter og sportsutstyr selger godt på Finn-torget. Men også andre ting kan slå an på bruktmarkedet.
I forrige uke skrev E24 om Finn-brukeren som la ut reservasjonsnummeret sitt til én av de nye Tesla Model X-bilene som leveres til Norge i sommer. Selgeren hadde fått 2.000 visninger på én time, og solgte reservasjonen for 15.000 kroner.
I tillegg til Finn-torget finnes det jobber, reiser, boliger og biler tilgjengelig på nettsidene.
– Å handle på Finn skal være smart, morsomt og trygt, sier Dalen. Hun forteller at selskapet jobber kontinuerlig for å bedre sikkerhetsrutinene slik at det skal bli tryggere å handle på torget.
Høsten 2014 ble det gratis å legge ut annonser på Finn-torget.
For ordens skyld: Både Finn.no og E24 er Schibsted-eid, sistnevnte gjennom VG. Enkelte E24-ansatte eier aksjer i Schibsted.